فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله نقش فناوری اطلاعات در کارآمدی نظام آموزش حسابداری

اختصاصی از فی موو دانلود مقاله نقش فناوری اطلاعات در کارآمدی نظام آموزش حسابداری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   17 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید

 

 چکیده:
امروزه فناوری اطلاعات و بهره گیری از ارتباطات الکترونیکی یکی از اجزای لاینفک زندگی روز مره به شمار می رود. بهره گیری از این فناوری در عرصه های گوناگون زندگی اجتماعی تاثیرات چشم گیری داشته است. تا جایی که بسیاری از سازمان ها ، بانک ها، مراکز خرید، و . . .کلیه مبادلات وتعاملات حرفه ای خویش را بر پایه این فناوری تغییر داده اند. امروزه با در اختیار داشتن فناوری اطلاعات امکان برقراری سریع ارتباط و تبادل سریع اطلاعات بیش از پیش میسر گردیده است. در این راستا، نظام های آموزشی بسیاری از کشورها به سرعت خود را در مسیر امواج این تغییرات و تحولات، به سوی ساحل توسعه و دانایی محوری قرار داده اند. در این بین نظام آموزش حسابداری نیز که به عنوان زیر مجموعه ای از نظام آموزش شناخته می شود، باید در راستای الکترونیکی شدن تجارت و جهانی شدن اقتصاد از این فناوری در جهت کارایی و کارآمدی خود و همگام شدن با تغییرات بین المللی استفاده کند.این مقاله در تلاش است که در ابتدا به بررسی مفهوم فناوری اطلاعات و برخی مزایای آن پرداخته و در ادامه به نقش این فناوری جدید در کارآمد ساختن نظام اموزش حسابداری خواهد پرداخت.
واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات، نظام آموزش، نظام آموزش حسابداری،کارآمدی نظام آموزش حسابداری
مقدمه:
سرعت و میزان تولید علم در جهان و روش های نوین گردآوری، پردازش و توزیع اطلاعات از یک سو و نیازهای رو به تزاید جوامع انسانی به استفاده از نمودهای مختلف اطلاعات از سوی دیگر منجر به پدید آمدن دوره اجتماعی خاصی موسوم به عصر اطلاعات شده است. تاثیر شگرف این دوره بر شاخص های مختلف حیات جوامع مانند تجارت الکترونیک ، دانشگاه مجازی ، دولت الکترونیک و . . . کاملا مشهود است. پیامد بروز و ظهور چنین تحولاتی پدید آمدن شکل نوینی از فناوری، موسوم به فناوری اطلاعات است(شفیع پور مطلق،فرهاد،1387). از سوی دیگر وظیفه مهم نظام های آموزشی، پرورش علمی نسل فردا برای تصدی بخش های مختلف جامعه در جهت تعالی و توسعه متوازن جامعه است و یکی از راه کارهای دستیابی به این مهم آشنا ساختن فراگیران با وجوه مختلف دانش و فناوری در زندگی اجتماعی است. از این رو به نظر می رسد آشنایی و آموزش افزارهای فناوری اطلاعات یکی از جنبه هایی است که باید در برنامه رسمی نظام آموزش کشور در سطح عمومی جهت فاصله گرفتن از فرآیند آموزش و فرا گیری سنتی و ارتقاء کارآیی( کارآمدی) نظام آموزش قرار گیرد(منتظر، غلامعلی، 1381).
