فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله آیینه کاری

اختصاصی از فی موو مقاله آیینه کاری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله آیینه کاری


مقاله آیینه کاری

لینک خرید و دانلود فایل در پایین صفحه

آینه کاری
جهان در تفکر اسلامى جلوه و مشکات انوار الهى است و حاصل فیض مقدس نقاش‏ازلى،و هر ذره‏اى و هر موجودى از موجودات جهان و هر نقش و نگارى مظهر اسمى ازاسماء الهی است و در میان موجودات،انسان مظهر جمیع اسماء و صفات و گزیده عالم‏است.

هنرمند در پرتو چنین تفکرى،در مقام انسانى است که به صورت و دیدار و حقیقت‏اشیاء در وراى عوارض و ظواهر مى‏پردازد.او صنعتگرى است که هم عابد است و هم‏زایر،او چون هنرمند طاغوتى با خیالاتى که مظهر قهر و سخط الهى است،سر و کارندارد.وجودى که با اثر این هنرمند ابداع مى‏شود نه آن وجود طاغوتى هنر اساطیرى وخدایان میتولوژى است و نه حتى خداى قهر و سخط یهودیان یعنى‏«یهوه‏»،بلکه وجودمطلق و متعالى حق عز شانه و اسماء الله الحسنى است که با این هنر به ظهور مى‏رسد.ازاینجا صورت خیالى هنر اسلامى متکفل محاکات و ابداع نور جمال ازلى حق تعالى است،نورى که جهان در آن آشکار مى‏شود و حسن و جمال او را چون آیینه جلوه مى‏دهد.

معمارى نیز که در هنر اسلامى شریفترین مقام را داراست،همین روح اسرار آمیز را نمایش مى‏دهد.معماران در دوره اسلامى سعى مى‏کنند تا همه‏اجزاء بنا را به صورت مظاهرى از آیه‏هاى حق تعالى ابداع کنند،خصوصا در ایران،که‏این امر در دوره اسلامى به حد اعلاى خویش مى‏رسد.

از اینجا در نقشه ساختمانى و نحوه‏آجر چینى و نقوشى که به صورت کاشى کارى و گچ‏براى و آیینه کارى و…کار شده است،توحید و مراتب تقرب به حق را به نمایش مى‏گذارند و بنا را چون مجموعه‏اى متحد وظرفى مطابق با تفکر تنزیهى دینى جلوه‏گر مى‏سازند:

حسن روى تو به یک جلوه که در آینه کرد این همه نقش در آیینه اوهام افتاد
این همه عکس مى‏و نقش نگارین که نمود یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد
معماری‌ سنتی‌ ایران‌ ،تجلی‌ نمادین‌ جهانی‌ ابدی‌ و ازلی‌ است‌ که‌ این‌ جهان‌ را محلی‌ گذرا و واسطه‌ای‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ مرتبه‌ای‌ والاتر به‌ منظور وصول‌ به‌ آرامش‌ درونی‌ می‌داند ؛ معماری‌ ایران‌ که‌ به‌ صورت‌های‌ گوناگون‌ در بناهای‌ مختلف‌ متجلی‌ گشته‌، جایگاه‌ خاصی‌ را داراست‌ که‌ در آن‌ ،عقاید و رسوم‌ و آیین‌ها در شرایط‌ جغرافیایی‌ و اقلیمی‌ نمود بارزی‌ دارد و حاصل‌ دسترنج‌ هنرمندانی‌ است‌ که‌ برای‌ اعتلای‌ این‌ هنر با تکیه‌ بر ایمان‌ خویش‌ ،از جانِ خود مایه‌ گذاشته‌ و در این‌ راه‌ از هیچ‌ کوششی‌ دریغ‌ نورزیده‌اند.

همراه‌ با اساتید معماری‌، استادان‌ صنایع‌ دستی‌ نیز با همان‌ تفکر فوق‌ اما تجلی‌ یافته‌ در هنرِ خاص‌ خویش‌، تکامل‌ بخش‌ و اثرگذار بر معماری‌ سنتی‌ ایرانی‌ بوده‌اند .

تزیین‌ و آرایش‌ ساختمان‌ که‌ جزء لاینفک‌ معماری‌ محسوب‌ می‌شود در آجرکاری‌، کاشی‌ کاری‌، گچبری‌ و آینه‌ کاری‌ در کنار قالی‌ بافی‌، گلیم‌ بافی‌، قلمکاری‌ ، سفالگری‌، منّبت‌ کاری‌، کنده‌ کاری‌ چوب‌، گره‌ چینی‌ و همچنین‌ سایر دست‌ آوردهای‌ صنایع‌ دستی‌ نمود یافته‌ و پیوندی‌ یگانه‌ ایجاد نموده‌ که‌ فضای‌ معماری‌ ایران‌ را آکنده‌ از زیبایی‌ معنوی‌ می‌سازد و این‌ خود زیبایی‌ ظاهری‌ را نیز به‌ همراه‌ دارد.

