بررسی تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی
نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:100
قیمت:3000 تومان
دانلود و خرید به صورت آنلاین
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
مقدمه..................................................................................................................................................................... 1
بیان مساله ............................................................................................................................................................. 2
ضرورت و اهداف تحقیق ............................................................................................................................................ 6
اهداف پژوهش ...................................................................................................................................................... 7
فرضیه های پژوهش ............................................................................................................................................... 7
تعاریف و اصطلاحات ............................................................................................................................................... 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
خلاصه ای از فصل دوم .......................................................................................................................................... 11
تاریخچه آموزش پیش دبستانی ..................................................................................................................................... 11
تعریف دوره پیش دبستانی ....................................................................................................................................... 21
ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی ..................................................................................................................... 21
اهداف دوره پیش دبستانی ..................................................................................................................................... 25
مهارتهای روانی ـ حرکتی در دوره دبستان .................................................................................................................. 27
تحول حرکت در کودکان دبستانی ............................................................................................................................. 29
مهارتهای روانی ـ حرکتی ........................................................................................................................................ 31
سازگاری اجتماعی ................................................................................................................................................. 42
روابط با همسالان ................................................................................................................................................ 48
وظیفه مهد کودک و مراکز پیش دبستانی از دیدگاه آدلر ............................................................................................ 66
پیشینه پژوهش ...................................................................................................................................................... 73
فصل سوم: روش شناسی
روش پژوهش ....................................................................................................................................................... 90
ابزار پژوهش ......................................................................................................................................................... 90
جامعه آماری ....................................................................................................................................................... 92
گروه نمونه و روش نمونه گیری .............................................................................................................................. 92
متغیرها .............................................................................................................................................................. 93
روش اجرای پژوهش .............................................................................................................................................. 93
روشهای آماری ..................................................................................................................................................... 93
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل نتایج ................................................................................................................................................. 95
یافته های جانبی پژوهش ........................................................................................................................................ 102
فصل پنجم: یافته های پژوهش و بحث دربارة نتایج آن
محدودیت های پژوهش .......................................................................................................................................... 118
پیشنهادات ............................................................................................................................................................ 118
منابع ..................................................................................................................................................................... 121
ضمائم ................................................................................................................................................................. 130
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 2- مقوله های اصلی در حوزه روانی ـ حرکتی ..................................................................................... 34
جدول شماره 1-2- شاخص های رشد رفتار طبیعی .................................................................................................. 55
جدول شماره 2-2- مراحل رشد روانی ـ اجتماعی اریکسون ........................................................................................ 59
جدول شماره 3-2- تشخیص هدفهای کودکان ناسازگار ............................................................................................ 68
جدول شماره 1- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب جنسیت .......................................................................................... 95
جدول شماره 2- توزیع فراوانی آزمئدنیها برحسب گروه آموزش دیده و آموزش ندیده ..................................................... 95
جدول شماره 3- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب ................................................................................................... 96
جدول شماره 4- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب کلاس .......................................................................................... 96
جدول شماره 5- توزیع فراوانی شغل پدر آزمودنیها ................................................................................................. 97
جدول شماره 6- توزیع فراوانی شغل مادر آزمودنیها ................................................................................................ 97
جدول شماره 7- توزیع فراوانی سطح تحصیلات پدر آزمودنیها ...................................................................................... 98
جدول شماره 8- توزیع فراوانی سطح تحصیلات مادر آزمودنیها .................................................................................... 98
جدول شماره 9- مقایسه میانگینهای گروه آموزش دیده و آموزش ندیده در مهارتهای روانی ـ حرکتی ................................. 99
جدول شماره 10- مقایسه میانگینهای سازگاری اجتماعی و مؤلفه های آن در دو گروه آموزش دیده و
آموزش ندیده ........................................................................................................................................................ 100
جدول شماره 11- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش دیده در متغیر مهارتهای روانی ـ حرکتی ................................. 100
جدول شماره 12- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش ندیده در متغیر مهارتهای روانی ـ حرکتی ................................ 101
جدول شماره 13- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش دیده در سازگاری اجتماعی ..................................................... 101
جدول شماره 14- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش ندیده در سازگاری اجتماعی ................................................... 102
جدول شماره 15- مقایسه میانگینهای دختران و پسران در مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی .............................. 102
جدول شماره 16- مقایسه میانگینهای دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده به تفکیک سن در دو متغیر
مهارتهای روانـی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی ............................................................................................................ 103
جدول شماره 17- مقایسه میانگینهای گروه آموزش دیده و آموزش ندیده به تفکیک جنس در
مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی ............................................................................................................. 104
جدول شماره 18- مقایسه میانگینهای مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان
براساس وضعیت اشتغال مادر .................................................................................................................................... 105
جدول شماره 19- مقایسه میانگینهای مهارتهای روانی ـ حرکتی براساس شغل پدر با استفاده از
تحلیل واریانس یک طرفه .......................................................................................................................................... 105
جدول شماره 20- آزمون توکی برای تشخیص تفاوتهای معنادار بین میانگین ها ............................................................... 106
جدول شماره 21- مقایسه میانگینهای سازگاری اجتماعی براساس شغل پدر با استفاده از
تحلیل واریانس یک طرفه .......................................................................................................................................... 106
جدول شماره 22- مقایسه میانگین های روانی ـ حرکتی کودکان براساس تحصیلات پدر با استفاده
از تحلیل واریانس یک طرفه ....................................................................................................................................... 107
جدول شماره 23- آزمون تعقیبی توکی برای تعیین معناداری تفاوت میانگین های روانی ـ حرکتی
براساس تحصیلات پدر ................................................................................................................................................ 107
جدول شماره 24- مقایسه میانگینها در اسزگاری اجتماعی براساس تحصیلات پدر با استفاده از تحلیل واریانس
یک طرفه ............................................................................................................................................................ 108
جدول شماره 25- آزمون توکی برای مقایسه میانگینها در سازگاری اجتماعی براساس تحصیلات پدر ........................................ 108
جدول شماره 26- مقایسه میانگین مهارتهای روانی ـ حرکتی براساس تحصیلات مادر با استفاده از تحلیل
واریانس یک طرفه .................................................................................................................................................. 109
جدول شماره 27- آزمون توکی برای مقایسه دو به دو میانگینهای روانی ـ حرکتی براساس تحصیلات مادر ............................. 109
جدول شماره 28- مقایسه میانگین سازگاری اجتماعی براساس تحصیلات مادر با استفاده از تحلیل واریانس
یک طرفه ............................................................................................................................................................ 110
جدول شماره 29- همبستگی بین زیرمقیاسهای سازگاری اجتماعی با یکدیگر و با مهارتهای روانی ـ حرکتی ................................ 111
بررسی تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی