نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:50
قیمت:2 هزار تومان
دانلود و خرید به صورت آنلاین
مقدمه:
هنر معلمی کشف ساده ترین ابزار برای ایجاد جذابیت و تعمیق آموزش است.
یکی از مهم ترین ماده درسی دانش آموزان ، املای فارسی است .که معمولا اولیاو معلمان در پایه های مختلف، مخصوصا در پایه های پایین تر، از ضعف دانش آموزان در املا شکایت می کنند.این معلمان به جای این که غلط املا های دانش آموزان را یادداشت و آنها را برای پیدا کردن این که از کدام گروه از مشکلات املایی هستند، دسته بندی کنند، بیشتر برای حل این مشکلات از روشهای قدیمی از جمله، تکرار و تمرین خسته کننده استفاده می کنند؛ که گاها دیده شده، دانش آموزی که به تجویز معلم، می بایست ده بار از غلط املای خود بنویسد؛ در دهمین بار، همان کلمه را دوباره اشتباه نوشته است؛که نه تنها مشکل این دانش آموز برطرف نشده بلکه او را خسته و دلزده کرده وحتی اعتماد به نفس خود را نیز از دست داده است.
با توجه به تعریف لغوی املا که به معنی پرکردن ، بر سرجمع گفتن ، تقریر کردن مطلبی تا دیگری آن را بنویسد؛ و دیکته که کلمه ای است فرانسوی به معنی مطلبی که کسی املا کند ودیگری بنویسد، باید گفت: آموزش املا فراتر از این تعاریف می باشد.
برای موفقیت در این بخش مهم زبان آموزی لازم است، معلم با اهداف املا ، نحوه آموزش درست املا، انواع اختلالات آموزشی و موانع یادگیری و راهکارهای رفع این اختلالات آشنا باشدو با شناخت و آگاهی دقیق به آموزش این درس بپردازد . لذا دراین مجموعه سعی شده به موارد ذکر شده پرداخته شود.
قبل از این که به اهداف املا بپردازیم لازم است؛ با اهداف مهارت نوشتن آشنا شویم زیرا دانش آموزان قبل از این که املا بنویسند باید بتوانند خوب، بدون اشکال و به راحتی بنویسند.
اهداف مهارت نوشتن
اهداف شناختی
1-توانایی به کارگیری به هنجارها
2-نوشتن درست کلمات و جملات شنیده شده
3-به کارگیری علائم سجاوندی در نوشتن
4-توانایی در اجرای برخی از پاره مهارتهای نگارش
اهداف عاطفی
1-تکمیل مهارت نوشتن درست نمادها
2-توسعه توانایی تبدیل نمادهای صوتی و نوشتاری
3-توانایی خوانا،درست و زیبانویسی
4-توسعه عادات مطلوب هنگام نوشتن
5-افزایش توانایی در استفاده پیش تر از علائم سجاوندی
6-توانایی نوشتن متن چند جمله ای
7-توانایی به کارگیری درست کلمات در جملات
اختلالات املایی و راهکار ها
خطاهای متداول در نوشتن عبارتند از :
1 - کج نویسی 2- پرفشار نویسی 3- کم رنگ نویسی 4- پر رنگ نویسی 5- زاویه دار نویسی 6- نا مرتب نویسی 7- فاصله گذاری بیش از حد 8- بزرگ یا کوچک نویسی بیش از حد
برای درمان نارسا نویسی می توان از اقدامات زیر کمک گرفت:
1. مدادی در اختیار دانش آموز قرار داده تا خطوطی به دلخواه رسم کند.
2. به دلخواه نقاشی کرده و آن را رنگ بزند.
3. با استفاده از گچ نرم روی تخته خط بکشد و نقاشی کند.
4. به وضعیت نشستن کودک توجه نموده و آن را اصلاح کنید. او باید کاملاَ راحت روی صندلی بنشیند.
5. کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد، راست باشد . لبه کاغذ با لبه میز بیش از 15 درجه انحنا نداشته باشد.
6. نحوه مداد گرفتن دانش آموز را کنترل نموده و شیوه درست گرفتن مداد را به او آموزش دهید.
7. اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست او ضعیف هستند از مدادهای باریک تر و با قطر کمتر استفاده کنید.
شیوه های تقویت آموزش،اختلالات،وراهکارها در درس املاء ابتدایی