مسیر تاریخی فناوری اطلاعات:
اطلاعات به مفهوم عام به عنوان انرژی غالب سده جدید با سرعتی شگفت آور جایگزین صفت متکی به انرژی های فناپذیر می شود و بشر را با تجربه ای جدید از سیر تکوین جامعه مواجه می سازد. تجربه ای که در اواخر قرن هجدهم میلادی با اختراع موتور بخار به گونه ای دیگر حیات بشر را متحول کرده بود. برآیند تحولات ناشی از این اختراع در شکل انقلاب صنعتی و کاربرد روز افزون فناوری مولد در زندگی انسان متبلور گردید (منتظر، غلامعلی، 1381). آمار نشان می دهد که در اثر بروز این انقلاب مهم اشتغال در بخش کشاورزی از 50 درصد در دهه 1860 میلادی به کمتر از 15 درصد در دهه 1960 میلادی رسید و در عوض سهم اشتغال در بخش صنعت از حدود 12درصد در دهه 1860 به حدود 30 درصد در دهه 1960 میلادی رسیده است( 2001, Lucac)، لیکن بروز انقلاب شگرف الکترونیکی در اواسط سده بیستم و پس از آن رشد روز افزون کاربرد ریز پردازنده های الکترونیکی (Electronic micro processor)در محصولات مختلف و کاهش بهای تمام شده این محصول از یک سو و نیازهای بشر به استفاده از اطلاعات از دیگر سو موجب پدید آمدن موج اطلاعات گردید. شایان ذکر است که ظرف 25 سال( 1999- 1972) تعداد ترانزیستورهای کاربردی در هر تراشه از هزار عدد به بیش از ده ملیون تراشه رسید و در مفابل هزینه هر سیستم کامپیوتری از صد واحد به ده واحد تقلیل یافته است. بدیهی است که این روند به ویژه با استفاده از فناوری های نوین فوتونیک(photonic)و نانو(Nano technology)همچنان با سرعت ادامه خواهد داشت(1999 Holle). مجموع تحولات حاصل، سبب شده تا سهم اشتغال در بخش فناوری اطلاعات و انفورماتیک از میزان 5 درصد در سال 1880 به حدود 54 درصد در سال 2000 میلادی بالغ گردد(1999 Hid,enbrand).
تعاریف فناوری اطلاعات:
• در یک تعریف فناوری اطلاعات به جنبه ای از فناوری سیستم های اطلاعاتی اشاره دارد که شامل سخت افزار ،پایگاه داده، نرم افزار، شبکه ها و سایر ابزارها می شود. در تعریفی دیگر اصطلاح فناوری اطلاعات، علاوه بر جنبه تکنولوژیکی سیستم اطلاعاتی به عنوان مجموعه چندین سیستم اطلاعاتی، استفاده کنندگان و مدیران آن ها تلقی می شود(2004, Turban).
• از نظر تانسی و همکاران، فناوری اطلاعات، استفاده از رایانه و ارتباط دوربر برای جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی و انتشار اطلاعات صوتی، تصویری، متنی و عددی است(2003, Tansy).
• دفتر تحلیل های اقتصادی آمریکا، فناوری اطلاعات را تجهیزات محاسباتی و حسابگری دفتری و اداری می داند که رایانه در راس آن می باشد.
• برندت به نقل از مانسون و همکاران، فناوری اطلاعات را شامل ابزارهای ملموسی می داند که با استفاده از آن، اطلاعات پردازش شده و در اختیار کاربران نهایی قرار می گیرد(1995, Masom).
• در تعریفی جامع فناوری اطلاعات به چگونگی استفاده از تجهیزات مربوطه است که کاربرد آن برای فرآیندهای کسب و کار، جمع آوری داده ها و تولید اطلاعات با ارزش برای مدیران است(1995, Travica).
فناوری اطلاعات محور توسعه؛ نه ابزار توسعه:
در دیدگاه جدید، نگرش به فناوری اطلاعات به عنوان ابزار رشد و توسعه دولتها، جای خود را به فناوری اطلاعات به عنوان محور توسعه داده است. بسیاری از کشورها بازنگری عمیقی را در ساختار و فرآیندهای برنامه توسعه خود آغاز کرده اند به عنوان نمونه:
• دولت آمریکا مهمترین سرفصل توسعه خود را به موضوع فناوری اطلاعات اختصاص داده است و در این راستا، گسترش بزرگراه های اطلاعاتی- ارتباطی، مهمترین رکن موضوع این تحقیق می باشد(2001, Abel).
• دولت انگلستان طی برنامه ای به دنبال آن است که کلیه خدمات عمومی و دولتی از طریق اینترنت انجام شود(1999Memishi,).
• اتحادیه اروپا فعالیت گسترده ای را برای بستر سازی فرهنگی، استفاده از راه کارهای اقتصاد دیجیتالی و گسترش مفهوم دولت الکترونیک را آغاز کرده است(2001, World employment).
• دولت آلمان با شعار ((اینترنت برای همه)) تغییرات وسیعی را هم از بعد زیر ساختهای مخابراتی و هم از بعد فرهنگ سازی عمومی آغاز کرده است و یکی از اهداف این کشور، اتصال مهم مدارس به اینترنت تا پایان سال 2002 میلادی بوده است(1999, Bouts).
