موسیقی از لفظ موسیقیا زبان یونانی گرفته شده استو در لغت به معنای صدای خوش با لحن دلنشین می باشد . موسیقی دارای تاریخچه مبهمی است و بعضی آن را به زمان پیداش انسان برمیگرداند . دلیل عمده این عقیده واکنش هایی استکه کودک در بدو تولد نسبت به موسیقی دارد زیرا کودک به هنگام شیر خوردن از شنیدن صدای ریتم قلب مادر ،احساس آرامش کرده و به آسودگی بهخواب میرود .آثار و پیامدهایی بهطور کلی شامل موارد ذیل میباشد :
1-آثار موسیقی از منظر روانشناسی
2-آثار دنیوی ازنظر احادیث و روایات
از هنگامی که انسان وارد اجتماع شد و تمدن و فرهنگی خاص در جامعه او شکل گرفت ، پدیده موسیقی نیز دستخوش تحولات کمی وکیفی ،همرا با توسعه آلات و سازها و چهرهی سنتی و بومی به خود گرفت و جزء مبهمی از اصول فرهنگ ملل به شمار آمد .در عصر ظهور شریعت محمدی –صلی الله علیه وآله-چهرهی واقعی این پدیده ، دگرگون و حقیقت آن به کلی مسخ شده بود،به گونه ای که غنا و موسیقی در مفهوم مبتذل خود نمودار میگردید .اسلام به شدت با این سیمای مسخ شده موسیقی مخالفت و از اشاعه ی و گسترش آن ممانعت ورزید.جوانان با مشغول شدن به موسیقی وقت خود را اتلاف میکنند و این باعث میشود تا به پرورش استعداد های خود نپردازند ویکی از عوامل گرایش جوانان به شیطان پرستی همان موسیقی است که همچنان باعث فساد در جامعه است
پیدایش پدیده موسیقی نزد انسان غزیزی است،چنان نهاد شعر گویی او نیز چنین است.رفته رفته صاحبان زر و زور به رموز و اعجاز موسیقی در مسخ اخلاق امت ها و قدرت آن در استثمار و انحراف جوامع پی بردند و آن را از مسیر طبیعی و متکامل خود خارج نمودند. در طول قرون متمادی تا عصر حاضر، روند تاریخی هنر موسیقی همواره در وادی پر جست و خیزی بوده است و سیمای سراب گونه و مبتذل آن تا حضیض ذلت سقوط کرده و چهرهی واقعی آن نیز در کنکاش برای بقا در ستیز بودهاست .هنر موسیقی در دوران انقلاب اسلامی تا اندازه ای جایگاه واقعی وطبیعیخود را باز شتافت و توانست تعالی بخش ، رسالت مدار و پیام رسان یک تحول دینی و انسانی باشد.
درهر حال پیچیدگی و ابهام در هنر موسیقی ،موجب گردیده که مباحث جنجال بر انگیز و قیل و قال ها به فرجام نرسد و اختلاف انظار و تضارب انکار وسیع داشته باشد.شناخت این این هنربرای همه جوانان به خصوص قشر جوانان و نوجوان ما لازم و ضروری است.زیرا از احکام اسلامی به شمار امده وموسیقی حرام از عناوین محرمات در فقه شیعه میباشد ودراین تحقیق بر آنیم با شناخت و معرفت کامل بتوانیم با این معزل جامعه که اکثر جوانان ونوجوانان ما را از مسیر معنوی و الهی دور کرده ،مبارزه کرده و به تبین صحیح این موضوع برای جوانان یا نوجوانان گرایش آنها به سوی معنویات تلاش و کوشش کرد. حال در این راستا به تحقیق در این موضوع پرداخته ایم :
فصل اول : به بررسی ماهیت موسیقی و تعریف علمی و اصطلاحی آن پرداخته ایم آن پرداخته ایم سپس اقسام موسیقی را نام برده ایم و برخی از آن ها را تعریف کرده ایم بعد از آن تاریخچه موسیقی ایران را که دارای سه دره است بیان کرده ایم .
فصل دوم : در این فصل بحث غنا و طرب انگیزی را به میان آورده ایم وتوصیه هایی از آن برای جوانان تا بتوانند مرز میان موسیقی حلال وحرام تشخیص دهند.
فصل سوم : به آثار و پیامد های آن از نظر روانشناسی ، پزشکی ،فیزیولوژی پرداخته ایم تا نسل امروز به عواقب استفاده از موسیقی توجه داشته باشند
فصل چهارم : به بررسی آثا ر دنیوی و اخروی آن از منظر احادیث و روایات پرداخته ایم تا مخاطب به عواقب ناهنجار آن آشنا شود.
