فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل ارزیابی و مقایسه پایایی نتایج الگوریتم های خوشه بندی در داده های بیان ژنی با استفاده از روش بوت استرپ

اختصاصی از فی موو فایل ارزیابی و مقایسه پایایی نتایج الگوریتم های خوشه بندی در داده های بیان ژنی با استفاده از روش بوت استرپ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

فایل ارزیابی و مقایسه پایایی نتایج الگوریتم های خوشه بندی در داده های بیان ژنی با استفاده از روش بوت استرپ


فایل ارزیابی و مقایسه پایایی نتایج الگوریتم های خوشه بندی در داده های بیان ژنی با استفاده از روش بوت استرپ

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مقدمه ای بر ژنتیک مولکولی

عمل پروتئین سازی در سلول

داده های بیان ژنی

خوشه بندی چیست

هدف از خوشه بندی

کاربرد خوشه بندی در پزشکی

خوشه های واقعی کجا هستند

روش های خوشه بندی

شاخص های ارزیابی نتایج روش های خوشه بندی

مثال

بوت استرپ

بوت استرپ در معیارهای خوشه بندی

روش کار

نتایج

منابع

تعداد صفحات:20

فرمت: pdf

 


دانلود با لینک مستقیم


فایل ارزیابی و مقایسه پایایی نتایج الگوریتم های خوشه بندی در داده های بیان ژنی با استفاده از روش بوت استرپ

تحقیق در مورد فقر و غنا

اختصاصی از فی موو تحقیق در مورد فقر و غنا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد فقر و غنا


تحقیق در مورد فقر و غنا

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:83

 فهرست مطالب

 

  • مقدمه
  • کلیات

 

معانی لغوی و اصطلاحی واژه فقر و غنا

 

1-2 اقسام فقر و غنا

 

2-2 ستایش فقیر

 

3-2 نکوهش فقر

 

4-2 آثار فقر مذموم

 

5-2 علل ابتلا به فقر

 

فصل اول: فقر در آینه آیات و روایات

 

1-3 فقر ممدوح- نکوهش فقر- آثار فقر

 

2-3 غنا ممدوح- نکوهش غنا- آثار غنا

 

دستگیری از فقرا

 

پرداخت حقوق واجب صدقات

 

فصل دوم- تعریف فقر

 

1-4 در فرهنگ علوم اجتماعی

 

2-4 در کتاب نابرابری و قشربندی اجتماعی

 

3-4 در کتاب فقر به عنوان یک ارزش- تکنولوژی فقر

 

 

 

فصل سوم- ماهیت عمومی فقر

 

1-5 تعادل فقر

 

2-5 تطابق وسازگاری

 

3-5 مهاجرت

 

جامعه شناسی فقر

 

1-6 کشورهای جهان سوم

 

2-6 فقر ملل

 

تنها بازوی بن بست شکنی فقر

 

فقر و غنا در اسلام

 

1-8 خطوط کلی اقتصاد اسلامی

 

9- آمار و ارقام فقر در تهران

 

10- نتیجه گیری و پیشنهاد

 

11- منابع و مآخذ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

 

خداوند تمام مخلوقاتش را به طور مساوی نیافرید یکی را غنی و دیگری را فقیر، یکی را زور و بازو و دیگری را ضعیف و ناتوان، یکی را با اراده و دیگری را سست و بی اراده آفرید تا تمام بندگانش را مورد آزمایش قرار دهد تا بندگانش به صبر پیشه کنند و در برابر ناکامیها و مصائب و آزمایشات الهی صبور بوده تا کفر نورزند و فقر و غنی یک از بحثهای گسترده ای است فقر و غنا را به بنده اش داد تا کسی که فقیر است روی به خدا می آورد و ایمانش مستحکم است ولی همین فقیر از روی تنگدستی گاهی به فقر عناد می پردازد، گاهی غنی هم از بس که غرق لذات دنیوی است خدا را فراموش کرده و گاهی اینگونه نمی باشد فقیر و غنی هر دو به خدا روی آورده و شکرگذار نعمتهای الهی اند. و این تحقیق در رابطه با فقر و غنا از منابع گوناگون می باشد امیدوارم که مورد لطف شما واقع گردد.

