فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 46 صفحه
چکیده:
یکى از مهمترین اصل هاى اندیشهى تشیع که در عصر غیبت، استمرار تعلیمات ناب اسلامى و شیعى را در جوامع مسلمان سبب شده و راه پیش روى بشریت و آیندهى آنان را تا پایان تاریخ روشن ساخته، اصل اصیل مهدویت است . این اصل امید بخش، حرکتى است از سرچشمهى توجه به امام و هادى و راهبرى زنده و آسمانى اما در پس پردهى غیب . با تمسک به این اصل روشن، مؤمنان و مسلمانان، هرگز، در دنیاى مدرن و صنعتى و بى خدایى معاصر، تنها و سرگشته نمىمانند و در هر فتنه و مصیبتى به حصن حصین این اندیشهى الهى یعنی انتظار فرج پناه مىبرند و براى حل مشکلات فردى و اجتماعى خود از آن یار غایب از نظر، چارهجویى مىکنند . اینک، در دنیایى که در آن، حکام و سیاستمداران، در پى اجراى دستورها و فرمانهاى الهى نیستند، بلکه مىخواهند هر چه بیشتر به مطامع مادى خویش دستیابند، اندیشهاى که مىتواند به معناى واقعى کلمه «منجى» و نجات بخش بشریت از آلام بى خدایى و افسردگى باشد، همانا اندیشهى مترقى «مهدویت» است . پرداختن به این اندیشه و کاویدن زوایاى گوناگون آن، اندیشهى احیاى مجدد دین در عصر کفر را به ارمغان مىآورد .
در این نوشتار که انتظار فرج و وظایف منتظران در عصر ظهور از دیدگاه امام رضا(ع) را بررسی می کند ، ابتدا مفهوم و اهمیت فرج وانتظار فرج بررسی می گردد و سپس وظایف منتظران در ابعاد اجتماعی و فرهنگی مطرح می شود.
مقدمه:
هر انقلابى وقتى به نتیجه مى رسد که قبلاً در ابعاد مختلف زمینه سازى خوبى براى آن شده باشد . هیچ انقلاب و نهضتى بدون مقدمه و زمینه سازى به پیروزى نخواهد رسید و این قانون در تداوم آن نیز وجود دارد. انقلاب جهانى حضرت مهدى(عج) که مهم ترین و وسیع ترین و عمیق ترین انقلاب جهانى است و مربوط به همه جهان مى باشد، از این قانون مستثنى نیست بلکه بخاطر جهانى بودن و عمیق بودنش به طریق اولى باید براى آن زمینه سازى گردد.
با این که اساسىترین وظیفه انبیاء و اولیاء و حجت هاى الهى را باید هدایت جامعهى بشرى به سوى کمال مقصود و رهایى از منجلاب پستحیوانى و نجات از چنگال حاکمان ستم پیشهى شیطان مدار، ارزیابى کرد و یکى از مهم ترین راه هاى رسیدن و پیشرفت در جهت نیل به آن را باید از طریق به دست گرفتن زمام امور جامعه دانست، اما باز هم مشاهده مىشود که وقتى براى برخى از امامان معصوم مسالهى عهده دارى حاکمیت ظاهرى بر مردم مطرح مىشود، ایشان از پذیرش آن سر باز زده و از قبول آن امتناع مىکنند; با دقت در روایات و بررسى منابع تاریخى، به این نکته مىتوان پى برد که یکى از اساسىترین و عمدهترین علل عدم پذیرش حاکمیت و به دستگیرى زمام امور جامعه در برهههاى خاصى از زمان توسط امامان از اهل بیت پیامبر ، عدم وجود زمینهى مناسب بوده است; چرا که اقدام به تشکیل و برپایى حکومت، پیش از فراهم آمدن زمینههاى مناسب آن، ثمرهاى جز برباد رفتن طرح و نقشههاى سرى و روبهرو شدن با شکست و ناکامى را در پى نخواهد داشت که به دنبال آن از بین رفتن نخبگان نهضت و قدرت و صلابت و هیبتبیشتر یافتن جبههى ستمگران نمایان مىشود . (قائمی ، 1379، ص 32)
پس اگر انسانهاى صالح و پاک سیرت به دنبال برقرارى حکومت جهانى عدل گسترى هستند که ریشهى هر گونه ظلم و ستم را برکند و پرچم زیباى ولایت الله را در سراسر گیتى به اهتزاز درآورد، باید در نخستین گام زمینههاى لازم را فراهم سازند; چرا که آخرین پیشواى الهى انسانها، به منظور هدایت مردم به سر منزل و کمال مطلوب، زمام چنین حکومت جهانى را به دست مىگیرد، و این امر در صورتى امکان خواهد داشت که مردم آمادهى بهرهگیرى از این هدایت الهى باشند، و در صورتى که چنین زمینه مساعدى در اجتماع وجود نداشته باشد و مردم در مقام پذیرش دستورهاى هدایت کنندهى آن امام همام نباشند، ظهور پیشواى آسمانى و منجى امتها در میان چنین مردمى، ثمرى نخواهد داشت، همان طور که وجود حضرت على ( ع) در میان مردم زمان خود، بدون وجود زمینهى مساعد براى بهرهگیرى از هدایتهاى آن حضرت، نتیجهاى به دنبال نداشت .
تحقیق درباره انتظار فرج و وظایف منتظران در عصر غیبت از دیدگاه امام رضا علیه السلام