شکوه و زیبایی معماری ایران به ویژه در دوره اسلامی، به تزیین و آرایش آن بستگی دارد.
آینه‌ کاری‌ از هنرهای تزیینی‌ ظریفی‌ است‌ که‌ در نماسازی‌ داخلی‌ بناها، در بالای‌ ازاره‌ها ، زیردورها ، طاق‌ها، رواق‌ها ، شبستان‌ها، سرسراها و موارد دیگر به‌ کار می‌رود.

The mirror used from long ago in passes, mosques,
parlors & palaces were directly related to our national identity.

نقش آینه در سنن و فرهنگ عامه، همچون فرستادن آینه و قرآن قبل از نقل مکان به خانة جدید، یا نگریستن در آینه موقع دیدن هلال ماه نو، جایگاه ویژه آئینه در مراسم سنتی ازدواج ایرانیان( چنانکه عروس و داماد در هنگام قرائت خطبه عقد در آئینه می نگرند تا زندگی همچون صداقت و شفافیت آئینه داشته باشند)وهمچنین آئینه در سر سفره هفت سین عید نوروز از سنتهای قدیمی و ماندگار است، و نیز معادل دانستن آینه با شفافیت و صداقت و صفا در عرفان اسلامی، حالات و درجات استعداد هر عاشقی را می‌نمایاند. می‌توان گفت که عاشقْ آینة قدرت و تصرف و جلوة جمال معشوق است. به عبارتی دیگر، دل شکوهمند عاشق آینه‌ای است که نور جمال حق در آن متجلی می‌شود.

سابقة آینه‌کاری در ایران به قرن دهم هجری قمری بازمی‌گردد. وقتی از ونیز و بوهم آینه‌های قدی می‌آوردند در طول راه برخی از آینه‌ها می‌شکست. مالک تازه راه جدیدی برای بازیافت قطعات شکسته یافت. با چیدن قطعات کوچک آینه کنار هم یک سطح تزیینی با انعکاس‌های بی‌شمار ساخته شد. این شیوة تزیینی در شیراز، اصفهان و تهران متداول بود. آینه‌کاری در تزیین اماکن مذهبی و مقدس چون حرم امام رضا (ع) و ایوان آینه در قم، و نیز ساختمان‌های کاخ‌ها چون دارالعماره و شمس‌العماره در کاخ گلستان به‌کار رفته است.

آینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن، آیینه شکستن خطاست
در معماری اسلامی با استفاده از قوانین انعکاس نور با آئینه کاری راهروها و سقف ها سعی میشده تا نور بیشتری را به داخل بنا راهنمایی کند. از آن جمله تمامی بناهای مذهبی باقی مانده از دوران صفوی می باشد

نمونه های برش های هندسی برای آئینه کاری در معماری اسلامی
این نکته قابل ذکر می باشد که هنر آئینه کاری منحصرا به ایران اختصاص داشته و در دوران قاجاریه به اوج شکوفایی خود رسیده است
ازجمله بناهای آیینه کاری شده در دوران قاجار تالار آیینه در کاخ گلستان می باشد.

 

کاخ گلستان
کاخ گلستان، بازمانده ای از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن ترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران است. این بنا که اکنون در ذهن پایتخت نشینان میان دود و دم شهرشان گم شده، روزگاری چون نگین میان ارگ می درخشید.

گوشه هایی از آن شکوه و جلال گمشده را می توان در آینه کاری ها و کاشی کاری هایش بازیافت.

تالار آینه
تالار آئینه در غرب تالار سلام و چسبیده به آن ودر بالای سر در و ایوان سنگی جلو سرسرای کاخ قرار دارد و یکی از تالارهای مشهور کاخ گلس

 

ممکن است متنی که در اینجا  نوشته شده است کمی به هم ریخته باشد اما در فایل  دانلودی مرتب می باشد

متن کامل را می توانید دانلود کنید چون فقط تکه هایی از متن این مقاله  در این صفحه درج شده است(به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل مقاله
همراه با تمام ضمائم با فرمت ورد که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است

 تعداد صفحات :18
قیمت با تخفیف ویژه:3000
اگر نمیدانید چگونه خرید کنید اینجا کلیک نمایید
ایمیل پشتیبانی :alirezarahmatialireza@gmail.com


دانلود با لینک مستقیم


مقاله آیینه کاری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.