مقدمه
مسئله افت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها ی جهان سوم به صورت جاد مطرح است همان طور که می دانیم منابع و امکانات اغلب کشورهای جهان سوم محدود است و این امر صرفه جویی افت در مصرف،تخصیص این منابع بهبخش هایمختلف اقتصادی،اجتماعی را الزامی می سازد علاوه بر آن به علت افزایش سریع جمعیت این کشورها به بخش عمده ای از در آمدهای ملی آنها به گسترش آموزش و پرورش اختصاص می یابد در حالی که در غالب کشورها هنوز همه کودکان لازم التعلیم به مدارس راه نیافته اند هنوز تعدادی از بزرگسالان و جمعیت فعال آنها بیسواد مانده اند مشکل افت تحصیلی در مدارس نیز به این مشکلات کنونی افزوده شده است در کشور ما هم افت تحصیلی یکی از مهم ترین مسائل و مشکلات کنونی نظام آموزش و پرورش است که هر سال ده ها میلیارد ریال بودجه کشور را به هدر می دهد و نیروهای بالقوه انسانی جامعه را از آموزش و پرورش خارج می کند و به این ترتیب عظیم ترین سرمایه های جامعه که همان نیروی انسانی است بی ثمر می ماند آمارهای بدست آمده از تحقیقات در مدارس نشان دهنده ی آن است که افت تحصیلی به صورت مردودی، ترک تحصیل زودرس و یابه صورت های دیگر تعداد زیادی از منابع مالی و استعدادهای انسانی جامعه ی ما را تلف کرده و آثار شومی بر جای می گذارد.
پیشینه تحقیق
اقتصاد وبیمار و نابسامانی وضعیت اقتصادی یک جامعه اکثریت خانواده ها را در تنگناهای حادی و معشیتی قرار می دهد و آثار بسیار بد آن و به همه ی اعضای خانواده منتقل می گردد که هیچیک از آنان از عواقب پر زیان آن بر کنار نخواهد ماند.به ویژه فرزندان خانواده که چه از حیث جسمانی و چه از نظر روانی و عاطفی سنگین ترین خسارتها را خواهند دید در مواردی نیز به سبب تغذیه ناکافی و فشار روحی،افزون بر ابتلای بیماری های بدنی و روانی،به علت نداشتن توانایی مالی جهت پرداخت شهریه و سایر هزینه ها ی مدرسه،ناگزیر از ترک تحصیل خواهند بود.
کودکانی که در سنین قرار می گیرند از نظر وضعیت تغذیه ای یکی از مهم ترین دوران های زندگی خود را می گذرانند.تغذیه ناکافی می تواند در توانایی آلی یادگیری هر کودک در کلاس درس اثر بگذارد.بچه ای که صبحانه نخورده است،در ساعت 9تا 10 صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می شود و استعداد یادگیری او به ویژه در درسهایی که به تفکر و اندیشه نیاز دارند،کاهش می یابد.چنین دانش آموزی ممکن است دچار افت تحصیلی و بیزاری از مدرسه نیز بشود.
جامعه آماری
تحقیق حاضر مربوط به دانش آموزان کوه سخت در منطقه سرولایت از توابع شهرستان نیشابور می باشد،حرفه بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامپروی است و از نظر وضعیت اقتصادی در حد متوسط می باشد.اکثر والدین دانش آموزان بی سواد و یا کم سواد می باشند،خانواده ها اکثراّ پر جمعیت و حدود 7 نفر می باشند.جامعه آماری ما 34نفر دانش آموز مدرسه راهنمایی است که از این تعداد 11 نفر کلاس اول،13نفر دوم،و 10نفر سوم هستند.
نمونه:
انتخاب تمام اعضای جامعه(مدرسه راهنمایی شهید عسگری کوه سخت).
علل افت تحصیلی
1- عوامل زیستی: تاخیردررشد،کندی واکنشهای جسمانی، نارسائی های عضوی،خستگی مزمن.
2- علل ذهنی:ناتوانی های ذهنی.
3- علل روانی:نبودن انگیزه.
4- علل عاطفی:کمبود محبت.
5- علل اجتماعی:فعالیت غیر درسی.
6- علل اقتصادی:فقر اقتصادی،وضع تغذیه،وضع مسکن.
7- علل فرهنگی:کثرت عده در کلاس،ضعف روش،تعویض معلم.
شامل 16 صفحه word
دانلود تحقیق افت تحصیلی