فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق آثار اجتماعی عقیده به معاد

اختصاصی از فی موو دانلود تحقیق آثار اجتماعی عقیده به معاد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق آثار اجتماعی عقیده به معاد


دانلود تحقیق آثار اجتماعی عقیده به معاد

مقدمه
یکی از مسایلی که توجه انسان را عمیقاً به خود جلب می کند سرنوشت او پس از مرگ است ، این مسئله وقتی به آدمی رخ می نماید ، با خود اضطرابهای التهاب آلودی به دنبال می آورد . راستی هنگامی که انسان چشم از این سرای فرو می بندد و طومار زندگی چندین ساله اش در این جهان با مرگ در هم نوردیده می شود ، چه سرنوشتی در انتظار اوست ؟
آی یکباره راهی دیار فنا و نیستی می گردد؟ اگر چنین است ، پس داستان زندگی انسان پایانی اندوهناک و سرانجامی درد آور دارد ! اما اگر بعد از این روز « روز دیگری » در کار است و آدمی بامرگ نیست و نابود نمی شود ، در آنجا چه سرنوشتی دارد ؟ چه ارتباطی بین زندگی او در این جهان با حیات او در جهان بعد از مرگ وجود دارد ؟ و اگر ارتباطی بین زندگی او در این جهان با حیات او در جهان بعد از مرگ وجود دارد، در این صورت تکلیف او در این جهان چیست ؟ ایا می توان بدون توجه به چنان واقعیت بزرگ در این جهان زندگی کرد و از سرنوشت خود در ان جهان نگران نشد؟
پیامبران الهی بعد از دعوت انسان به سوی خداپرستی ، مهم ترین مطلبی را که آموزش دادند ، وجود جهان بعد از مرگ است . آنان بعد از اینکه با ارائه معجزات درستی ادعای خود را اثبات نمودند ، با معرفی حیات ابدی ،افقی وسیع و پایان ناپذیر در برابر دیدگان انسانها گشودند و آنها را از محبوس ماندن در چاه تاریک طبیعت باز داشتند.
 
چکیده
اعتقاد ما به معاد در درجه اول از اعتقاد ما به پیامبران سرچشمه می گیرد ، یعنی وقتی براساس دلایل کافی به آسمانی بودن تعالمی آنها پی بردیم ، از آن پس گفتار آنها در زمینه های دیگر نیز برای ما صحبت است اما این مطلب بدان معنی نیست که  عقل را هیچ راهی به سوی اثبات معاد نیست . بلکه بر عکس ؛ عقل اصل معاد را تایید کرده و بر ضرورت آن تاکید مینماید اگر چه از کشف  وشناخت جزئیات مربوطه به حیات بعد از مرگ ناتوان است . قران برای اینکه موضوع معاد را به ذهن انسان ها نزدیک تر گرداند به ذکر پاره ای دلایل و استدلال های عقلی می پردازد . استدلال هایی را که قرآن در این زمینه بکار برده است می توان به پنج دسته تقسیم کرد . سه دسته از این استدلالها ، " امکان " معاد را ثابت می کند  وآن را از صورت امری بعید  واستثنایی یا غیر ممکن خارج می گرداند . دو دسته دیگر ، " صورت " آنرا به اثبات میرساند .
الف – استدلالهایی که بر امکان معاد دلالت دارند :
1 – اشاره به پیدایش نخستین انسان           2 – اشاره به قدرت نامحدود خداوند
3 – اشاره به نظام مرگ و زندگی در طبیعت .
ب – استدلال هایی که بر ضرورت معاد دلالت دارند :
1 –معاد در پرتو عدل الهی .               2  -  معاد در پرتو حکمت خداوند .
یکی دیگر از علل انکار معاد ، انکار روح یا بعد غیر مادی وجود انسان است .از نظر متفکرین روح ، هنگام مرگ که اجزاء بدن انسان متلاشی می گردد ، چیزی به عنوان « روح » از او بر جای نمی ماند تا به حیات خود ادامه دهد لذا از نظر آنها ، دفتر زندگانی انسان با مرگ یکباره بسته می شود . اما اگر ثابت شود که انسان علاوه بر جسم ، روح غیر مادی نیز دارد که مستقل از جسم بوده و با متلاشی شدن آن از میان نمی رود در این صورت حیات بعد از مرگ نیز خود به خود ثابت می گردد.
روح از دیدگاه قرآن :
قرآن برای مرگ و قبض روح انسان تعبیر خاصی به کاربرده است که نشان دهنده غیر مادی بودن روح است . قرآن در حدود بیست مورد از مرگ تعبیر به « توفی » نموده فرموده است خداوند یا مأمورین او انسان را هنگام مرگ « توِّفی » می کنند . توّفی در لغت یعنی دریافت چیزی بی آنکه کوچکترین نقصانی در آن روی دهد یا جیزی از آن برجای ماند . وقتی گفته می شود کسی تمام حق خود را توّفی نمود منظور این است که تمامی حق خود را بی کم و کاست ، دریافت نمود.

 

 

فهرست مطالب
عنوان      
مقدمه
چکیده
آثار اجتماعی عقیده به معاد
آثار سازنده معاد در قرآن
معاد مقتضای سعادت
تجسم عمل
مفهوم کلمه معاد در قرآن
مرگ
برزخ
مسأله روح در قرآن
استدلال های قرآن درباره قیامت
پاداش و کیفر در قیامت
گروه های بهشتیان
تفاوت نظام های دنیا و آخرت
نتیجه گیری
منابع و مآخذ

 

 

 

شامل 16 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق آثار اجتماعی عقیده به معاد
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.