در گذشته ای نه چندان دور تعارض به عنوان نیرویی ویرانگر تلقی می شد و مدیریت سازمان تلاش می کرد تا آن را از بین ببرد.اما پیشرفت های جدید در علوم رفتاری سازمانها نشان داد که تعارض پیامد منطقی و مفید هر سازمان بوده و از سویی بسیار بدیهی و مورد انتظار است زیرا افراد مختلفی که در سازمانها مشغول به فعالیت هستند هر کدام دارای ویژگی های شخصیتی اجتماعی و فرهنگی خاص هستند که بروز تعارض را در سازمانها اجتناب نا پذیر کرده است بعضی از مدیران به علت ناتوانی در درک این مطلب سعی کردند با توسل به شیوه های قهر آمیز تضاد و اختلاف نظرها را در سازمانهای خود سرکوب کنند در حالی که تحقیقات نشان داده است سازمانهایی که در آنها تضاد کمتری وجود دارد در محیط های رقابتی با شکست مواجه مس شوند زیرا اعضای چنین سازمانهایی آن قدر متجانس هستند که برای سازگاری یا تطبیق خود با شرایط محیطی آمادگی کمی دارند و یا چنان از وضع موجود راضی هستند که تصور می کنند نیازی به بهبود وضع و تغییر وجود ندارد.
مقدمه ................................................................................................. 1
فصل اول ............................................................................................ 2
بیان مسأله1-1....................................................................................... 3
اهمیت و ضرورت تحقیق1-2............................................................................3
اهداف تحقیق 1-3................................................................................... 3
چهار چوب نظری تحقیق1-4..................................................................... 3
مدل تحقیق 1-5...................................................................................... 4
فرضیات تحقیق1-6................................................................................. 4
روش تحقیق1-7..................................................................................... 4
واژگان کلیدی1-8................................................................................... 4
تعاریف اصطلاحات1-1-8........................................................................ 5-4
فصل دوم و پیشینه و ادبیات تحقیق............................................................... 6
مقدمه 2-1............................................................................................ 7
مفهوم تعارض2-2.................................................................................. 7
آثار و پیامد های تعارض 2-3..................................................................... 8
بروز نگرش ها و احساسات منفی 2-3-1-1.................................................... 8
تغییر در ساختاردرونی گروه های درگیر2-1-3-2............................................ 8
کاهش سطح تعامل2-3-1-3....................................................................... 9
عوامل بنیادین در مدیریت تعارض2- 4 ........................................................ 9
ویژگی ها و عوامل فردی2-4-1 :................................................................ 9
ویژگی های شخصیتی 2-4-1-1.................................................................. 11-9
نگرش2-4-1-2..................................................................................... 12-11
سبک رهبری 2-4-1-3............................................................................ 12
جنسیت 2-4-1-4................................................................................... 13
شایستگی های فردی 2-4-1-5.................................................................... 13
موضع مدیر در موقعیت تعارض 2-4-1-7.................................................... 15-14
عوامل اجتماعی-فرهنگی و سازمانی2-4-2.................................................... 15
عوامل اجتماعی-فرهنگی 2-4-2-1.............................................................. 17-15
شرایط و خط مشی و فرهنگ سازمانی 2-4-2-2.............................................. 18-17
زمان 2-4-3......................................................................................... 18
بهسازی مدیریت تعارض 2-5.................................................................... 18
مدیریت و استفاده خلاق از تعارض 2-5-1 .................................................... 19-18
مدیریت تحریک و تعارض2-5-2:............................................................... 20-19
بهبود مهارت های مدیریت تعارض 2-5-3 .................................................... 20
تأمل دقت نظر و واقع بینی بیشتر در انتخاب مدیران 2-5-3-1 ............................ 20
آشنا ساختن مدیران بالقوه یا بالفعل 2-5-3-2 .................................................. 20
آشنا ساختن مدیران بالقوه یا بافعل با تعارض و مدیریت تعارض 2-5-3-3 .............. 21
تشکیل جلسات تمرین مدیریت برای مدیران 2-5-3-4 ....................................... 22-21
عوامل موثر بر بهسازی مدیریت تعارض2-6 ................................................ 22
بهسازی منابع انسانی از طریق گردش شغلی 2-6-1 ......................................... 23-22
مزایای گردش شغلی درسازمان 2-6-1-1 ..................................................... 24-23
نمونه ی موفق اجرای طرح گردش مشاغل 2-6-1-2 ........................................ 25-24
غنیسازی شغل 2-6-1-3 ....................................................................... 26-25
فرهنگ سازمانی 2-6-2 .......................................................................... 27-26
تعریف فرهنگ سازمانی 2-6-2-1.............................................................. 27
کارکرد های فرهنگ سازمانی 2-6-2-2 ....................................................... 27
ارتباطات سازمانی 2-6-3 ........................................................................ 27
ارتباطات چیست؟2-6-3-1 ....................................................................... 27
فرایند ارتباطات2-6-3-2 .........................................................................