 

 

 

(فقر زحمتکشان)

 

اصطلاحی در فرهنگ مارکس کولیان است که فقر مستمر و تدریجی مخصوصاً شایع در طبقه کارگر و همچنین پیشروان خرده پا و دهقانان را که از تضادهای درونی ناشی از تطور سرمایه دارانی منبعث می شود می رساند.

 

1) بیروآلن، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، انتشارات کیهان، بهار 1375 ص 9

 

 

 

(فقر)

 

فقر و آسیب پذیری در جوامع بشری دارای ابعاد گوناگونی است اما جنبه های اقتصادی آن از نمود بیشتری برخوردار است و تا حدی می توان ابعاد مختلف فقر و آسیب پذیری ناشی از تبعات فقر و اقتصادی دانست اگرچه تاکنون برای فقر تعاریف مختلف و تکنیک های گوناگون به لحاظ ابعاد آن از قبیل فقر مطلق و فقط نسبی به عمل آمده است با وجود این بسیاری از اندیشمندان پدیده فقر و محرومیت را لازم و ملزوم همدیگر می دانند و حتی در برخی از موارد آندو را یک مفهوم تصور کرده اند (1)

 

1) لهسایی زاده- عبدالعی 1374- نابرابری و قشربندی اجتماعی- انتشارات دانشگاه شیراز- نشریه علمی پژوهش نامه علوم اجتماعی- شماره 2- پائیز و زمستان 1381- انتشارات دانشگاه تهران ص 10

 

 

 

مفهوم پیشرفت: پیشرفت حرکتی به جلو و گام به گام است، یعنی حرکتی زنده و فعال و نه جابجایی ساده سنگی که تحت تأثیر عملی نیرویی می غلطد، حرکت مستلزم وجود فاعلی است که عملی را انجام می دهد یا لااقل فشاری را که از عمل نیرویی غلط خارج می تواند بر او وارد شود و به گام گام های خود تبدیل کند (1)

 

مفهوم فقر:

 

واژه فقر paurer از ریشه لاتین pauper می آید که با pauces و یونانی penes (فقیر) و penia (فقر) قرابت داشته و با penia (گرسنه) هم خانواده و با واژه ponos (درد) و واژه poine (مکافات- مجازات) نیز هم خانواده است، ولی خویش دورتری دارد. بنابراین (فقر) را در یونانی با واژه aporia (راه به جایی نداشتن، مشکلی که فقیر با آن دست به گریبان است) تعریف می کند (2)

 

  • پاول مارک هنری، فقه- پیشرفت- توسعه، ترجمه مسعود محمدی- ص 13
  • همان منبع ص 13

 

 

 

کلمه فقه در علوم اجتماعی و اقصادی، مترادف کلمه poverty در انگلیسی برگزیده شده و کلمه poverty ریشه در کلمه لاتین pouper و کلمه یونانی penia دارد، تاکنون برای این معضل ساخته دست بشری تعریف جامع و مانعی ارائه نشده اما در ساده ترین شکل می توان فقر را با توجه به نقطه مقابل آن عین رفاه walrave تعریف کرد، به این صورت که اگر welfer را در ساده ترین تعریف التی از خوب بون و خوب زندگی کردن بدانیم poverty را می توان محرومیت از زندگی خوب زندگی کردن تعریف کرد و به عبارتی فقدان رفاه و ناتوان از تأمین نیازها. (1)

 

1) پاول مارک هنری، فقر- پیشرفت و توسعه- ترجمه مسعود محمدی ص 13

 

 

 

تعریف کنونی فقر:

 

فقیر بودن از نظر بسیاری که دچار آن هستند و غالب کسانی که گرفتار آن نیستند چیز ناخوشایندی است چنانچه در این مورد باید میان فقرا و اغنیا اختلاف عقیده ای باشد ناشی از عمق و در چه احساس این حالت است، زیرا تجربه به عملی فقر حساسیت روی آن را افزایش می دهد، اگرچه همیشه نمی توان به دین امر یقین کامل داشت به احتمال بسیار زیاد در بسیاری جوامع فقرا نسبت به اوضاع اقتصادی نگرانی و حساسیت کمتری در مقایسه با ثروتمندان نشان می دهند (1)

 

