فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ساختار سیستم غدد داخلی

اختصاصی از فی موو دانلود مقاله ساختار سیستم غدد داخلی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله ساختار سیستم غدد داخلی


دانلود مقاله ساختار سیستم غدد داخلی

سیستم غده‌های داخلی مجموعه‌ای از غده‌های درون ریز پراکنده در نقاط مختلف بدن است. هر یک از غده‌های این سیستم با ترشح هورمون خاص خود ، اعمال ویژه‌ای را در بدن سبب می‌شوند. در عین حال بسیاری از فرایندهای زیستی بدن تحت تاثیر مجموعه‌ای از غده‌های داخلی و در ارتباط متقابل بین آنها انجام می‌پذیرد. این ارتباط متقابل تحت تاثیر مجموعه هیپوتالاموس ، غده هیپوفیز بوجود می‌آید و در کنار آن تمام غدد داخلی را با هیپوتالاموس و ساختار سیستم عصبی مرکزی مرتبط می‌کند

غده‌ها (Glands) مجموعه‌ای از سلولهای پوششی مشخصی هستند که عمل اختصاصی ترکیب و ترشح ماده یا مواد معینی را برعهده دارند. در جدار سلولهای غده‌ای مجموعه‌ای غنی از مویرگهای خونی قرار دارد که کار تغذیه ، فراهم ساختن مواد اولیه مورد نیاز سلولهای غده‌ای ، رساندن مواد شیمیایی محرک فعالیت غده و در مواردی جذب ترشحات غده را برعهده دارند.

انواع غده از لحاظ ترشح

غدد برون‌ریز

غده‌های برون‌ریز (Exacrine) دارای مجرای ترشحی مخصوصی هستند و فراورده‌های خود را از راه این مجراها به بیرون می‌ریزند. مجرای این غده‌ها معمولا به یک عضو نظیر معده یا به سطح خارجی بدن پوست منتهی می‌شوند. از غده‌های برون‌ریز می‌توان به غدد مولد عرق ، غدد اشکی ، غدد بزاقی ، غدد معده‌ای ، غدد چربی پوست ، غدد داخل روده‌ها اشاره کرد.

غده‌های درون‌ریز

غده‌های درون‌ریز (Endocrine) مجرای ترشحی مشخصی ندارند و تولیدات خود را که هورمون (Hormaein) نامیده می‌شود، از طریق مویرگهای اطرافشان مستقیما وارد جریان خون یا لنف می‌کنند. ترشحات غدد داخلی از طریق جریان خون به قسمت‌های مختلف بدن می‌رود و بر سلولهای ویژه‌ای اثر می‌گذارد. از مهم‌ترین غده‌های درون‌ریز می‌توان به هیپوتالاموس ، هیپوفیز ، تیروئید ، پاراتیروئید ، فوق کلیه ، غدد جنسی اشاره کرد.

شامل 5 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ساختار سیستم غدد داخلی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.