اداره مالی اداری
اداره مالی اداری ضمن ارائه خدمات به متقاضیان و مشترکین تلفنی بصورت قبول تقاضا و اشتراک تلفن و تشکیل پرو.نده و رسیدگی به امور قبوض مشترکین و محاسبه در آمد و هزینهها ، خدمات تدارکاتی و پرسنلی و حقوقی کلیه پرسنل و کارکنان مخابرات شهرستان را به عهدهدارد که اگر فعالیت و تدارکات و پشتیبانی به موقع این اداره نباشد شاید بتوان گفت به فعالیت بقیه واحدهای ادارات مختلف این مجموعه بینتیجه و یا متوقف میماند .
امور متقاضیان و امور مشترکین
با انتشار اگهی قبول تقاضای تلفن نسبت به ثبت نام متقاضیان تلفن و فروش فیش به آنان اقدام میشود این ثبت نام و فروش فیش بایستی در محدوده مرز خدمات تلفنی که در طرح ایجاد امکانات مخابراتی است بایستی صورت پذیرد پس از فراهم شدن امکانات فنی ، توسط واحد مذکور جهت کلی متقاضیان ردیف ودیعه تعیین و طی دعوتنامه ای از متقاضی نسبت به تکمیل پرونده اقدام میشود و جهت هر یک با رعایت حق تقدیم فرم سیمک شی صادر و به واحد مربوطه ارسال مینمایند . پس از عودت فرم مذکور از واحد زیربط به امور متقاضیان نصبت به صدور فرم دایری تلفن و ارسال آن به واحدهای مربوطه نسبت به بر قراری ارتباط مشترکین اقدام میشود و پرونده مربوطه نیز از امور متقاضیان به امور مشترکین جهت استقرار در فایل مربوطه و بایگانی میگردد .
پس از دایری هر تلفن کلیه تغییرها و درخواستهای مشترکین در واحد امور مشترکین صورت میپذیرد که اهم آن بشرح ذیل میباشد .
1-تغییر نام فیش بکلی ممنوع است مگر بصورت درجا به غیر فقط با تغییر مالک در صوتیکه خریدار ملک ، خریدار فیش مذکور باشد و یا اینکه متقاضی تلفن فوت نموده باشد واگذاری نوبت به احدی از ورّاث با اجازه سایر ورثه طبق گواهی مربوطه ملامانع است .
2-تعویض آدرس فیش که با اخذ هزینه مربوطه و ارائه مدارک لازم و رعایت آئین نامه و مقررات شرکت صورت میگیرد . چون نرخ هزینه تعویض آدرس فیش در سه دوره مورد مطالعه یعنی سالهای 68و70و72 تغییر نکرده است لذا تفاوتها در در آمدهایی که در زیل آمدهاست فقط بخاط تغییرات میباشد که اشاره میشود .
سال تعداد تعویض آدرس فیش در آمد بریال نرخ بریال
سال 68
سال 70
سال 72 5217
13189
24221 2608500
6594500
12110500 500
500
500
تفاوت در آمد تعویض آدرس فیش در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 3986000 ریال بوده است .
تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 9502000 ریال بوده است .
تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 5516000 ریال بوده است .
3-تغییر نام تلفن که با تنظیم فرم مربوطه و رعایت آئین نامه و مقررات مربوطه بلامانع است در محاسبات بعمل آمده چون نرخ هزینه تغییر نام تلفن نیز طی سالهای 68و70و72 تغییری نداشته نداشته است لذا تفاوتها در درآمد به به شرح ذیل میباشد.
سال تعداد تعویض آدرس فیش در آمد بریال نرخ بریال
سال 68
سال 70
سال 72 219
658
113 109500
329000
556500 500
500
500
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 219500 ریال بوده است .
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 227500 ریال بوده است .
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 44700 ریال بوده است .
4-تغییر مکان تلفن که با درخواست مشترک همراه است با در نظر گرفتن امکانات فنی و رعایت آئین نامه و مقررات شرکت بلامانع است .
5-تعویض شماره تلفن با در خواست کتبی صاحب امتیاز تلفن با ذکر دلیلی مزاحمت یا آزاد نشدن به موقع و یا نیاز به پی در پی نمودن شماره و امثال آن در صورت وجود امکانات فنی و یا بنا به نیاز شرکت مخابرات به شمارة مذکور و تعویض آن به شماره دیگر انجام میشود . توسط امور مشترکین مخابرات دکتر حسابی و به درخواست مشترکین در سال 72 هشتاد و پنج مورد و در سال 73 یکصد و نود و دو مورد تعویض شماره انجام شده است .
6-قطع و وصل تلافن با تقاضای کتبی صاحب امتیاز آن و یا قائم مقام قانونی وی با تکنیل فرمهای مربوطه پس از تسویه حساب و پرداخت بدهیهای معوقه و هزینة قطع و وصل انجام خواهد شد و یا اینکه قطع ارتباط صاحب امتیاز بعلت عدم پرداخت بدهی و یا دخالت غیر مجاز در سیمکشی و تغییر مکان و منصوبات تلفن صورت میگیرد .
با بررسی بعمل آمده چون نرخ هزینه قطع و وصل تلف در طی سالهای 68و70و72 تغییری نداشته است لذا فقط به اعلام تغییرات در آمدها اکتفا میگردد .
سال در آمد از قطع وصل تلفن نرخ قطع تلفن بریال نرخ وصل تلفن بریال
سال 68
سال 70
سال 72 3862000
4234000
60332750 1500
15000
1500 1000
1000
1000
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 372000 ریال بوده است .
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 56098750 ریال بوده است .
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 56470750
ریال بوده است .
7-مزاحمتهای تلفنی ، در صورا تایجاد مزاحمت تلفنی ، شاکی با در خواست کتبی خود و ارائه آن به امور مشترکین اقدام مینمایند واحد مذکور با صدور فرم کشف مزاحمت نسبت به درخواست وذکور رسیدگی و پس از کشف مزاحم طبق قانون با خاطی برخورد مینمایند .
که در سال 72 به تعداد 1272 مورد و در سال 73 1540 مورد کشف مزاحم شده که با تمامیآنان طبق مقررات برخورد گردیده است .
با توجه به اینکه با مزاحمین تلفی طبق آئینامه شرکت مزاحمت ایران برای مزاحت بار اول ارتباط تلفنی مشترک به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی و برای بار دوم بمدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع میگردد . در مزاحمت بار دوم وصل مجدد تلفن پس از خاتمه سه ماه مجازات مقرر موکود به اخذ تعهد کتبی از مشترک یا قائم مقام قانونی وی میباشد .