آشنایی با برخی مزایای فناوری اطلاعات
الف) اثر فناوری اطلاعات بر رشد و بهره وری نیروی کار:
تاثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری نیروی کار از موضوعات مورد بحث در اقتصاد از دهه 1990 به بعد بوده است. از بعد نظری و تجربی مطالعات زیادی در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه انجام یافته است(محمود زاده، محمود،1386). مطالعات تجربی در زمینه فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر بهره وری نیروی کار به دو سطح بنگاه و کلان طبقه بندی می شود:
الف-1) مطالعات تجربی در سطح بنگاه:
برین جوا فسن و هیت(2002) با بررسی داده های 527 بنگاه بزرگ آمریکا در دوره 1994- 1987 و روش های الگو سازی داده های تابلویی(panel data) در قالب تابع تولید کاب داگلاس به این نتیجه رسیدند که سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات بر بهره وری نیروی کار موثر است.گیرنن و همکاران(2001)، داده های آماری بنگاه های فرانسوی مربوط به سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و همچنین بهره وری را تحلیل کرده و به نتایج سازگار با مطالعات برین جافسن و هیت رسیده اند. پاگانتا و همکاران(1997) در مطالعه ای در خصوص بیش از 4000 بنگاه صنعتی بین 11 تا 500 نفر کارکن ایتالیا نشان دادند که فناوری اطلاعات تاثیر مثبت بر فرآیند تولید و محصولات داشته و سرمایه گذاری در نرم افزار، افزایش بهره وری نیروی کار را به دنبال خواهد داشت.(کیم2002)بر تاثیر مثبت فناوری اطلاعات بر بهره وری نیروی کار در بنگاه های کره ای در دوره 2000-1999 تاکید کرده است.
الف-2) مطالعات تجربی در سطح کلان:
سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات تاثیر عمده ای بر بهره وری نیروی کار در سطح کلان داشته است. بهره وری نیروی کار آمریکا که سالانه 5/1 درصد طی دوره 1995- 1973 رشد کرده بود، در دوره 2000-1995، سالانه، 1/3 درصد رشد نمود. شتاب رشد بهره وری کار به اثر معنی دار و مهم سرمایه گذاری فناوری اطلاعات نسبت داده شده است. بر اساس مطالعه گرجنسون و اسیترو(2000)، فناوری اطلاعات طی دوره 1995-1973، 27 درصد از 4/1 درصدی رشد بهره وری نیروی کار آمریکا را توضیح می داد. اولیز و سیپل(2002)، سهم بیشتری را نتیجه گرفتند. شتاب رشد بهره وری نیروی کار در طی دوره 1999-1995 مربوط به رشد سریع در سرمایه گذاری فناوری اطلاعات بوده است و سهم سرمایه گذاری فناوری اطلاعات از موجودی کل سرمایه نسبت به دوره های پیشین افزایش یافته بود. کاردارلی(2001) نشان داد که تعمیق سرمایه مربوط به فناوری اطلاعات و رشد بهره وری کل عوامل نقش مهمی را در شتاب بهره وری نیروی کار داشته است. لی و کاتری(2003) نشان دادند که تعمیق سرمایه در بخش فناوری اطلاعات تاثیر قابل ملاحظه ای بر بهره وری نیروی کار کشورهای هنک کنگ، سنگاپور، کره شمالی، کره جنوبی، چین، مالزی و تایوان در دهه 1990 داشته و این اثر در نیمه دوم دهه 90 بیشتر شده است.
ب) اثر فناوری اطلاعات بر اشتغال:
با ظهور گسترش فناوری اطلاعات در سطح جامعه، متغرهای خرد و کلان اقتصادی دستخوش تغییر قرار می گیرند. یکی از متغیرهای کلان اقتصادی، اشتغال است. فناوری اطلاعات، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند نظام و چارچوب شغل یک جامعه را دگرگون سازد. فناوری اطلاعات می تواند تولید و رشد اقتصادی و به تبع آن اشتغال را به سه طریق زیر تحت تاثیر قرار دهد:
ب-1) تولید کالا و خدمات فناوری اطلاعات، بخشی از ارزش افزوده اقتصادی را شامل می شود، بنابراین با افزایش اشتغال در بخش فناوری اطلاعات، اشتغال در کل افزایش می یابد.
