فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پاورپوینت نکات سوره قمر

اختصاصی از فی موو دانلود پاورپوینت نکات سوره قمر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت نکات سوره قمر


دانلود پاورپوینت نکات سوره قمر

1 - شق القمر یک معجزه بزرگ پیامبر اسلام (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏)

گرچه بعضى از کوتاه‏نظران اصرار دارند که این معجزه را طورى توجیه کنند که از صورت یک خارق العاده خارج شود ، چنانکه گفته‏اند : آیهفوق از آینده خبر مى‏دهد ، و مربوط به اشراط ساعت یعنى حوادث قبل از قیامت است ، ولى قرائن متعددى در آیه وجود دارد که تاکید بر وقوع یک اعجاز مى‏کند ، از جمله ذکر این موضوع به صورت فعل ماضى که نشان مى‏دهد شق القمر واقع شده است ، همانگونه که نزدیکى رستاخیز با ظهور آخرین پیامبر نیز تحقق یافته.

بعلاوه اگر سخن از معجزه نباشد هیچ تناسبى با نسبت سحر به پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) که در آیه بعد آمده است ندارد ، و همچنین با جمله و کذبوا و اتبعوا اهوائهم که خبر از تکذیب آنها مى‏دهد هماهنگ نیست.

افزون بر اینها روایات فراوانى در کتب اسلامى در زمینه وقوع این اعجاز نقل شده که در حد شهرت یا تواتر است ، و لذا قابل انکار نمى‏باشد در اینجا به گفتارى از فخر رازى و طبرسى دو مفسر معروف اهل سنت و شیعه اشاره مى‏کنیم ، فخر رازى مى‏گوید : عموم مفسران معتقدند مراد از آیه این است که ماه شکافته شد ، و روایات صحیحى نیز بر این معنى دلالت مى‏کند ، و امکان عقلى آن نیز جاى تردید نیست ، و از سوى دیگر پیامبر صادق (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) از آن خبر داده ، بنابر این باید آنرا پذیرفت ، اما داستان عدم خرق و التیام در افلاک ( طبق عقیده ابطال شده بطلمیوسى ) مطلبى بى اساس و غیر علمى است ، چرا که با دلائل عقلى ثابت شده که خرق و تخریب در آسمانها کاملا ممکن است .

 مرحوم طبرسى نیز در مجمع البیان مى‏گوید : مفسران این آیه را مربوط به معجزه شق القمر در زمان پیامبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) مى‏دانند ، سپس تنها کسى را که در جهت مخالف این عقیده نام مى‏برد عطا و حسن و بلخى است که با بى اعتنائى از قول آنها مى‏گذرد.

بعضى نقل کرده‏اند که حذیفه صحابى مشهور داستان شق القمر را در حضور جمع کثیرى در مسجد مدائن نقلکرد و هیچکس بر او ایراد نگرفت ، با اینکه بسیارى از حاضران عصر پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را درک کرده بودند ( این حدیث را در المنثور و قرطبى در ذیل آیه مورد بحث آورده‏اند)

بنابر این نه با توجه به خود آیه و قرائن موجود در آن ، و نه از نظر روایات ، و اقوال مفسران ، موضوع شق القمر قابل انکار نیست ، البته در اینجا سؤالاتى وجود دارد که به پاسخ آن خواهیم پرداخت.

2 - شق القمر از نظر علوم روز

 از سؤالات مهمى که در این بحث مطرح است این است که وقوع انشقاق و شکاف در اجرام آسمانى اصولا امکان دارد ؟ یا اینکه علم آنرا به کلى نفى مى‏کند ؟ پاسخ این سؤال با توجه به مطالعات و اکتشافات دانشمندان فلکى چندان پیچیده نیست ، زیرا اکتشافات مى‏گوید : چنین چیزى نه تنها محال نیست ، بلکه بارها نمونه‏هاى آن مشاهده شده ، هر چند در هر کدام عوامل خاصى مؤثر بوده است .

 به تعبیر دیگر : کرارا در دستگاه منظومه شمسى و سایر کرات آسمانى انشقاقها و انفجارهائى روى داده است که براى نمونه موارد زیر را یادآور مى‏شویم:

الف - پیدایش منظومه شمسى

 -این نظریه از سوى همه دانشمندان پذیرفته شده است که تمامکرات منظومه شمسى در آغاز جزء خورشید بود که بعدا از آن جدا شده ، و هر یک در مدار خود به گردش درآمده است.

 منتها در باره عامل این جدائى گفتگو است : لاپلاس معتقد است عامل این جدائى نیروى گریز از مرکز در منطقه استوائى خورشید بوده ، به این معنى که در آن هنگام که خورشید به صورت توده گاز سوزانى بود ( و هم اکنون نیز چنین است ) و به دور خود گردش مى‏کرد سرعت این گردش در منطقه استوائى سبب شد که قطعاتى از آن جدا گردد ، و در فضا پراکنده شود ، و به دور مرکز اصلى یعنى خورشید به گردش درآید.

 ولى تحقیقات بعضى دیگر از دانشمندان بعد از لاپلاس منتهى به فرضیه دیگرى شده که عامل این جدائى را وقوع جزر و مدهاى شدیدى در سطح خورشید بر اثر عبور یک ستاره عظیم از نزدیکى آن مى‏شمرد .

طرفداران این فرضیه که حرکت وضعى خورشید را در آن روزگار کافى براى توجیه جدائى قطعاتى از آن نمى‏دانند دست به سوى این فرضیه دراز کرده ، مى‏گویند : این جزر و مد ، امواج عظیمى در سطح خورشید به وجود آورد ، درست همانند سقوط قطعه سنگ عظیمى در یک اقیانوس ، و بر اثر آن قطعاتى از خورشید یکى پس از دیگرى به خارج پرتاب شد ، و به گرد کره مادر به گردش درآمد.

در هر حال عامل جدائى هر چه باشد مانع از این نیست که همه معتقدند پیدایش منظومه شمسى از طریق انشقاق و جدائیها صورت گرفته است .

شامل 16 اسلاید powerpoint


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت نکات سوره قمر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.