در مزاحمت بار سوم ارتباط تلفنی مشترک موقتاً قطع و پرونده جهت رسیدگی به کمیسیون رسیدگی به مزاحمتهای تلفنی احاطه میگردد تا در صورت تائید وقوع سه بار مزاحمت ، تلفن مزاحم سلب امتیاز میگردد (1) .
وصل مجدد تلفن مشترک در مزاحمتهای بار اول و دوم مستلزم اخذ هزینه وصل طبق تعرفه مقرر و مصوب جاری شرکت مخابرات میباشد .
لذا با توجه به هزینه دریافتی از مزاحمین تلفنی جهت قطع و وصل تلفن ( 1500-1000 ریال )(2) در مقایسه با در آمدی که شرکت مخابرات به علت قطع تلفن در مدتهای یاد شده از دست میدهد بسیار نا چیز میباشد ولی به لحاظ ارائه خدمات مطلوب و سالم و برخورد با مزاحمین تلفنی و ایجاد محیط امن و آرامش جهت کلیه مشترکین ، خود را ملزم به رعایت مفاد مذکور میباشد .
واحد آبونمان
پس از واگذاری امتیاز خط تلفن به مشترک ابتدا دائری تلفن به واحد آبونما ارسال میگردد تا این واحد مشخصات دائری از قبیل نام ، نام خانوادگی ،آدرس ، شماره کنتور ، تاریخ دائری را به مرکز کامپیوتر اعلام یا نسبت به صدور قبض تلفن و ارسال صورت حساب کارکرد اقدام شود . صورت حساب کارکرد تلفنها در هر دوره دو ماهه صادر و ارسال میگردد ، کنتر برداری قبوض در ابتدای هر سیکل دو ماهه انجام و به مرکز کامپیوتر ارسال میکردد تا با توجه به کنتر قبلی کارکرد تلفن مشخص گردد، پس از محاسبه کارکرد و صدور قبوض صورت حساب ، قبوض به واحد آبونمان ارسال میگردد تا پس از اصلاحات مقدماتی به اداره پست جهت توضیع ارسال گردد.
قبوض صورتحساب تلفن قبل از تعویض به اداره پست جهت توضیع تحویل پاسخگویان آبونمان داده میشود تا با توجه به اطلاعات موجود ، مشترکین مقرض به کارکرد و هزینة تلفن را نسبت به آن اگاه سازند و چنانچه اشکالی از قبیل اشتباه پانچیست در پانچ اطلاعات کنتور و غیره بود رفع و اصلاح نمایند .
پس از پرداخت مبالغ کارکرد تلفنها طی قبوض صادره توسط مشترکین به بانک ، هر روزه وصولیهای قبوض تحویل کارکنان حسابدار این واحد میگردد تا با حسابرسیهای خود و صدور سند مربوطه آن را آماده و جهت ثبت در مرکز کامپیوتر دسته بندی و ارسال نمایند . مشترکینی که در مهلت مقرر نسبت به پرداخت بدهیهای خود اقدام ننمایند توسط مرکز کامپیوتر لیستی تهیه و به واحد آبونمان جهت قطع تلفنهای بدهکار داده میشود که این واحد پس از بررسی تلفنها به مرکز مربوطه جهت اجرا ارسال میدارد و پس از مراجعه مشترکین بدهکار جهت پرداخت بدهیها پس از وصول بدهی نسبت به وصل مجدد تلفنهای مذکور اقدام مینمایند .
چنانچه مشترکی بخواهد تلفن خود را از محلی به محل دیگر انتقال دهد چون آدرس تلفن مذکور میبایستی تغییر نماید از طریق امور مشترکین فرم تغییر مکان صادر و پس از اقدامات لازم اصلاحیه آدرس به این واحد ارسال میگردد تا این واحد مقدمات کار و تغییر آدرس در قبوض را برای انجام به مرکز کامپیوتر انجام دهد.
چنانچه مشترکی نسبت به کارکرد تلفن خود اعراض داشته باشد فرم مخصوصی برای تلفن مذکور تهیه و به مرکز تلفن مربوطه ارسال میگردد تا نسبت به کنترل کنتور تلفن مذکور اقدام نمایند و نتیجه سالم و یا معیوب بودن کنتر مشخص و به واحد آبونمان ارسال تا نتیجه به مشترک معترض اعلام شود .
با توجه به استفاده از تکنولوژی و تعدیل نیروی انسانی در این واحد نکاتی چند ضروری بنظر میرسد چون روزبروز کامپیوتر در زندگی انسانها تاثیر بسزائی را به جا میگذارد و مردم با تکیه بر سرعت و افزایش حجم کارها و تعدد وظایف خود بیشتر به این ماشین روی میآورند لذا باعث گردیده که امروزه ادارات ، شرکتها و مؤسسات دولتی به جای نیروی کار انسانی رو به کامپیوتر نموده تا جائیکه امکان دارد از آن برای انجام فعالیتهای خود کمال استفاده را بنمایند این قائده برای شرکت مخابرات نیز مستثناء نبوده و باعث تعدیل نیروی انسانی در این شرکت هم گردیده که دارای فوائد و مضراتی بوده که مختصرا توضیح داده میشود .
فوائد و مضرات استفاده از کامپیوتر در آبونمان :
از فوائد این طرح افزایش سرعت کار و کارائی فعالیتها و سرعت گردش کار ،ارائه سریع لیستهای مورد نیاز ، ارائه آمارهای لازم و ضروری جهت مدیران به منظور دستیابی به اهداف شرکت و همچنین استفاده از کامپیوتر باعث گردیده تا کارکنان با این تکنیک نوین آشنا و ایجاد تخصص جدیدی در بین کارکنان با دادن آموزشهای لازم گردد .
از جهاتی سیستمهای کامپیوتری باعث کاهش هزینههای پرسنلی به خاطر تعدیل نیروی انسانی بوده در حالیکه در کوتاه مدت شرکت متحمل هزینههای سنگینی جهت خرید کامپوترهای مورد نیاز و آموزش پرسنل گردیده است ولی دراز مدت مقرون بصرفه میباشد . ولی از طرفی با بکار گیری سیستمهای کامپیوتری انجام بسیاری از کاهایی که تا قبل از بکار گیری توسط نیروی انسانی مذکور به بیکاری جامعه افزوده شده و عدة بسیاری برای امرار معاش خود با مشکل مواجه میگردند که جذب اینگونه افراد مستلزم ایجاد مشاغل جدیدی و سرمایه گذاری زیادی در کل کشور میگردد که این امر اجتناب نا پذیر است و تا حصول نتیجه بایستی سیاستی اعمال گردد که این مشکل به نحوی که کمترین صدمه را داشته باشد حل گردد .