1) ماهیت فقر عمومی- جان کنت گالبرایت- ترجمه دکتر سید محمد حسین عادلی

 

 

 

فقر

 

فقر در لغت به معنای شکسته شدن استخوانهای ستون فقرات است و فقیر کسی است که استخوان های ستون فقراتش شکسته باشد گویند: فقرته الداهیه، یعنی حادثه ای کوبنده بر او وارد شد و ستون فقراتش را شکست و نیز به معنای حفر و کندن چاله به کار می رود و فقیر به معنای حفره (چاله) است و فقیر کسی است که ناملایمات، شکاف و حفره در نفس او ایجاد کرده، یا مال او را از بین برده و چالی خالی آن را به صورت حفره ای باقی نهاده است فقر در اصطلاح شرع و اهل آن به چند معنا به کار می رود.

 

چنانکه راغب اصفهانی به آن اشاره می کند (1)

 

  • حاجت و نیاز
  • نداشتن لوازم معیشت و زندگی نسبت به کسی که به آنها نیازمند است.
  • فقر نفس
  • فقر به خدا
  • آیت الله مشکینی- مجله فرهنگی- آموزشی و اجتماعی ناظر امین- آذرودی 1383

 

 

 

فقر در لغت به معنای شکسته شدن استخوان های ستون فقرات است و فقیر کسی است که استخوان های ستون فقراتش شکسته باشد گویند فقرته الداهیه، یعنی حادثه ای کوبنده بر او وارد شد و ستون فقراتش را شکست و نیز به معنای حفر و کندن چاله به کار می رود و فقیر به معنای حفیره (چاله) است و فقیر کسی است که ناملایمات، شکاف و حفره در نفس او ایجاد کرده، یا مال او را از بین برده و جای خالی آن را به صورت حفره ای باقی نهاده است. فقر در اصطلاح شرع و اهل آن به چند معنا به کار می رود. چنان که راغب اصفهانی به آنها اشاره نموده است. (1)

 

  • حاجت و نیاز: حاجت و نیاز به معنای حقیقی عامش در هر موجودی نسبت به خدای متعال موجود است زیرا همه موجودات در وجود و بقا، بلکه در زوال و نابودی خویش نیازمند خدا و خواست او هستن، چنان که فرموده: انتم الفقراء الی الله (1) همه شما به خدا نیازمندید. فقر به این معنی یک امر وجودی است.
  • نداشتن لوازم معیشت و زندگی نسبت به کسی که به آنها نیازمند است: فقر در بیشتر آیات و روایات این باب به همین معناست و آن یک امر عدمی است
  • فقر نفس، به معنای حرص و آزمندی آن به دنیا و متاع دنیوی، و در مقابل آن غنا و بی نیازی نفس قرار دارد.

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد فقر و غنا

مقاله درمورد پیرامون معدن چغارت

اختصاصی از فی موو مقاله درمورد پیرامون معدن چغارت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درمورد پیرامون معدن چغارت


مقاله درمورد پیرامون معدن چغارت

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:53

فهرست مطالب:

کلیاتی پیرامون معدن چغارت

زمین شناسی ساختمانی معدن چغارت 

مکانیک سنگ و تحلیل پایداری شیب

ایمنی در معدن چغارت 

دفتر  طراحی 

واحد استخراج

حفاری و آتشباری 

بارگیری و باربری

آزمایشگاه معدنی 

کارخانه کانه آرایی (سنگ شکنی)

تکنولوژی و ارسال 

کلیاتی پیرامون معدن چغارت

موقعیت جغرافیایی:

معدن چغارت در 14 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق واقع شده است. بافق نزدیکترین شهر به معدن چغارت می‌باشد. این معدن در طول جغرافیایی 55 درجه و 24 دقیقه و عرض 45 دقیقه می‌باشد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان یزد واقع شده است.

یک راه آسفالته چغارت ـ بافق و بافق ـ یزد را به هم مرتبط می‌سازد. طول راه آهن بین اصفهان و بافق 550 کیلومتر می‌باشد، که مواد اولیه‌ی شرکت ذوب آهن اصفهان از طریق این راه حمل می‌گردد.