موانع ارتباطی2-6-3-3 .......................................................................... 28-27
نقش ادراک در ارتباطات2-6-3-4 .............................................................. 28
ارتباطات در سازمان2-6-3-5 ................................................................... 29
الگوهای ارتباطات غیر رسمی2-6-3-6 ....................................................... 29
تجزیه تحلیل تعاملی یا مراوده ای2-6-3-7 ................................................... 29-30
ارتباطات سازمانی موثر در مدیریت 2-6-3-8............................................... 30-31
اهمیت ارتباطات در مدیریت 2-6-3-9 ......................................................... 31
ساختار سازمانی 2-6-4 ........................................................................... 32-33
طرح های سازمانی 2-6-4-1................................................................... 34-36
ساختار سازمانی و رفتار کارکنان 2-6-4-2................................................... 36-38
انواع موقعیت های تعارض 2-7 ................................................................ 39
موقعیت باخت –باخت 2-7-1 .................................................................... 39
موقعیت باخت-برد 2-7-2 ........................................................................ 39
-موقعیت برد-باخت 2-7-3 ....................................................................... 40
-موقعیت برد-برد2-7-4 .......................................................................... 40
تعارض وعملکرد سازمانی 2-8 ................................................................. 40-41
پیامدهای زیانبار تعارض 2-8-1 ................................................................ 41-42
پیامدهای سازنده تعارض2-8-2 .................................................................. 42
تعارض به عنوان عامل تغییر 2-8-2-1 ....................................................... 42-43
تعارض نقش تعارض در بهبود کیفیت تصمیم گیری و حل مسایل سازمانی 2-8-2-3 . 43-44
نیرویی تحریک کننده و انرژی زا 2-8-2-2 .................................................. 43
نقش تعارض در بهبود عملکرد فردی و گروهی 2-8-2-4 .................................. 44
نقش تعارض درایجاد اتحادوهمبستگی گروهی وتعادل قدرت 2-8-2-5 ................... 44
نقش تعارض دررشدوبالندگی فردی وسازگاری اجتماعی 2-8-2-6 ........................ 44
کنترل 2-8-2-7 .................................................................................... 45
شفاف شدن مسائل 2-8-2-8....................................................................... 45
سبکهای عمومی مدیریت تعارض 2-9 ......................................................... 45-46
سبک های ناشیانه و غیر موثر کدامند؟2-10 .................................................. 47
فصل سوم روش کار و تحقیق.................................................................... 48
مقدمه3-1 ............................................................................................ 49
روش تحقیق 3-2 ................................................................................... 49
قلمرو تحقیق 3-3.................................................................................... 50
جامعه آماری 3-4 .................................................................................. 50
نمونه آماری 3-5 ................................................................................... 51
روش و گرد آوری اطلاعات 3-6 ............................................................... 51
ابزار گرد آوری اطلاعات 3-7 .................................................................. 51
اعتبار و روایی ابزار جمع آوری اطلاعات 3-8 .............................................. 52
روایی ابزار3-8-1 ................................................................................. 52
پایایی ابزار3-5-2 ................................................................................. 52
روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها 3-9 ....................................................... 52
آمار توصیفی3-9-1 ............................................................................... 52-53
آمار استنباطی 3-9-2 ............................................................................. 53
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده های تحقیق................................................... 54 آمارهای توصیفی 4-1 55-63
آمارهای استنباطی 4-2............................................................................. 64-67
فصل پنجم استنتاج نتایج تحقیق.................................................................... 68
مقدمه 5-1 ........................................................................................... 69
بیان نتایج ناشی از فرضیات تحقیق 5-2 ........................................................ 69
پیشنهادات و محدودیتهای ناشی از فرضیه ها 5-3............................................. 69
محدودیت های تحقیق 5-3-1 ..................................................................... 69-70
پیشنهادات برای محققان آینده 5-3-2 ............................................................ 70
ضمائم و پیوستها................................................................................... 71
فایل حاضر به صورت word و شامل 82 صفحه و قابل ویرایش می باشد.
دانلود پایان نامه تعارض در سازمان