یکی دیگر از مضرات آن این است که چنانچه اشکالی در ارسال اطلاعات به مرکز اطلاعات پیش آید میبایست تا دوره بعد ( دوره دو ماهه هر سیکل ) صبر نمود تا بتوان اشکال را بر طرف نمود در صورتیکه در سیستم دستی قبل از کامپیوتری شدن این کار به راحتی در همان روز انجام میگرفت و راحتتر اشکالات بر طرف گردید .
چون نرخهای آمونمان تلفنهای خود کار ، در آمد حق الفاظه ، در آمد خارج از مرز تلفن ، در آمد عوارض شهرداری ، در آمد اجاره خط ، در سه دوره مورد مطالعه در سالهای 68و70و72 تغییری نکرده است فقط به کل تغییرات در آمد هر یک اشاره میشود .
فصل دوم
تشکیلات و روابط سازمانی
در این فصل برای شناخت اولیه سیستم مورد بحث ، تشکیلات و روابط سازمانی واحدهای مختلف و موقعیت مخابرات دکتر حسابی به عنوان معاونت اداره کل مخابرات استان تهران شهرستان کرج در این ساختار و موقعیت سه اداره مالی اداری ، اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات شهری ، اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات راه دور به عنوان هستههای اجرایی فعالیتهای این معاونت مورد بررسی قرار میگیرد .
چارت سازمانی
مخابرات دکتر حسابی یکی از ادارات تابعه کل مخابرات استان تهران است که بصورت معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – شهرستان کرج ،اداره میگردد که سه اداره مالی اداری ، اداره نگهداری بهرهبرداری ارتباطات شهری ، اداره نگهداری بهرهبرداری ارتباطات راه دور و مراکز واحدهای مخابرات تابعه را تحت نظارت و سرپرستی خود دارد . ( شکل 5 )
1-ساختار تشکیلاتی اداره شامل سه قسمت به شرح زیر میباشد ( شکل 6 ) .
الف:بخش حسابداری و آبونمان که کلیه عملیات مالی و کنترل دریافتها و پرداختها را به عهدهدارد .
ب:بخش خدمات عمومیکه کلیه عملیاتی اداری و دفتری و خدماتی ، تدارکاتی را به عهدهدارد .
که شرح مفصل فعالیت بندهای الف و پ در فصل «4» ارائه خواهد شد .
2-ساختار تشکیلاتی اداره نگهداری بهرهبرداری ارتبطات شهری به شرح زیر میباشد ( شکل 7 )
الف:مراکز تلفن شهری که وظیفه نگهداری و بهرهبرداری سوئیچ شهری و تأمین ارتباط مشترکین را به عهدهدارد .
ب:اطلاعات تلفن 118 که وظیفه دادن اطلاعات در خصوص شماره مشترکین اعم از خصوصی و دولتی به درخواست کنندگان را به عهدهدارد .
ج:نگهداری و پشتیبانی فنی نیرو که وظیفه نگهداری و تأمین نیرو مورد نیاز مراکز فنی ، سیستمهای مخابرتی را به عهدهدارد .
ح:پشتیبانی فنی شبکه کابل و هوایی وظیفه پشتیبانی و تهیه و تدارکات لوازم مورد نیاز شبکههای کابل و هوایی مراکز تلفنی را به عهدهدارد .
خ:واگذاری خطوط که وظیفه بررسی و واگذاری خطوط تبفنی را جهت برقراری تلفن متقاضیان و مشترکین به عهدهدارد .
د:پشتیبانی فنی مراکز الکترونیک که وظیفه پشتیبانی و تهیة لوازم و قطعات مورد نیاز مراکز را به عهدهدارد .
ذ:کنترل و نظارت بر تلفنهای همگانی .
3-ساختار تشکیلاتی اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات بین شهری به شرح زیر میباشد . ( شکل 8 )
الف:مرکز نگهداری سوئیچ راه دور که وظیفه تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بینالملل مشترکین تلفن خودکار را به عهدهدارد .
ب:تلفن راه دور که وظیفة تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بینالملل متقاضیان فاقد تلفن در شهرها و روستاها را به عهدهدارد .
پ:واحد تلگراف که وظیفه مخابره و ارسال تلگراف متقاضیان را به اقصی نقاط دنیا به عهدهدارد .
ح:واحد خطوط راه دور که وظیفه که وظیفه نگهداری خطوط بین شهری را به عهدهدارد .
خ:کنترل و نظارت بر واحدهای مخابراتی که وظیفة کنترل و نظارت و تأمین ارتباط واحدهای مخابراتی در محدوده حوزة مربوطه را به عهدهدارد .
که شرح مفصل فعالیت بندیهای الف ، ب و خ در فصل «6» ارائه خواهد شد .
از آنجائیکه تعیین چارت سازمانی هر اداره ای توسط امور تشکیلات و بهبود روشهای شرکت مخابرات ایران در تهران بر اساس اگوهایی که در اختیار دارند صورت میگیرد نمیتواند در برگیرنده همه نیازهای سازمانی باشد .
به عنوان مثال : تعداد نفراتی که جهت واحد نگهداری و نوسازی خطوط در نظر گرفته میشود بر اساس میزان کیلومتر خطوطی است که بایستی نگهداری و نوسازی شود . در صورتیکه جهت تعیین تعداد نفرات با باکس سازمانی واحد مذکور در هر شهرستانی بایستی با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و مسیرهای خطوطی که بایستی نگهداری شوند تعیین گردد .
ساختار تشکیلاتی معاونت اداره کل مخابرات استان تهران - مخابرات دکتر حسابی(1)
مدیر اداره کل مخابرات استان تهران
(شکل-5)
معاون اداره کل و رئیس مخابرات دکتر حسابی
(شکل-6)
معاون اداره کل و رئیس مخابرات حسابی
(شکل 7)
(شکل 8)(1)
فصل سوم
معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – مخابرات دکتر حسابی
مخابرات دکتر حسابی که تا تاریخ 4/9/71 بصورت یک اداره مستقل زیر نظر اداره کل مخابرات استان تهران فعالیت مینمود به لحاظ حجم و گستردگی سطح فعالیت و موقعیت شهرستان کرج از نظر جغرافیایی ، جمعیتی و سیاسی ، اجتماعی و … از تاریخ مذکور بر اساس گزارش شماره 2469 – 1/7/71 و تصویب آن در تاریخ 13/7/71 توسط هیئت مدیره مخابرات ایران به معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – دکتر حسابی ارتقاء پیدا نمود .