آب و هوا:

با توجه به اینکه چغارت در حاشیه‌ی کویر مرکزی ایرن قرار گرفته است دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد. حداکثر درجه حرارت به 50-45 درجه سانتی‌گراد و حداقل آن به زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد، در زمستان یخبندان بندرت مشاهده می‌شود، میزان بارندگی بسیار کم بوده و در بعضی موارد در صورت طویل شدن مدت بارندگی جریان آب‌های سطحی و سیلاب‌ها براه می‌افتد.

وزش باد تقریباً همیشگی است و از جنوب به شمال و در بعضی مواقع از شمال غربی به سمت جنوب شرقی خواهد بود.

متوسط بارندگی در بافق 50 میلیمتر و میزان تبخیر 40 میلیمتر ورطوبت نسبی %27 می‌باشد.

وسعت شهرستان بافق 20000 کیلومترمربع و ارتفاع آن از سطح دریا 955 متر می‌باشد و مختصات آن 55 درجه و 3 دقیقه تا 56 درجه و 19 دقیقه طول شرقی و 56 درجه و 19 دقیقه تا 32 درجه و 3 دقیقه عرض شمالی می‌باشد.

خصوصیات زمین‌شناسی منطقه:

در ساختمان زمین‌شناسی منطقه کمپلکس‌های گسترده‌ای از سنگ‌های رسوبی، ولکانیکی، متامورنیک وجود دارد که بعلت پوشیده شدن آن‌ها و کمبود نقشه‌های زمین‌شناسی استاندارد بصورت طرحی است که از مطالعات ژئومکانیکی و تحقیقات قبلی و مشاهده در مسیر کمک گرفته شده است.

 

چینه‌شناسی منطقه:

سنگ شدگی و درجه متامورف شدگی سنگ‌های منطقه کانسار، مشخص‌کننده‌ی سه نوع کمپکلس پرکامبرین (بطور قراردادی)، مزوزوئیک، کوارترنری دوران چهارم می‌باشد. قسمت اعظم منطقه بوسیله‌ی رسوبات آبرفتی دوران چهارم پوشیده شده است که در بین آن‌ها بیرون زدگی‌هایی از نوع افوزیورسوبی متعلق به دوران پرکامبرین و سنگ‌های درونی بصورت سکوسکو (جزیره) مانند، نمایان شده‌اند. همچنین سنگ‌های متعلق به دوره‌ی غروزوئیک بیشتر بصورت کوه‌های مرتفع و سنگی درآمده‌اند.

تشکیلات پرکامبرین که ترکیب اساسی آن‌ها بصورت فیلیت، شیست‌های کریستالیزه، سنگ‌های سبز رنگ و مرمر می‌باشد در قسمت شمال و شمال شرقی بافق قرار گرفته‌اند. این تشکیلات بوسیله‌ی سنگ‌های نفوذی که دارای سنگ‌های مختلفی می‌باشند قطع و در معرفی دگرگون مجاورتی ناحیه ای قرار گرفته‌اند، ضخامت این تشکیلات در حدود 1000 متر می‌باشد.

در بین تشکیلات پرکامبرین توده‌های ولکانیکی دریایی دگرگون شده‌ای که به دوران کامبرین مرتبط می‌باشد دیده شده است که به سری ریزوووزّو نسبت داده شده است. این تشکیلات بوسیله‌ی ماسه سنگ‌ها، پشت ها (فیلیت، سنگ‌های آهکی، دولومیت‌ها) سنگ‌های بیرونی که در بین آن‌ها کنگلومراها و سنگ‌های توف‌دار و سلیسی آهن‌دار مشخص و با اندکی جابجایی بر روی توده‌های سنگ‌های پرکامبرین قرار گرفته‌اند وضخامت این تشکیلات را با تشکیلات ریف [Refey] در اورال شوروی و سینین

 


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درمورد پیرامون معدن چغارت

آموزش اسلوموشن

اختصاصی از فی موو آموزش اسلوموشن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آموزش اسلوموشن


آموزش اسلوموشن

شما میتوانید به راحتی با این آموزش تمام فیلم ها را صحنه آهسته کنید

 