ب-2) به کارگیری و استفاده از سرمایه فناوری اطلاعات، می تواند به عنوان یکی از نهاده های تابع تولید تمامی کالاها و خدمات، در رشد اقتصادی موثر باشد.
ب-3) فناوری اطلاعات می تواند رشد اقتصادی را از طریق مشارکت صنایع فناوری اطلاعات در تغییر تکنولوژی گسترش دهد، یعنی رشد سریع فناوری اطلاعات، موجب بهبود کارایی و بهره وری در این صنایع شده و در نهایت رشد بهره وری کل اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.
طبق نظر فریمن و سوات(1994)، و یوارلی و پیانتا(2000)، ادکواسیت و دیگران(2001)، چون استفاده از فناوری اطلاعات سبب نوآوری در محصول شده و نوآوری نیز بر اشتغال تاثیر مثبت دارد، طبیعتا فناوری اطلاعات اثر مثبتی بر اشتغال خواهد داشت. لنکمایر(2007) در مطالعه ای تحت عنوان اثرات فناوری بر اشتغال به این نتیجه رسید که فناوری در سطح بنگاه اثر مثبت بر اشتغال دارد. در مطالعه ای تحت عنوان اثر فناوری بر اشتغال در ترکیه که توسط یوکد اگرک (2004) انجام شد، این نتیجه به دست آمد که نرخ رشد اشتغال به ویژه در صنایع با فناوری پایین تر، تحت تاثیر فناوری های جدید افزایش یافته است. او برای انجام مطالعه خود از داده های آماری 1997- 1995 و 2000 -1998 استفاده کرده است.
ج) اثر فناوری اطلاعات بر رشد اقتصادی:
در دهه های اخیر، پس از معرفی فناوری اطلاعات، بررسی اثر این فناوری بر رشد اقتصادی، یکی از موضوعات مورد علاقه اقتصاددانان اکثر کشورها بوده است. اغلب مدلهای رشد درونزا بر نقش سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات بر رشد اقتصادی در کشورها تاکید می کنند و بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه، حاکی از اثر مثبت و معنی دار این فناوری بر رشد و بهره وری در کشورهای توسعه یافته در دهه های اخیر بوده است (عصاری آرانی، عباس،1386). گوردن(2000)، نوردهاس(2000) و وان آرک(2000) بر نقش فناوری اطلاعات به عنوان منبع رشد تولید و بهره وری تاکید دارند. سامرز(2000) بر تغییرات ساختاری و اساسی مانند تغییر از تولید کالاهای فیزیکی به سمت تولید دانش توجه دارد. شپارد(1998) فناوری اطلاعات را فناوری برتر می نامد که همه چیز را به طور واقعی تحت تاثیر قرار می دهد.کلی(1998) معتقد است، اقتصاد جدید یک خیزش فناوری است به گونه ای که نفوذ شبکه های وسیع، فعالیت های اقتصادی را طوری هدایت می نماید که اقتصاد جهانی تر، نامحسوس تر و وابسته ترگردد. جرگنسون، هو و ایتسرو(2006) نشان دادند که فناوری اطلاعات، 37 درصد از رشد اقتصادی 9/3 درصدی آمریکا را طی دوره 2003-1995 توضیح می دهد. نتایج محاسبات در دوره های مختلف نشان می دهد که فناوری اطلاعات نقش زیادی در رشد اقتصادی آمریکا دارد. جرگنسون و موتوهاشی(2005) منابع رشد اقتصادی ژاپن و آمریکا را در دوره 2003-1975 با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات بررسی کرده اند، نتایج نشان می دهد که سهم فناوری اطلاعات در رشد و بهره وری کل اقتصاد پس از سال 1995، افزایش یافته است. مطالعه ها کر و مورسینگ(2002) نشان می دهد که فناوری اطلاعات بر بهره وری کل و رشد اقتصاد در دهه 1990 تاثیر مثبت داشته است. مطالعه آن ها در دو مقطع 1995-1985 و 2000-1996 در بیست کشور صنعتی و اروپایی به طور مجزا با استفاده از داده های تلفیقی انجام گرفته است.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  17  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله نقش فناوری اطلاعات در کارآمدی نظام آموزش حسابداری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.