با توجه به رشد سریع شهر و شهرکهای همجوار و افزایش سرسام آور جمعیت در این شهر ییلاقی نزدیک تهران ، طالب ارائه خدمات بیشتر و تأمین نیازمندیهای شهر بود فلذا جهت تأمین و ارائه خدمات میبایستی فعالیتها سرعت بیشتری به خود میگرفت و بدون وقفه ادامه مییافت ولی باز پاسخگوی نیازمندیهای شهرستان نبود لذا مسئولین مربوطه شهر را به آن داشت تا فکر اساسی جهت رفع این مشکل بنمایند که با نظر موافق مقام محترم ریاست جمهوری و دستور رسیدگی ایشان به سازمان امور استخدامیکشور مقرر گردید که با همکاری و هماهنگی سازمانها و وزارت خانههای مربوطه ، چارت سازمانی این نهادها در شهرستان کرج مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد و در ساختار سازمانی آنها تغییراتی داده شود که در این راستا تعدادی از ادارات به اداره کل ارتقاء پیدا نمودند ولی بعضی از سازمانها به علت مخالفتهای درون سازمانی از تغیر در ساختار سازمان و تشکیلات ادارات خود در شهرستان کرج امتناء نموده و یا اینکه به اداره آنها بصورت معاونت اداره کل تن دادند که مخابرات شهرستان کرج نیز از آن نمونه است .
در صورتیکه شهرستان کرج هم از نظر جمعیت بالغ بر 647/031/1 (1) و هم از نظر تعداد شماره تلفنهای منصوبه 92656 (2) شماره و هم از نظر تعداد متقاضیان تلفن و هم از نظر تعداد پرسنل 581 نفر (3) و … در مقایسه با بسیاری از ادارات کل مستقر در تهران و استانها در ردة بالاتری قرار دارند و استحقاق بیشتری برای ادارة کل شدن را دارا میباشد و این حجم فعالیتها ایجاب مینماید که با ارتقاء سطح اداره و تعویض اختیار و داشتن اختیارات مشابه ادارات کل ، بتوان پاسخگوی نیازهای شهر شد .
در صورتیکه شهرستان مخابرات با ارتقاء سیستم سازمان مخابرات دکتر حسابی مخالفت نموده و بالاجبار جهت ادارة آن بصورت معاونت ادارة کل مخابرات استان تهران تن داده اند آن هم معاونتی که حتی به اندازه معاونتهای دیگر اداره کل اختیارات ندارد و یا اینکه معاونت مذکور از اختیارات خود استفاده نمینماید و بصورت یک کارمند معاونتهای دیگر و بصورت زیر مجموعة آنها با اختیارات محدودتر نسبت به هدایت زیر مجموعةخود ادامه میدهد و در نتیجه بازده کار نسبت به گذشته کمتر شده و در صورتیکه توقع و انتظارات مردم و شهر نسبت به حالت گذشته بیشتر شده است که این تضاد موجب نگرانی و نارضایتی مردم و مسئولین شهر گشته است .
با توجه به اینکه مسئولین هر شهر که از نزدیک با نیازمندیها و مشکلات و تجهیزاتی که در اختیار دارند آشنایی بیشتری نسبت به مسئولین رده بالاتر خود که در مرکز مستقر هستند دارند در چنین شرایطی مدیران یکه قویترند و با فن مدیریت اشنایی کامل دارند و با اعمال فشار و با استفاده از اختیارات قانونی خود و گرفتن اختیارات بیشتر از ردههای بالاتر سازمان جهت پیش برد اهداف سازمان و ارائه خدمات بیشتر و جلب رضایت مردم موفقیت بیشتری را نسبت به مدیری که آشنایی با سیستم مدیریت ندارد و یا حتی نمیتواند از اختیارات قانونی خود هم استفاده نماید کسب کند که این امر ممکن است با یک نگاه به نمودار فعالیتهای مخابرات دکتر حسابی که در بخشهای مختلف ارائه میشود در مقاطع مختلف مشهود میباشند . لذا با دادن توضیحی انجام یک مدیریت صحیح در زیر ارائه میشود .
امروزه شاید بیش از همیشه تولید کنندگان و مصرف کنندگان سرویسهای مخابراتی و سیاست گزاران دولتها مجزوم رشد سرسام آور سرویسها و و تسهیلات مخابراتی گردیده اند . در حالیکه بهای واحد (قیمت تمام شده ) برای تأمین سرویسها و در نتیجه توسعة غیر قابل تصور تکنولوژی ، پائین آمده ، تقاضا برای سرویس خیلی بیش از کل سرمایة لازم برای این بخش که رو به افزایش میباشد رشد داشته است . از طرف دیگر ، سرویسهای جدیدی ایجاد شده که مشترکین بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیائی خود متقاضی این سرویسها میباشند چون اموزه در تکنولوژی مخابرات فاصله و دوری راه ، دیگر مانعی بحساب نمیآید . دشوارترین انتخاب برای سیاست گذاران مخابرات در کشور قبل از آنکه قادر باشند سرویسهای ابتدائی ضروری را برای اکثریت مردم خود فراهم نمایند با تقاضای مشترکین بزرگ برای سرویسهای پیچیده و متنوع روبرو هستند .
به عنوان نمونه این سرویسها عبارتند از پیچینگ ، موبایل ، امکان کنفرانس چند نفره با تلفن و فیچرهای مختلف .
این وظیفه شرکت مخابرات است که موازنة صحیحی را که برای کشورمان و محیطمان مناسب باشد ایجاد نماید .
مناسب بودن سیستم مدیریت متخذ و شدت عمل آن کلید اصلی فراهم ساختن سرویس سوردمند و رضایتبخش میباشد .