از ویژگی این آموزش سادگی رونده یادگیری است


دانلود با لینک مستقیم


آموزش اسلوموشن

تحقیق در مورد حقوق بشر و اسلام

اختصاصی از فی موو تحقیق در مورد حقوق بشر و اسلام دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد حقوق بشر و اسلام


تحقیق در مورد حقوق بشر و اسلام

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:42

 فهرست مطالب

 

چکیده

 

اشتراک نظر و سابقه تاریخى حمایت از حقوق بشر

 

اختلاف در مفهوم و مصادیق حقوق بشر

 

اختلاف در مبانى حقوق بشر و ریشه هاى آن

 

  1. ذاتى بودن حقوق بشر
  2. مبناى برابرى و عدم تبعیض در نگرش اسلامى
  3. مبناى حق حیات
  4. مبانى حق آزادى عقیده

 

 

اصل «عدم مداخله» و اصل «منع توسل به زور» از جمله اصول کلى حاکم بر روابط بین المللى است که کلیت آن، هم در نظام حقوقى اسلام و هم در نظام حقوق بین الملل معاصر پذیرفته شده است. البته در هر دو نظام حقوقى، موارد متعددى به عنوان استثنا بر این دو قاعده لحاظ شده است. یکى از مواردى که به عنوان توجیه استفاده از زور و مداخله، مطرح شده است، مداخله نظامى اعم از حمله مسلحانه یا اعزام گروه هاى مسلّح یا کمک تسلیحاتى و نظامى به کشورى علیه کشور دیگر، به منظور حفظ و دفاع از حقوق انسانى است. اصولاً در تفکر اسلامى و حقوق بین الملل معاصر، اهم حقوق انسانى کدام است؟ و آیا هر گاه دولتى حقوق اساسى بشر را در قلمرو حاکمیت خود نقض کند، سایر دولت ها یا سازمان هاى بین المللى، «حق» یا «وظیفه» مداخله و توسل به زور علیه آن کشور را دارند، یا آن که این امر، عملى نامشروع مى باشد؟ هدف این نوشتار، مقایسه اجمالى «حمایت از حقوق بشر» در نظام حقوق بین الملل اسلام و حقوق بین الملل معاصر مى باشد.

 

 

 

اشتراک نظر و سابقه تاریخى حمایت از حقوق بشر

 

یکى از اصول کلى سیاست خارجى دولت اسلامى، مبارزه با ظلم و استعمار و خفقان و دیکتاتورى و حمایت از امت اسلامى و دفاع از همه مظلومان و مستضعفان جهان در مقابل متجاوزان و ستمگران و طاغوت ها مى باشد، و این امر، یکى از اهداف جنگ هاى مشروع در نظام حقوقى اسلام و از مصادیق «جهاد فى سبیل اللّه» مى باشد; چه این که بدون تردید از نمونه هاى بارز ظلم و تجاوز، تعدّى به حقوق اساسى و آزادى بشر است و

 

همان طورکه درمقدمه اعلامیه اسلامى حقوق بشرمصوّب1990میلادى دراجلاسوزراى امور خارجه کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى در قاهره([1]) آمده است: «حقوق اساسى و آزادى هاى عمومى در اسلام، جزئى از دین مسلمین است.»([2])

 

    قرآن مجید در آیات متعددى به حمایت از حقوق بشر اهتمام ورزیده است که به چند مورد آن اشاره مى کنیم:

 

