1-1- مقدمه
انسانهای ابتدایی به واسطه سبک زندگی به طور ناخواسته درگیر فعالیت های بدنی میشدند، در واقع فعالیت بدنی جزء جدایی ناپذیر از زندگی روزمره آنها بوده است و به تبع آن دارای جسم سالم بودهاند.با پیشرفت تمدن و شهرنشینی ورزش نوعی تفریح و سرگرمی قلمداد میشد یا اینکه افراد خاصی مانند سربازان به واسطه شغل به آن می پرداختند. با توسعه و پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی هرچند که ورزش در تمامی سطوح زندگی و نقش های خاص حضور دارد. اما به صورت بالفعل در زندگی روزمره احاد جوامع حضور ندارد. با توجه به اینکه ورزش و فعالیت بدنی اعمالی تصنعی و تشریفاتی نیست بلکه نیاز طبیعی بدن میباشد. ترویج و توسعه ورزش در چارچوب روش های درست علمی رسالت افراد تحصیل کرده دراین حیطه است تا اهداف تربیتبدنی و ورزش که تحرک و سلامت جسمی و روانی افراد و توسعه ورزش های قهرمانی است محقق شده و ورزش جزء لاینفک زندگی روزمره تمام افراد جوامع بشری گردد. با گسترش علوم جدید و تخصصی شدن در گرایش های مختلف ، افق های گستردهای فراروی متخصصین و محققین قرارگرفته است تا با پشتوانه تکنولوژی وفنآوری جدید،تعامل بین این علوم صورت گیردوتجربیات گذشته را با یاری تحقیقات جدید علمی مورد پژوهش قرار دهند تا صحت و سقم آنها به اثبات برسد. یکی از علومی که ورزش از آن بهره گرفته است،موسیقی میباشد که خود به عنوان یک هنر می تواند از طریق مجاری روانشناختی بر روی فعالیت های جسمانی تأثیرداشته باشد.
سابقه رابطه ورزش و موسیقی بیشتر به بازی های بومی و محلی وسنتی و رقصهای آﺋینی بازمیگردد و در همه اعصار ما شاهد ارتباط تنگاتنگ بین ورزش و موسیقی و هنر بودهایم.در فرهنگ ایرانی ورزش به ویژه در شکل باستانی آمیخته با هنر و ادب و موسیقی بوده است و ضرب مرشد ریتم ورزش را شکل داده است و ورزشکاران با ضرب مرشد به وجد آمده و در جهت تقویت قوای جسمی و روحی خود کوشیدهاند (حسینی،1384) .
موسیقی در ورزش و تربیتبدنی به تبع ایجاد حالات مختلف روانی اعم از هیجان و انگیختگی موجب تأثیرات فیزیولوژیکی و رفتاری شده و ممکن است حرکات را تحت تأثیر قرار دهد.بنابر نظر رفتارگرایان رفتار فرد به واسطه فاکتورهای بیرونی همچون شرایط محیطی تحت تأثیر قرار میگیرد(اسکینر،1954).
یکی از محرک های انگیزشی که ممکن است باعث افزایش انگیزه در انسان شود اصوات خاص است.ممکن است انواع خاصی از اصوات باعث افزایش در عمل کرد فرد شود در حالیکه وجود متغیرهایی در همان نوع اصوات نتایج متضادی دهد. اگر موسیقی به عنوان یکی از انواع اصوات طبقهبندی و به عنوان محرک استفاده شود، میتوان انتظار داشت موسیقی منجر به پاسخ های خاص شود (براون،1961).
برای اینکه یک فرد مبتدی به فعالیت ورزشی ترغیب شود نیازمند به ایجاد یک محیط مفرح و جذاب است و ورزشکاران مجرب نیز جهت رسیدن به تمامی پتانسیل وجودی خود نیازمند استفاده از کلیه امکانات و عوامل تأثیرگذار میباشند که استعمال موسیقی در هر دو صورت میتواند موثر واقع شود. موسیقی در برنامههای فعالیت های ورزشی و آمادگی جسمانی در مدارس کشور بهعلت مناسبات خاص بکار گرفته نمیشود. عدم بکارگیری موسیقی در فعالیت های ورزشی بخاطر ناآگاهی مربیان و یا استفاده ناصحیح بخاطر خلاء دستورالعمل و برنامه مدون مشهود است و نیازمند عنایت محققین به پژوهش های علمی برای بهرهگیری درست و صحیح از نتایج این تحقیقها جهت توسعه و بهبود ورزش و تربیت بدنی درکشوردارد.
1-2- بیان مسأله
در رفتار و عمل کرد انسانی که آمادگی جسمانی نیز جزیی از آن است ، محرک عاملی است که گیرندههای حسی را به فعالیت وا میدارد و ادراک معنا و مفهومی است که فرد به محرکهای فیزیکی و شیمیایی محیط میدهد. فرد از میان محرکهای گوناگون به محرکهای انتخابی پاسخ میدهد ، ماهیت این پاسخ به زمینهای که محرک در آن درک میشود بستگی دارد ( احمدی، 1383).
یکی از محرکها صوت است ، صوت چیزی است که به علت ارتعاش اجسام حاصل شده و به یاری دستگاه شنوایی انسان قابل احساس است ، ارتعاش منظم اجسام صوت موسیقی ایجاد میکند. موسیقی از کلمه یونانی موس [1] که نام یکی از الهههای یونانی است گرفته شده و به مفهوم ترکیب اصوات در جهت و به منظور حصول زیبایی است و متشکل از اصوات با کشش زمانی معین،درجه زیر و بمی، قوت و ضعف است که ناشی از دامنه ارتعاش میباشد. ماده خام موسیقی صوت است که باید از راه تنظیم و تعیین ارتعاشات به صوت موسیقی تبدیل و سپس از راه الگوبندی ریتمیک ، ملودیک و هارمونیک و در آخر رنگآمیزی صوتی ( جنس صدا ) و فرم به سوی حصول زیبایی حرکت میکند (زیگموند اسپات،1974).
- Muse
تأثیر موسیقی بر برخی از فاکتورهای آمادگی جسمانی در افراد تمرین کرده و تمرین نکرده-- 48 ص- دو فصل اول