در حقیقت ، سودمندی و کارایی در مدیریت برای تولید سرویس رضایتبخش به همان مهم است که دسترسی به منابع برای سرمایه گذاری . بهر حال شرکت مخابرات برای پاسخگویی به نیازهای مشترکین خود باید معمولاً توجه خود را به «نوع مدیریت» معطوف سازد برای مثال ، تمایلی آشکار برای تغییر مخابرات از «شکل یک اداره مرکزی دولتی» به یک نهال مستقل و خود مختار ولی در مالکیت دولت وجود دارد . میدانیم که ادارهة یک شبکة مخابراتی تا چه حد پیچیده است و برای اینکار باید تکنولوژی ، امور مالی برنامه ریزی ،تدارکات ،امور پرسنلی وآموزش را در نظر داشت که البته اینها فقط چند مورد از موارد قابل ذکر است . اگر بخواهند مخابرات را بصورت یک شرکت مستقل خود کفاء دایر و بصورت انتفاعی مورد بهرهبرداری قرار دهند تجربه نشان میدهد که بالاخره مدیریت بهرهبرداری و مالی و یا سایر وظایف و مسئولیتهای مشابه آن باید کاملاً جدا از ساختار و ابزار مالی دولت مرکزی باشد . دولت باید دخالت خود را بیشتر به موضوعات استراتژیک دراز مدت محدود نمایند . مثلاً اینکه آیا بهرهبرداری شرکت مخابرات فقط باید در حد برابری و توزان بین دخل و خرج باشد یا اینکه جنبة انتفاعی هم داشته باشد ؟ و در حالت دوم میزان سود و نرخ رشد سیستم چه باید باشد . برای مثال : از جنبة اقتصادی کلان ، دولت ممکنست بخواهد معیاری را برای سرمایه گذاری در مخابرات تصریح نماید وبدلیل اقتصاد اجتماعی ، دولت ممکنست بخواهد در مناطق دورافتاده تر نیز مخابرات توسعه داشته باشد .
این قبیل سیاستها هر جا که مصلحت ایجاب کند باید به وضوح تعریف شده و از سوی دولت و نه از طرف شرکت مخابرات به آگاهی عموم رسانده شود . و اگر مخابرات از نظر مالی به عنوان یک شرکت مستقل تلقی شود اینگونه مطالب بصورت اطلاعیههای درست و منظم به آگاهی عموم رسانده شود .
برنامه ریزی
مدیریت یک شرکت مخابراتی باید همة عوامل را در نظر داشته و دخالت دهد برای مثل نرخ رشد برنامه ریزی شده برای شبکه و بهبود سیستمها باید با برنامههای مربوط به تأمین سرمایههای لازم ، و استخدام و آموزش کارمند اضافی لازم مطابقت داشته باشد . باین دلیل است که شرکت بهرهبرداری کننده باید برنامة جامعی برای بهرهبرداریها ، در آمدها ، قیمتها ، هزینههای بهرهبرداری ، رشد شبکه و. تعداد خطوط و ارتباطات ، قابلیت سودرسانی ، سرمایه ثابت ، نیروی انسانی ، نیازهای آموزشی و غیره و غیره بطور جمعی تهیه و تنظیم نمایند .
این برنامههای برای اینکه از ارزش واقعی برخوردار باشند باید یک برنامة سرمایه گذاری مثلاً 5 تا 7 ساله و یک برنامه دراز مدت مثلاً 15 تا 20 ساله را شامل شود .
البته هر دو این برنامهها میباید به طور مرتب بازنگری شوند . این بازنگری اجازه خواهد داد که در بخشهائی از فعالیت که عواملی تکنولوژی قیمت ، یا تقاضا تغییر کرده و یا از حالت تعادل خارج شده تجدید نظر به عمل اید و هر نوع تغییری در خطمشی دولت نیز باید در چنین مواقعی مورد توجه قرار گیرد .
این برنامه برای کار هر متخصصی در رابطه با کاری که باید در آینده انجام دهد سرمشقی تعیین میکند .
برنامه ریزان نیروی انسانی باید بدانند که چند کارمند استخدام کنند ، مدیران آموزش باید بدانند که چند کارمند را باید آموزش دهند ،برنامه ریزان شبکه باید بدانند که چه ظرفیتی را باید پیشبینی کرده و تدارک ببینند ، برنامه ریزان مالی باید بدانند که چقدر سرمایه باید فراهم کنند و غیره .
بسیار حائز اهمیت است که همة این مراحل بتوانند همگام و پابپای هم عمل شوند و این عمل توسط مدیران هر شهر که به مسائل اشراف کامل دارند امکان پذیر است نه مدیران سطوح بالاتر که در مراکز استانها و شرکت مستقر هستند و فقط مدیران سطوح بالاتر و در نهایت بالاترین مقام مدیریت بتواند بر چگونگی آنها نظارت و کنترل داشته باشد .
قوانین عمومیمدیریت
همة مدیران در هر سطحی از سازمان باید تعریف کاملی از مسئولیتهای خد داشته و بطور سیستماتیک مسئول و پاسخگوئی عملکرد خود بحساب آیند . اطلاعات آماری تهیه شده توسط سیستم اطلاعاتی مدیریت در هر جا که ممکن باشد باید برای تعیین اهداف کمیمتغیرهای کلیدی مورد استفاده مدیران تا زیر اولین ردة سطح سوپروایزری قرار میگیرد . باید رسماً از مدیران خواسته شود که در آخر هر سال پاسخگوئی عملکرد خود در قبال این اهداف باشند . در صورت وجود کمبودهایی نسبت به این اهداف ، مدیر مربوطه باید وادار شود که دلایل را تجزیه و تحلیل کرده و با کمک و پشتیبانی متخصصین ادارات مرکزی این کمبودها را بر طرف سازد . برای خرابیهای دائمیباید فکری شود و برای کمبودها و نقایص دائمی باید تنبیههایی در نظر گرفته شود هم چنانکه برای عملکردهای بالاتر از حد تعیین شده میباید پاداشهایی منظور گردد .
به عنوان یک مثال واقعی ، تأسیسات خارج از مراکز ( یعنی کابلها ، خطوط هوایی و غیره که مراکز را به مشترکین متصل میسازند ) در بسیاری از شهرها ، قدیمیو یا معیوب میباشند . از هر مدیری که مسئول نگهداری و تعمیر چنین تأسیساتی میباشد باید خواسته شود که در پایان هر سال در خصوص فرکانسی که در ناحیه مربوط به وی ، خرابی خطوط را باعی شده و سرعت عملی که موجب برگرداندن سرویس به حالت اولیه گردیده گزارش دهد . متخصصان اداره مرکزی باید روشهائی را برای شناسائی علل زیر ابداع ن مایند : نصب و اتصال اولیة کابلها بصورت بد و نامطلوب ، خرابی ناشی از عمر تأسیسات ، خرابیهای فیزیکی ناشی از کارهای ساختمانی مقاطعه کاران و غیره .