  1. «أُذن للّذین یقاتلون بأنّهم ظُلِموا و أنّ اللّه على نصرهم لقدیر الّذین أُخرجوا من دیارهم بغیر حقّ الاّ أن یقولوا ربّنا اللّه ولولا دفع اللّه النّاس بعضهم ببعض لهدّمت صوامعوبیعَ و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم اللّه کثیراً...»(حج:39و 40) این آیه، علت إذن در جهاد را«مظلومیت»و مورد ظلم قرار گرفتن و اخراج از کاشانه و آواره ساختن مؤمنان ازوطن خودازسوى ستمگران مى داند.
  2. «ولمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ما علیهم من سبیل، انّما السّبیل على الّذین یظلمون النّاس و یبغون فى الارض بغیر حقٍّ...» (شورى: 41 و 42); کسانى که بعد از آن که مورد ظلم قرار گرفتند، یارى بطلبند، ایرادى بر آنان نیست، ایراد و مجازات بر کسانى است که به مردم ستم مى کنند و در زمین به ناحق ظلم روا مى دارند...([3])
  3. «و مالکم لا تقاتلون فى سبیل اللّه و المستضعفین من الرّجال و النّساء و الولدان الّذین یقولون ربّنا أخرجنا من هذه القریة الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیّاً و اجعل لنا من لدنک نصیراً» (نساء: 75); چرا در راه خدا و براى رهایى مردان و زنان و کودکانى که (به دست ستمگران تضعیف شده اند) پیکار نمى کنید؟! همان افراد (ستمدیده اى) که مى گویند: پروردگارا ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند، بیرون ببر، و از طرف خود براى ما سرپرستى قرار ده و از جانب خود، یار و یاورى براى ما تعیین فرما. در سنّت نبوى(صلى الله علیه وآله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز سفارش زیادى به این امر شده است; چه این که «در اسلام، مسؤولیت مقابله با تهدید و ارعاب وظیفه اى همگانى است که باید همه یکپارچه، در برابر عوامل تهدید و ارعاب بایستند و از مظلوم دفاع کنند و خصم ظالم باشند.»([4]) چنانکه دستور نورانى امیرالمؤمنین على بن ابى طالب(علیه السلام)مبنى بر این که «همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید»([5]) بیانگرتعالى اصول حقوقى اسلام و حقانیت این نظام حقوقى مى باشد. در روایتى از پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که آن حضرت فرمودند: «هر کس فریاد استغاثه هر مظلومى (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمین را به یارى مى طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند مسلمان نیست.([6]) و در روایت دیگر فرمودند: «یارى نمودن ضعیفان، بهترین و با فضیلت ترین صدقه هاست.»([7]) بر اساس برخى روایات دیگر، مسلمانان باید به حل معضلات و گره گشایى یکدیگر اهتمام داشته و در این راستا تلاش نمایند و گرنه از زمره مسلمان واقعى خارج هستند.([8])

    در صحیح بخارى نیز از آن حضرت روایت شده است که فرمودند: «همه مسلمانان برادر یکدیگرند، به همدیگر ظلم نمى کنند و در مقابل دشمنان یکدیگر را رها نمى کنند و به خود وا نمى گذارند».([9])در مسند احمد بن حنبل نیز از آن حضرت روایت شده است که: «که هر کس نزد او مؤمنى خوار شود ولى او را یارى نکند، در حالى که قادر بر نصرت او باشد، خداوند عزو جل، روز قیامت نزد تمام خلایق او را خوار خواهد نمود».([10]) مؤلف «فتح البارى» در شرح حدیث نبوى در دفاع از مظلوم مى نویسد: «کسى که قدرت بر نجات مظلوم دارد، بر او لازم است که به هر طریق ممکن ظلم را از او دفع کند و قصد او در دفاع، کشتن ظالم نیست بلکه مقصود، دفع ظالم است و در این صورت که دفاع مى کند، خون ظالم هدر است و فرقى نمى کند که دفاع از خویش باشد یا از دیگرى».([11]) علاوه بر آن سنّت عملى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در انعقاد پیمان هاى دفاعى به عنوان یارى مظلومان آنچنان که در «حِلف الفضول» صورت گرفت([12])، و یا به عنوان «اعلام همبستگى و حمایت متقابل» آنچنان که در پیمان با «بنى ضُمرة»([13])و «خزاعه»([14]) انجام شد، گواه این امر است. در پیمان جوانمردان (حلف الفضول) افراد شرکت کننده، از جمله حضرت رسول(صلى الله علیه وآله)سوگند یاد کردند که «ید واحده» با مظلوم و علیه ظالم باشند تا آن که ظالم حق مظلوم را بپردازد، و این پیمان مادامى که دریا کنارِ ساحل خود را مرطوب کند (یعنى براى همیشه تاریخ) استوار است.([15]) و در احادیث آمده است که «در خانه عبدالله بن جذعان شاهد پیمانى شدم که اگر حالا (پس از بعثت) نیز مرا به آن پیمان بخوانند اجابت مى کنم یعنى حالا نیز به عهد و پیمان خود وفادارم.»

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد حقوق بشر و اسلام