در دنیای رقابتی امروز ، کیفیت به مهمترین موضوع مورد توجه تولید کنندگان و تامین کنندگان تبدیل شده است . از ویژگی های مهم سالهای اخیر ، جهانی شدن امور و پیشرفت و حرکت در جهت به استاندارد در آوردن نظام ها و فعالیت هاست . این روند بویژه با اقدام سال 1987 سازمان بین المللی استاندارد ( Intematoinal Standard Organization ) در تهیه و تدوین استاندارد های موسوم به سری ISO 9000 شدت یافته است . از ویژگی این استاندارد ها ، تمرکز و دقت و کافی آنها به ایجاد هماهنگی کامل بین تکنیک ها و مفاهیم کنترل کیفی در سطحی جامع و فراگیر است .
در این ارتباط علاقه شرکتهای صنعتی و بازرگانی به سری استاندارد ها ISO 9000 که در اصل شامل استانداردهای مدیریت و تضمین کیفیت است ، دال بر افزایش آگاهی شرکت ها در این زمینه است . این استاندارد ها ، مدیران سازمان ها را در اتخاذ و اجرای مجموعه تغییراتی که با هدف افزایش کیفیت اعمال می شوند ، یاری می دهند . سری ISO 9000 آنچنان بوسیله جوامع و شرکت های مختلف مورد توجه قرار گرفته است که اساس وبنیان استاندارد های ملی آنها را دچار تحول و دگرگونی وسیعی نموده است . شاید یکی از عواملی که موجب پذیرش همه جانبه این استاندارد ها شده است ، ناشی از پذیرش آنها توسط جامعه اروپا است . بعلاوه ، گات یا آنچه که از اول ژانویه امسال به سازمان تجارت جهانی (WTO) شهرت یافته است ، ایجاد استانداردهای بین المللی و به ویژه ISO 9000 را توصیه می کند . از سوی دیگر ، سری استانداردهای ISO 9000 به طور جامع و فراگیر کلیه مفاهیم مدیریت و راهبردهای کیفی و نیز مدلهای مناسب برای تضمین کیفیت را شامل می گردد . این استانداردها ، با برخورداری از ساختاری مناسب به گونه ای ترکیب یافته اند که می توان آنها را براساس یک روش ساده شماره گذاری به خاطر سپرد این ویژگی استاندارد های سری ISO 9000 پیامدهای جالب توجهی برای بازارهای تجاری – صنعتی جهان داشته است .
استانداردهای ISO 9000 د ارتباط با نظام کیفیت ، مبنای مناسبی را برای اجرای نگرش مدیریت کیفیت جامع ( Total Quality Management ) فراهم می آوردند . با این حال ، اجرای این استانداردها ، مستلزم آن است که تولیدکنندگان و تامین کنندگان یک نظام مدون و سازمان یافته کیفی ( Documented Quality System ) را به عنوان وسیله ای یرای تضمین تطابق فراورده یا خدمات خود با مشخصات تعیین شده ، به مورد اجرا بگذارند و با ابزارهای لازم که یکی از آنها ممیزی کیفیت است از صحت آن مطمئن شوند . ستفاده از سری استانداردهای ISO 9000 ، به عنوان یک استاندارد بین المللی در اجرای نظام های کیفی با وجود آنکه به علاقه و خواست شرکتها و جوامع بستگی دارد ، اما از روحیه ای بازار گرایانه نیز بر خوردار است . بطور یکه این استانداردها را می توان بوسیله روش های دستی یا کامپیوتری در سازمان هایی که بین 10 تا 10000 نفر پرسنل دارند ، به اجرا در آورد .
در این میان نباید فراموش کرد که تنها اکتفا به تولید فراورده ها یا خدمات با کیفیت ، کافی نیست . بلکه سازمانها باید بتوانند به مشتریان خود نشان بدهند که کیفیت فراورده ها و خدماتی که آنها تولید می کنند ، چگونه تضمین می گردد . بنابراین ، مستند سازی روش های تضمین کیفیت ، مهمترین اصل در افزایش توان نظام کیفی سازمان هاست . از این رو ، عناصر نظام کیفی را باید مستند نمود . وبر اساس یک روش مناسب و سازگار با مدل انتخاب شده ، برای تضمین کیفیت فراورده ها و خدمات آنها را بکار گرفت . راهنمهای اصول کیفیت ، روش های کاری ، شرع مشاغل ، ارزیابی گزرش ها و سایر مدارک مربوط به کیفیت فراورده را شامل می گردد که باید دقیقاً مورد توجه قرار بگیرند .
استاندارد های سری ISO 9000 ، در حال حاضر از سوی دوازده کشور عضو جامعه اقتصادی اروپا ( EEC) و 130 کشور شرکت کننده در دور اروگوئه گات ، به منظور ایجاد یک چهارچوب کاری بین المللی در زمینه فعالیعت های تضمین کیفیت ، مورد پذیرش قرار گرفته است .
شامل 28 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق آشنایی با استاندارهای سری Iso 9000