مسائل پرسنلی
اگرچه مخابرات یک سرمایه گذاری میباشد ولیکن نقش برنامه ریزی و روشهای صحیح پرسنلی برای اداره آن بصورت خوب و کارآمد ، غیر قابل انکار است .
هر سازمانی الزماً متکی به مهارت و استعداد مدیران خود میباشد ، انتصاب و بکار گیری تعداد کافی از مدیران که دارای که از استعداد خوبی برخوردار هستند باید در داخل سازمان شناسائی شده و بطور شایسته ارتقاء یابند . اگر مدیران و یا کارشناسان اجرائی خوب را نشود در داخل سازمان پیدا کرد در آن صورت باید از خارج از سازمان آورده شوند .
سازمان مخابرات باید آماده باشد تا با ایجاد انگیزههای کافی ( مثل حقوق ، شرایط کاری ، و غیره ) موجبات جذب و حفظ مدیران و متخصصین اجرائی با صلاحیت را بصورت نیروی دائمیفراهم نماید اهمیت استعداد برای اولین و دومین ردة سوپروایزری به همان اندازه است که اهمیت آن برای مدیریترده بالاتر یکی از ممشخصههای مخابرات ، متکی بودن به عملیات تعداد زیادی از پرسنل میباشد که در گروههای کوچک و اغلب سیار در نقاط مختلف پراکنده شده و کیفیت و سودمندی کار آنها در سطح وسیعی تعیین کننده موفقیت شرکت میباشد. در چنین شرایطی ، اولین ردة سوپروایزرسی ، شغلی را به عهدهدارد که انجام آن مشکل و از اهمیت ویژه ای برخوردار است انتخاب سوپروایزرها نه تنها باید بر اساس مهارت آنها در تخصصهای لازم برای انجام کاری باشد که سوپروایزری آنرا به عهدهدارند بلکه باید استعداد ذاتی آنها برای رهبری و سازماندهی کارها نیز در نظر گرفته شود . در اوضاع و احوال کنونی که شرکت در حال توسعه میباشد ، وجود تسهیلات کاملاً مناسب و کافی برای آموزش هر سطحی از کارکنان در کاری که عهدهدار انجامش هستند ضروری میباشد . مدیران لازمست که نسبت به تکنیکهای کاری مهم مدرن ، توانائیهای بالقوة این تکنیکها ، و دامنة بسیاری وسیع مسائلی که از آنها ناشی میشود بصیرت کامل داشته باشند .
سوپروایزرها باید مهارتهای مدیریت و سازماندهی را فراگیرند ، پرسنل فنی باید در زمینة تخصصهائی آموزش ببیند که متناسب با نوع کاری باشد که آنها عهدهدار انجامش خواهند بود (مثل نگهداری دستگاههای با تکنولوژی پیشرفته ، نصب و نگهداری خطوط انتقال و غیره ).
مطلب مهم اینست که نرخ افزایش تعداد کارکنان باید پایین از نرخ رشد کار نگهداشته شود بطوریکه نیروی تولید پوسته در جهت بهبود باشد . هزینههای پرسنلی بخش وسیعی از مخارج بهرهبرداری مخابرات را تشکیل میدهد . و اگر مخابرات بخواهد که به خوبی اداره شود و موجودیت و توسعه مالی و اقتصادیش حفظ شود باید که نیروی تولید به عنوان هدف اساسی خطمشی تلقی شود .
بایستی با استفاده از تکنولوژی و اتوماسیون میزان کارایی و بازده کار و حجم فعالیت را بالا برد و با کاهش نیروی انسانی و بکار گیری پرسنل در فعالیتهای دیگر و کاهش هزینههای پرسنلی و بهه برداری نسبت به افزایش و توسعه اقتصادی و مالی شرکت اقدام نمود که این عمل در شرکت مخابرات در دست اجرا است ولی متاسفانه با مقاومت پرسنلی مواجه است از این تعدیل نیرووی انسانی به کندی در حال انجام است .
در پایان لیست هزینههای بهرهبرداری ، مالی اداری و هزینههای پرسنلی مالی اداری، بهرهبرداری در سالهای 68،70،72 جهت مقایسه و درصد افزایش آنها جهت اطلاع ارائه میگردد .
هزینههای بهرهبرداری
موضوع
سال سال68 سال 70 سال 72 افزایش هزینه بهرهبرداری و پرسنل سال 70 نسبت به 68 افزایش هزینههای بهرهبرداری و پرسنلی سال 72 نسبت به 70 افزایش برداری و پرسنلی 72 نسبت به 68
هزینههای بهرهبرداری 369668339 728510344 1637589154 7/97% 7/124% 343%
هزینههای پرسنلی بهرهبرداری 307429141 614464252 1351913116 48/99% 120% 7/329%
هزینههای مالی اداری 82789923 205134463 549453874 7/147% 8/267% 6/563%
هزینههای پرسنلی مالی اداری 66552915 95399601 395275426 3/43% 3/314% 9/493%
شماره گذاری و اجرای پروژه
هدف دراز مدت شرکت مخابرات نه تنها خود کفائی مالی بوده بلکه ایجاد در امدی معقول و عادلانه نسبت به سرمایه نیز میباشد . برای نیل به این هدف ، منابع سرمایه گذاری و و شرایط وابسته به آنها باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد . در انتخاب سرمایه ( که ترجیحاً میبایستی متنوع و ترکیبی از منابع مختلف باشد ) همیشه باید منابع شربکت در دراز مدت در نظر گرفته شود .
شرکت مخابرات باید یک خطمشی قیمت گذاری و تعرفه بندی اتخاذ نماید که منطبق بر اهداف ملی مقرره توسط دولت بوده و با هزینة تأمین سرویس مطابقت داشته باشد . طبیعی است که درآمد حاصله از بخشی از شبکه باید به رفع کمبودهائی کمک کند که ممکن است در سایر بخشها ( مثل مناطق زوستایی ) پیش آید . بعلاوه ، وجود مکانیسمها برای تشخیص نیاز به پروژههای سرمایه گذاری ، ارزیابی آنها ، پیشبینی صحیح هزینه ای که در بر خواهند داشت ، و تعیین الویت آنها برای اجرا ضروری میباشد . برای اجرای یک پروژه باید برنامه ای تهیه و بر اجرای ان از نزدیک نظارت شود تا پیشرفت مراحل پروژه در ظرف مدت تعیین شده ودر حیطة منابع مقرره میر گردد . در مواردی که کار توسط پیمانکاران اجرا میشود ، مخابرات باید تعداد کافی از کارکنان آموزش دیده را برای پیگیری و نظارت بر پیشرفت کار در اختیار داشته باشد . این افراد در ارتباط با پیمانکاران میتوانند مراقب باشند که کار به درستی اجرا و استانداردهای کاری به خوبی رعایت شود . به هرحال به عنوان یک خطمشی ، حداقل برخی از پروژههای اصلی باید توسط کارکنان خود مخابرات به اجرا در آید چون این بهترین راه برای آموزش کارکنان بوده و ضمناً نگهداری صحیح سیستم را در آینده فراهم مینماید . به عبارتی دیگر ، باید شیوههای مناسبی وجود داشته باشد تا تمام شدن پروژه ، امکان ادعای خسارت از پیمانمکار در صورت عدم اجرای صحیح و به موقع کار ، یا امکان اعمال فشار بر کارکنان خود شرکت در صورت عدم اجرای صحیح کار را تظمین مینماید .
