- معرفی پرسشنامه:
این پرسشنامه دارای 20 سوال بوده و هدف آن ارزیابی میزان امید به اشتغال و عوامل موثر بر آن (علاقه به رشته تحصیلی، درآمد، منزلت اجتماعی، زمان، امکانات موجود در جامعه) می باشد. شیوه نمره گذاری آن بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه ای میباشد.
- مولفه های پرسشنامه:
بعد
شماره سوال
علاقه به رشته تحصیلی
4-1
درآمد
9-5
منزلت اجتماعی
12-10
زمان
15-13
امکانات موجود در جامعه
18-16
- نمره گذاری پرسشنامه:
شیوه نمره گذاری آن بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه ای بوده که در جدول زیر گزینه ها و نیز امتیاز مربوط به هر گزینه ارائه گردیده است:
کاملا موافقم
موافقم
نه مخالفم نه موافقم
مخالفم
کاملا مخالفم
گزینه
5
4
3
2
1
امتیاز
- تحلیل ( تفسیر) بر اساس میزان نمره پرسشنامه
برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات تک تک سوالات را با هم محاسبه نمائید. این امتیاز دامنه ای از 20 تا 100 را خواهد داشت. بدیهی است که امتیازات بالاتر نشان دهنده امید به اشتغال بالاتر در فرد پاسخ دهنده خواهد بود و برعکس.
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات مربوط به سوالات آن بعد را با هم محاسبه نمائید. لازم به ذکر است که امتیاز بالاتر در هر بعد، تاثیرگذاری بیشتر آن بعد بر امید به اشتغال می باشد.
نکته: برای مقایسه امید به اشتغال در دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف، این پرسشنامه را بین آنها توزیع و نمرات هر رشته را با سایر رشته ها مقایسه فرمائید.
- روایی و پایایی:
این پرسشنامه به صورت محقق ساخته طراحی گردیده است. به منظور بدست آوردن روایی از نظر کارشناسان و اساتید مربوطه (سه تن از اساتید) استفاده شد. برای محاسبه پایایی، پرسشنامه بر روی یک گروه 20 تا 30 نفری اجرا شد و ضریب آلفای کرونباخ آن 87 درصد به دست آمد.
- منبع:
بررسی میزان امیدواری به اشتغال در آینده دانشجویان رشتههای علوم انسانی، فخرالسادات قریشی راد، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد بیست و نهم، شماره 1 ، سال 1387 ، صص 47-66 .
پرسشنامه امید به اشتغال