این مطلب از مطالب آزاد موجود در اینترنت جمع آوری شده است و در مورد بازیهای بومی و محلی و در 10 صفحه می باشد و در زیر قسمتی از متن آورده شده است :
درزندگی امروزی یکی از اساسی ترین نیازهای افراد٬ نیازبه تحرک و ورزش است.دراین میان آموزش وپرورش با توجه به گستردگی ارائه خدمات ونیروهایی که دارد می تواند نقش اصلی این حرکت را به عهده داشته باشد٬به شرط اینکه امکانات برایش فراهم شود ومشکلات و موانع راازسرراهش برداریم.ورزش امری همگانی برای رسیدن به سلامتی است وضرورت وجود امکانات ووسایل در انجام ورزش اصلی انکار ناپذیر است.۲ساعت درس تربیت بدنی درهفته جوا بگوی این حرکت در بین جوانان ونوجوانان نیست، شایسته است همینطورکه مسئولین بارها اعلام نموده اند نسبت به این امر بازنگری صورت گیرد.حالا که دانش آموزان بیشتر کامپیوتر استفاده می کنند و تحرک بیرون ازمدرسه شان کم شده می بایست درمدارس توجه ویژه ای به ورزش دانش آموزان بشود. دولت برابر اصل ۳۰ قانون اساسی موظف به ارائه خدمات رایگان آموزشی به دانش آموزان در اقصی نقاط کشوراست وچه آموزشی مهمتروبهتراز آموزش سلامتی که اثر آن متوجه کل جامعه می گردد.ما با ایجاد انگیزه در فرد و ایجاد امکانات مناسب و با نیروهای متخصصی که در ورزش داریم می توانیم به این مهم برسیم .مهمترین موانع ومشکلات ورزش مدارس بشرح ذیل است که امیداست مسئولین دررفع آنها بکوشند.
۱-محدود بودن فضای مدارس جهت انجام ورزش خصوصا برای دخترها
۲-مطلوب نبودن سطح فضای ورزش مدارس.
۳-ایجاد مزاحمت برای کلاسها .
۴-باتوجه به سردی هواو.....استفاده نکردن از فضای باز در فصلهای دیگر.
۵-محدودیت از نظر اعتبارات.
۶-کمبود وسائل وامکانات ورزشی درمدارس.
۷-وجود مدیران سختگیروبی توجه به امر ورزش .
۸-کم بودن ساعت درس تربیت بدنی.
9-بی توجهی بعضی از دبیران تربیت بدنی که رسالت خود را به دست فراموشی سپرده اند.
بازی های محلی به تحرکات منظم یافته و منسجمی اطلاق میشود که بخشی از تفریحات و زمان آسودگی کودکان، نوجوانان، جوانان و گاه بزرگان را پر میکند. این بازیها بدون آن که مقررات تصویب شده رسمی و ثبت شدهای داشته باشد از نظم و مقررات ویژهای پیروی میکند که بعضی وقتها سنتی و سینه به سینه نقل میشوند. به همین سبب در طول زمان تغییر مییابند. بازیهای محلی رسما جزو ورزشهای محلی و نمایشی مانند کشتی گیله مردی، بند بازی، وورزا جنگ نیست، اما به اندازه آنها قدمت تاریخی دارد، زیرا که بازی، لازمه زندگی پر از نشاط کودکان، نوجوانان و جوانان است. این بازیها علاوه بر این که در پرورش جسم موثر است بسیاری از مبانی زندگی اجتماعی و فرهنگی و مهارتهای گوناگون را به کودکان و نوجوانان میآموزد. متاسفانه به دلیل آن که گردآوری فرهنگ مردم گیلان دارای سابقهای طولانی نیست، متون قابل اعتنا و اعتمادی که بتواند رد پای این بازیها را در طول تاریخ گیلان مشخص سازد، تاکنون نشر نیافته است. مثلا نمیتوان به درستی و روشنی بیان داشت که لپه چوب بازی از چه زمانی در گیلان متداول بوده و از کدام بازیها منتج شده و در طول تاریخ ما چه تغییراتی در آن داده شده است. بازیهای محلی گیلان به گروههای زیر تقسیم میشوند: 1- بازیهای نشسته (نیشتوبو بازی)2- بازیهای ایستاده (میدانی)