خرید و تدارکات
روشهای تدارکاتی باید به گونه ای باشد که توازن بهینه ای را بین هزینة اولیه پایین ، قابلیت اطمینان و هزینههای جاری مثل هزینه نگهداری و نیرو حفظ نماید .
وجود خطمشیها و روشهای تدارکاتی خوب تعریف شده الزامیو غیر قابل انکار است . اگر مناقصهها کاملاً با مشخصات فنی مطابقت نداشته باشد قضاوت در مورد حد و مرز قابل قبول این جدایی ، کاری بسیار مشکل است .
انجام معاملات تجاری با تهیه کنندگان باید مسئولیت گروه متخصصین تدارکات را از سایر مظائف « مثل مهندسی و دادن گزارش به بالاتر مقام سازمان » جدا سازد . تا حد امکان ، خریدها و تدارکات باید از طریق مناقصه رقابتی و با تعیین معیارها و اعلام آن در روزنامهها صورت پذیردد . ارزیابی مناقصهها باید به روش عینی و توسط گروهائی از متخصصین رشتههاس مختلف ( مثل مهندسی ، بهرهبرداری ، امور مالی ، و خود تدارکات ) انجام شود . تصمیم گیری نهائی نسبت به تدارکات مربوط به پروژهها و یا خریدها ( با هر حجمی) باید توسط مقامات بلند پایه شرکت و بر مبنای گذارشات رسیده از گروههای ارزیابی صورت گیرد . دلایلی که منجر به اتخاذ این تصمیمات شده باید به طور صحیح و کامل ثبت شود و قابل ارائه به همة مدیران بلند پایة شرکت باشد . تصمیم گیری برای پیروی از روشهای غیر رقابتی به دلیل خطرهای آشکار وضعیتی که در آن تولید کننده از بی رقیب بودن خود آگاه است . باید منطور به بررسیهای ویژه و دقیقی باشد . در مواردیکه علت اتخاذ روش خرید و تدارکات غیررقابتی به دلیل فنی و یا اجرائی باشد ( که غالباً نیز چنین است ) مراتب باید مستقل از کار تدارکات به تأیید گروه مهندسی و اجرائی برسد .
همة مراحل خرید و تدارکات باید به طور مستقل و رسمیبازرسی شده و گزارشات بازرسی به مدیران بلند پایه تسلیم و قابل دسترسی دولت نیز باشد . همة پرسنل مربوطه باید اگاه باشند که مورد بازپرسی قرار خواهند گرفت .
سیستمهای اطلاعاتی مالی و مدیریت
پیروی از روشهای محاسباتی مالی و مدیریت تجاری مدرن برای شرکت مخابرات بسیار ضرورت دارد . در اغاز هر سال باید برای درآمد ، حسابجاری هزینة سرمایه ای و سایر متغیرهای مالی مهم بودجه ای برای کل شرکت و بودجه ای تفکیکی نیز برای واحدهای سازمانی مختلف پیشبینی شود . قطعی شدن این بودجهها باید مستلزم تصویب رسمیمقامات ذیصلاح سازمان باشد .
پس از معلوم شدن بازده سالیانه ، هر مدیری باید پاسخگوی عملکرد خود نسبت به بودجة تعین شده برای واحدش باشد . مکانیسمهائی باید وجود داشته باشد که به مدیر ارشد امکان دهد تا بر روند عملکردهای مالی شرکت مخابرات در قبال بودجة تعیینی نظارت و کنترل دائمیدر طول سال داشته باشد .
در وضع موجود برآورد میزان مورد نیاز جهت سال آتی بدین صورت عمل میگردد که با جمع آوری درخواست بودجةمورد نیاز واحدها توسط مسئولین واحدها بصورت تخمینی و حدسی صورت میگیرد و با حدس ، بودجه مورد نیاز جهت اجرای طرحها درخواست میگردد و از آنجائیکه در واحدهای زیر مجموعه از روشهای کلاسیک و موجود آماری جهت این تاخمینها استفاده نمیگردد برآوردها هم دقیق نمیباشد و همه ساله شاهد کسر بودجه و در بعضی مقاطع و طرحها با اضافه بودجه مواجه میگردیم و طرحهای فاقد بودجه نیم تمام و بودجة اضافی طرحهای دیگر به خزانه برگشت داده میشود .
به عنوان مثال : جهت رنگ آمیزی و نصب شیشه کیوسک تلفنهای همگانی منصوب در سطح شهرستان کرج مبلغ 6780000 ریال پیشبینی اعتبار گردیده ولی مبلغ 6471355 ریال هزینه شده که مبلغ 308745 ریال اضافه پیشبینی شده بود که به حساب خزانه برگشت داده شد (1) : و جهت تأمین و برقراری ارتباط دستگاه کاربر سه کانله 501 مبلغ 422000 ریال پیشبینی اعتبار گردیده که مبلغ 542199 ریال هزینه شده که مبلغ 120199 ریال کسر بودجه داشته است که جهت تأمین کسری اقدام مجدد صورت گرفته است (2) .
وجود سیستمهای اطلاعاتی مدیریت بصورت موازی با سیستمهای تهیه گزارش مالی ، برای رسیدگی به سایر جنبههای اصلی بهرهبرداری ضرورت دارد . سیستمهای آماری باید در سرتاسر شرکت یکنواخت باشند . هر سوپروایزری از اولین ردة سوپروایزری گرفته تا به بالا برای کار واحدی که مسئولیت آنرا به عهدهدارد باید آمار اصلی و پایه داشته باشد . اطلاعات واحدهای فرعی و کوچکتر باید بر اساس تشخیص صحیح جمع آوری و مرتباً ارائه شوند تا مدیریت بلند پایه تصویر کاملی از وضعیت کلی مالی و بهرهبرداری کار داشته باشند . ضمناً گزارشی سالانه ای مشتمل بر صورت حسابهای رسمیمالی و اطلاعات فنی و آماری نیز باید به چاپ برسد تا منعکس کنندة وضعیت موجود شرکت باشد .
در یک نگاه گذرا در صورت حساب سود و زیان سالهای 68 الی 72 به یک سیر صعودی در تمامیجوانب چه از لحاظ هزینههای اداری مالی و هزینههای بهرهبرداری و چه در سود و زیان و چه از لحاظ در آمد بر میخوریم .
البته در تجزیه و تحلیل در مورد هر یک از این بخشها عملی را میتوان مورد بحث قرار داد . مسئله اصلی گسترش در امکانات تلفنی در سطح وسیع را میتوان نام برد . البته از کنار پروژههای انجام شده در سطح شهر نیز نباید بی تفاوت گذشت حال تک تک به انالیز صورتهای سود و زیان سالهای 68 تا 72 میپردازیم : ضمناً صود حاصله نقد است .
در خاطمه همانطور که در آخر فصل یک عنوان گردید مراتب مورد بررسی از طریق مصاحبه و بازنگرس اسناد و مشاهده انجام گرفته که نتایج حاصله در فصلهای مربوطه ارائه میگردد . بطور خلاصه شرایط لازمه و اصلی مدیریت را برای ارائه سرویسهای بهینه در یک سازمان مخابراتی را جمعاً بیان میکنیم .
-اداره کردن مخابرات با مدیریت مستقل و با راهنمایی از سوی دولت در زمینههای استراتاژیک .
-تهیه طرح کار بصورت جزء به جزء و مقایسة این طرح با ارقام واقعی
-مسئولیت هر مدیری باید به وضوح تعریف شده و مدیران باید پاسخگوی عملکرد خود باشند .
-استخدام و آموزش پرسنل خوب و تضمین اینکه برای حفظ آنها پاداش مناسبی داده شود .
-انتخاب دقیق منابع سرمایهة ثابت و استفاده از یک سیستم کنترل پروژه از شروع تا اجراء و تکمیل پروژه .
-منصوب نمودن گروه مخصوص تدارکات برای تنظیم و هدایت تصمیماتی که باید توسط تیمیدر سطح بالای مدیریت اتخاذ شود تصمیمات و تائید درستی آنها باید به ثبت رسیده موکول به بازرسی باشند .
-برقراری یک سیستم اطلاعات مدیریت و مالی که باید بصورت ساده ولی تا حد امکان کامل نگهداشته شود تا همه موارد بحرانی کار مخابرات را دربرگیرد .
فصل چهارم
اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباط شهری
اداره نگهداری و برهبرداری ارتباطات شهری وظیفه نگهداری سوئیچ شهری و شبکة کابل و هوایی هر شهر را جها تأمین ارتباط مشترکین تلفنی را به عهدهدارد که واحدهای مختلف زیر مجموعه ای این اداره با هماهنگی و پشتیبانی جهت ارائة خئمات مطلوب به مشترکین فعالیت مینمیند بعضی از این واحدها به تنهایی خدماتی را ارئه مینمایند و بعضی از واحدها مکمل فعالیت واحدهای دیگر میباشند و توأماً باعث ارائة خدمات میگردند که در این فصل فعالیت هر یک به تفکیک شرح داده خواهد شد مسائل و مشکلات هر واحد نیز شرح داده خواهد شد .
شبکه کابل و هوایی
برای اتصال مشترکین تلفنی با مراکز سوئیچ از شبکه کابل و هوایی استفاده میشود شبکه کابل که قسمت اعظم هزینههای مخابرات را تشکیل میدهد در سطح شهرها تمام کوچهها و خیابانها را به مراکز تلفن متصل مینماید که اصطلاحاً از دو قسمت کابلهای مرکزی و آبونه تشکیل میگردد کابلهای مرکزی معمولاً کارفرما که با توجه به ظرفیت انها و نیاز هر محله نصب میگردد را به مراکز متصل مینمایند و معمولاً بصورت کانالی کشیده میشود و کابلهای آبونه کابلهایی هستند که صندوقهای کافو هر محله را به انشعابات مختلف تقسیم مینمایند یعنی به صورت پستهای ده ززوجی بر روی دیوار کوی و برزن نصب میگردد که معمولاً اینگونه کابلها بصورت خاکی کشیده میی شود و ارتباط مشترکین تلفنی از طریق همین پستها بوسیله سیمها و کابلهای کم زوج هوایی به داخل منازل و مکانهای مورد نظر مشترکین کشیده میشود .
شرکت مخابرات قبل از کابل کشی در سطح خیابانها و کوچههای هر شهر از شهرداریها و سازمانهای زیربط جهت تایین حریم و امکانات موجود در زیر زمین استعلام مینماید که هم کابلکشی بصورت استاندارد کشیده شود و به آسانی در حریم اجرای طرحها و تأسیسات دیگر قرار نگیرد و هم از امکانات موجود سازمانهای دیگر در زیر زمین و مسیر کابلکش متصل گردد تا در هنگام اجرای طرح به آنها صدمه وارد نگردد ولی متاستفانه طرحهای اجرایی شهرداریها و … در کوتاه مدت تغییر مینماید و مدام دستخوش تغییرات است و از ثبات نسبی نیز برخوردار نمیبادش و پس از کابلکشی طرحهای مختلف ، تعویض کوچهها و خیابانها انجام میشود و امکانات موجود در زیر زمین از دسترس خارج میشود و در صورت وجود خرابی جهت رفع آن با مشکلات عدیده ای مواجه میگردد که این امر موجب وارد شدن خساراتی سنگین به شبکه کابل و تأسیسات مخابرات میگردد و یا بر اثر تغییرات قسمتی از آنها از رده خارج و یا بصورت مقطعی تغییر و یا تفویض میگردد که از حالت استاندارد خارج گشته و موجب تقلیل عمر شبکه میشود و مانند لباسیکه وصله دار شده است هیچگاه بهای اولیه و کیفیت مطلوب خود را نخواهد داشت لذا مخابرات بایستی علاوه بر هزینه سنگین احداث شبکه مخابراتی ، امکانات وسیعتری را برای نگهداری از آن بسیج نماید .
فرمت این مقال
دانلود مقاله گزاش کارآموزی در مخابرات