درزندگی امروزی یکی از اساسی ترین نیازهای افراد٬ نیازبه تحرک و ورزش است.دراین میان آموزش وپرورش با توجه به گستردگی ارائه خدمات ونیروهایی که دارد می تواند نقش اصلی این حرکت را به عهده داشته باشد٬به شرط اینکه امکانات برایش فراهم شود ومشکلات و موانع راازسرراهش برداریم.ورزش امری همگانی برای رسیدن به سلامتی است وضرورت وجود امکانات ووسایل در انجام ورزش اصلی انکار ناپذیر است.۲ساعت درس تربیت بدنی درهفته جوا بگوی این حرکت در بین جوانان ونوجوانان نیست، شایسته است همینطورکه مسئولین بارها اعلام نموده اند نسبت به این امر بازنگری صورت گیرد.حالا که دانش آموزان بیشتر کامپیوتر استفاده می کنند و تحرک بیرون ازمدرسه شان کم شده می بایست درمدارس توجه ویژه ای به ورزش دانش آموزان بشود. دولت برابر اصل ۳۰ قانون اساسی موظف به ارائه خدمات رایگان آموزشی به دانش آموزان در اقصی نقاط کشوراست وچه آموزشی مهمتروبهتراز آموزش سلامتی که اثر آن متوجه کل جامعه می گردد.ما با ایجاد انگیزه در فرد و ایجاد امکانات مناسب و با نیروهای متخصصی که در ورزش داریم می توانیم به این مهم برسیم .مهمترین موانع ومشکلات ورزش مدارس بشرح ذیل است که امیداست مسئولین دررفع آنها بکوشند.
۱-محدود بودن فضای مدارس جهت انجام ورزش خصوصا برای دخترها
۲-مطلوب نبودن سطح فضای ورزش مدارس.
۳-ایجاد مزاحمت برای کلاسها .
۴-باتوجه به سردی هواو.....استفاده نکردن از فضای باز در فصلهای دیگر.
۵-محدودیت از نظر اعتبارات.
۶-کمبود وسائل وامکانات ورزشی درمدارس.
۷-وجود مدیران سختگیروبی توجه به امر ورزش .
۸-کم بودن ساعت درس تربیت بدنی.
9-بی توجهی بعضی از دبیران تربیت بدنی که رسالت خود را به دست فراموشی سپرده اند.
بازی های محلی به تحرکات منظم یافته و منسجمی اطلاق میشود که بخشی از تفریحات و زمان آسودگی کودکان، نوجوانان، جوانان و گاه بزرگان را پر میکند. این بازیها بدون آن که مقررات تصویب شده رسمی و ثبت شدهای داشته باشد از نظم و مقررات ویژهای پیروی میکند که بعضی وقتها سنتی و سینه به سینه نقل میشوند. به همین سبب در طول زمان تغییر مییابند. بازیهای محلی رسما جزو ورزشهای محلی و نمایشی مانند کشتی گیله مردی، بند بازی، وورزا جنگ نیست، اما به اندازه آنها قدمت تاریخی دارد، زیرا که بازی، لازمه زندگی پر از نشاط کودکان، نوجوانان و جوانان است. این بازیها علاوه بر این که در پرورش جسم موثر است بسیاری از مبانی زندگی اجتماعی و فرهنگی و مهارتهای گوناگون را به کودکان و نوجوانان میآموزد. متاسفانه به دلیل آن که گردآوری فرهنگ مردم گیلان دارای سابقهای طولانی نیست، متون قابل اعتنا و اعتمادی که بتواند رد پای این بازیها را در طول تاریخ گیلان مشخص سازد، تاکنون نشر نیافته است. مثلا نمیتوان به درستی و روشنی بیان داشت که لپه چوب بازی از چه زمانی در گیلان متداول بوده و از کدام بازیها منتج شده و در طول تاریخ ما چه تغییراتی در آن داده شده است. بازیهای محلی گیلان به گروههای زیر تقسیم میشوند: 1- بازیهای نشسته (نیشتوبو بازی)2- بازیهای ایستاده (میدانی)
بازیهای بومی و محلی