فصل پنجم : در این فصل سخنان ارزشمند بنیان گزار انقلاب امام خمینی (ره) پرداخته ایم وگفته هایی در راستای توصیه هایی برای نسل امروز بیان کرده ایم .
تعریف و تبین موضوع
یکی از موارد و معضلات جامعه در حال حاضر گرایش جوانان و نوجوانان و اکثر خانواده ها به سوی موسیقی مبتذل و مطرب و مجالس حرامی که در آن ساز و موسیقی لهو و لغب است ، می باشد و عامل کشش آنها به سوی فساد اخلاقی و و بها غیرتی و بها صیایی و بی تفاوت شدن نسبت به نوامیس خود و دیگران می باشد و گاهی آنها رابه سوی جنون و بیماریهای روحی و روانی و جسمی می کشاند . امروزه بیشترین آمار خودکشی و فسا اخلاقی و بی بند و باری ها و زنا و فرزندان زنا به گرایش جوانان و گوش دادن آنها به موسیقی های مطرب م مبتذل ربط داده می شود .
حال با توجه به مبهم بودن فضای غنا و موسیقی غنایی و عدم تشخیص موسیقی های حرام از حلال و شکوک ما به تحقیق پیرامون موسیقی و آثار آن و نکات قابل توجه برای جوانان پرداخته ایم زیرا :
اولاً : جامعه و مخصوصاً روحانیت و مدارس علمیه به اطلاعات گسترده و صحیح برای جوابگویی به سولات اقشار جامعه در این خصوص با توجه به اختلاف فقهاو مراجع نسبت موضوع غنا و موسیقی ، نیازمند هستند .
ثانیاً : پیشگیری و حل مشکلاتی که در اثر شناخت نادرست ، یا عدم شناخت این موضوع به وجود آمده و جوانان و نوجوانان را از مسیر احکام الهی منحرف و دچار فساد اخلاقی و بیماریهای روحی و روانی و جسمی و ... کرده است .
و دیگر این که باب تحقیق در این مورد باز می شود و افق دیدها و نگرش فرق می کند ، معضل جامعه حل شود و جوانان با آگاهی بیشتر به سوی احکام اسلامی روی آورده از آنها استقبال کنند
طرح مسئله و پرسش های تحقیق
موسیقی به چه معناست ؟
از چه زمانی به وجود آمده است ؟
در طول تاریخ دچار چه تحولاتی شده است ؟
موسیقی چه تفاوتی با غنا دارد ؟
دارای چه آثار و پیامدهایی می باشد ؟
آیا تاثیری بر جوان امروزه دارد ؟
نظر علما درباره موسیقی چیست ؟
تاریخچه ی موسیقی ایران به چه گونه ای است ؟
آثار موسیقی از جنبه دنیوی و اخروی از منظر روایات چیست ؟
نظر و دیدگاه معصومین (علیه السلام) و پیامبر گرامی در مورد موسیقی چیست ؟
اهداف و فواید تحقیق
در هر جامعه ای یک سری جهان بینی ها و ایدولوژی هایی بر کل جامعه حکومت می کند که در جامعه ی اسلامی ما نیز اصول دین به عنوان جهان بینی وایدئولوژی حکومت میکند که درجامعه اسلامی مانیز اصول دین به عنوان جهان بینی وایدئولوژی حکومت می کند یکی از آن ایدئولوژی ها بحث حرمت موسیقی (غنا ) می باشد که نباید در جامعه اسلامی باشد زیرا در مقابل اهداف آرمانی اسلام که موجب یک سری انحرافات اخلاقی وروحی که گاهی باعث بیماری جسمی این دنیا موجب شقوت فرد و ورود او به جهنم وردر مرحله بالاتر دوری از قرب الهی وسقوط در مرحله حیوانی و جهاد می باشد ودر یک کلام مانع از تکامل وصعود او به قله کمال انسانی می شود ، بنبابرین شناخت درست نسبت به موضوع موسیقی مارا از مرحله انسانی ساقط نکرده ومشکلات عدیده ای که به عدم شناخت آن برمی گردد را از بین برده وجامعه به سوی تکامل وفرد را به سوی سعادت وقرب الهی پیش می برد . علاوه براین فواید واهداف ، فواید واهداف دیگری مد نظر است که عبارتند از :
1 – بیان یک سری معیارهای کلی درباره تشخیص غنا وموسیقی حرام که ابهامات و مشبهات را دراذهان از بین ببرد
2- بررسی سیر تاریخی موسیقی وتحولات آن در بحره ی زمان تابتوان به منشا موسیقی حلال وحرام پی برد وتوجه خاصی داشت.
3- به عنوان برنامه ای منسجم واطلاعاتی درخور نیاز برای مدارس ودانش آموزان جهت پاسخ گویی وتبلیغ قرار گیرد .
4- آگاهی دادن نسبت به ارگان ها وادارات ومخصوصا وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای استفاده ی بهینه ازاین هنر وترویج آن درقالب کنسرت واعیاد ومراسم مذهبی و....
5- ودرآخر الامر ، معرفی صحیح ودرست موسیقی برای جوانان وکسانی که با این موضوع درارتباط هستند تابتوانند ازاین هنر درجهت مطلوب آن بهرهمند شوند.
پیشینه و سابقه ی تحقیق
در رابطه با موضوع موسیقی محققان زیادی به این موضوع پرداخته از که ما در این جا به چند مورد از آن که داری برجستگی خاص است می پردازیم .
- نگرش به مبانی فقهی موسیقی ، نگارش محمدرضا رجب نژاد
- نظری به موسیقی از طریق کتاب و سنت ، نگارش مصطفی شریعتی موسوی
- هشت گفتار پیرامون حقیقت موسیقی غنایی ، نگارش اکبر ایرانی
- جوان و موسیقی ، نگارش محمد جواد بستانی
- ساز و اواز ، نگارش سید مرتضی علم الهدی
- موسیقی کبیر ، نگارش ابوانصر فارابی
- چهل حدیث موسیقی ، حجت نیکواه
- موسیقی در تاریخ و قرآن ، علی اسماعیل پور
هر یک از این نویسندگان به گوشه ای از مساله موسیقی پرداخته اند :
- موارد اول و دوم و سوم فقط ادله ی تحریم موسیقی و غنا و گفتار علما درباره ی موضوع غنا را به رشته ی تحریر درآورده اند
- مورد چهارم به آثار موسقی از جنبه ی روایات پرداخته است و به مقدار نیاز در مورد معنای غنا بحث کرده است
- مورد پنجم به آثار موسیقی از جنبه ی پزشکی و روانشناسی پرداخته است
- مورد ششم ، که در واقع کتابی جامع تر از کتاب های دیگر است ، فقط به تعریف غنا و موسیقی و انواع آن پرداخته است .
- مورد هفتم و هشتم ، در مورد نکته قابل تامل برای جوانان و سخنرانی امام خمینی (ره ) و تذکر به رادیو و تلویزیون در مورد موسیقی هم چنین توصیه های برای جوانان عزیز در مورد با ارزش بودن وقت و از بین استعدادهای جوانان و پرسش و پاسخ و نظرات مراجع تقطیر است.
اما آنچه تحقیق ما از بین این کتابها امتیاز می بخشد :
- پرداختن به ماهیت موسیقی و غناء در دو بخش جداگانه و ارتباط بین آن دو
- بیان سیر تاریخی هر یک از موسقی و غنا در جهان و ایران
- بیان اقسام موسیقی و ویژگی هریک از آنها
- تفکیک آثار موسیقی از جهت روانشناسی ، روانپزشکی ، فیزیولوژی و روایی که شامل دنیوی و اخروی می شود
- توصیه هایی به جوانان عزیز و تذکر به انها در مورد آثاری که موسقی به ان ها می گذارد . تنزل اقتصادی در آمریکا به علت لهو و لعب و نکات قابل توجهی برای رادیو و تلویزیون و پاسخ به پرسش های جوانان .
کلید واژه ها :
موسیقی : ( Musyi) کلمه ای است یونانی که با کمی تغییرات وارد لغت عرب شده است و به فن ترکیب صداها به نحوی که به گوش خوشایند باشد موسیقی گوینده ( محمد حسین ، فرهنگ معین ، جلد 1 ، صفحه 435 )
طرب : مجرد خوشحالی لذت بخش و پیدایش حالتی روحی که انسان به اثر آن تعادل طبیعی را از دست بدهد و پدید آمدن حالتی که انسان به هیجان و شهوت بر انگیخته شود . ( احمد بن محمد فیومی ، مصباح ا؟ ، صفحه 1455 )
غناء : به فضای آوازی طرب انگیز ، صوتی که در آن تحریر باشد و گاهی به معنای گرداندن صدا در حلق به کار رفته . ( همان ، صفحه 455 )
روش تحقیق
در این تحقیق ار روش کتابخانه ای که با جمع آوری مطالب از طریق فیش برداری و یادداشت برداری و استفاده از تصاویر و کتابها و مراجعه به کتابخانه های آستان قدس روضی و کتابخانه مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) بهره جسته و علاوه بر آن روش های توصیفی و تحلیلی نیز می باشد چون به توصیف موسیقی و بیان آثار و پیامدهای آن پرداخته است .
ساختار و محدوده تحقیق
این تحقیق شامل 5 فصل می باشد که شامل موارد ذیل می باشد :
فصل اول : ماهیت ، اقسام و تاریخچه ی موسیقی ، در این جا به معنوی لغوی و اصطلاحی و عملی موسیقی پرداخته شده و هر سخنان بزرگانی چون فارابی درباره ی موسقی آورده شده و اقسام موسیقی را به تحصیل توضیح داده و در انتهای فصل از فشاء و ادوار تاریخی موسیقی و مختصری هم از تاریخچه ی موسیقی ایران بحث کرده ایم .
فصل دوم :حقیقت و ادله ی تحریم غناء
در این فصل به تعاریفی که درباره ی غنا آورده شده پرداخته ایم و هریک را نقد و بررسی کرده ایم و بعد از آن به تعریف و تبیین الفاظ لحن ، طرب برای درک تحقیق معنای غنا پرداخته شده و بعد از نکات و توضیحات بیشتر درباره ی غنا و طرب که خواننده را به سوی معنای درست رهنمون می کند به تاریخچه ی غنا پرداخته ایم .
فصل سوم : آثار و پیامد های موسیقی
در این فصل آثار روانشناسی و روانپزشکی و فزیولوژی موسیقی را بررسی و آگاه کردن جوانان به مرض و بیماری هایی که از استعمال موسیقی به وجود می آید .
فصل چهارم : آثار و پیامدهای موسیقی از دید گاه احادیث و روایات
به بررسی آثار دنیوی واخروی موسیقی پرداخته تا مخاطب با عواقب ناهنجار آن آشنا شود و تصمیم گیری کند .
فصل پنجم : توصیه هایی برای جوانان
به سخنرانی امام خمینی (ره) دربارهی موسیقی و در مورد اثرات شوم که موسیقی به خصوص برای نسل امروز بحث شده است و به پرسش و پاسخ ونظرات مراجع تقلید پرداخته ایم.
مشکلات وموانع تحقیق
از جمله مشکلات ما در امر تحقیق موارد ذیل می باشد :
- کمبود منابع مناسب برای تحقیق .
- عدم منابع قابل دسترس در مورد موسیقی در شهرستان قوچان .
- مشکل رفت و آمد به کتابخانهی موجود در مشهد .
- هزینه های زیادی که باید برای یک تحقیق صرف کرد .
- عدم جوابگویی درست کار شناسان دین در امر موسیقی به سوالات مبهم در امر تحقیق .
فهرست مندرجات:
عناوین مطلب
مقدمه
طرح تحقیق
تعریف و تبین موضوع
طرح مسئله و پرسش های تحقیق
پیشینه و سابقه ی تحقیق
کلید واژه ها
روش تحقیق
ساختار و محدوده تحقیق
مشکلات وموانع تحقیق
فصل اول : ماهیت ،اقسام و تاریخچه موسیقی
تعریف لغوی موسیقی
تعریف اصطلاحی موسیقی
تعریف علمی موسیقی
انواع موسیقی
نظر فارابی درباره ی اقسام موسیقی
تحلیل اقسام موسیقی
موسیقی مذهبی
موسیقی سنتی
موسیقی اتاقی یا مجلسی
موسیقی الکترواکوستیک
موسیقی الکترونیک
پیدایش و ادوار تاریخی موسیقی
تاریخ موسیقی ایران
موسیقی در ایران باستان
موسیقی در دوره اسلامی
نگاهی به موسیقی ایرانی
موسیقی اصیل
موسیقی بومی یا تقریبا محلی ایرانی
موسیقی مذهبی
موسیقی تلفیقی
موسیقی وارداتی
فصل دوم : حقیقت وادله تحریم غنا
تعریف و تبیین غناء
لحن
انواع لحن
طرب انگیز
توضیحات بیشتر درباره ی غنا و طرب
لهو در غناء
دلایل قرآنی
دلایل روایی
تحلیل روایات
غنا از کدام مقوله است ؟
عرف و تفاوت آحاد آن در اثرپذیری از غناء
توصیه ها
مذمَت قرآن از غناء
اجماع و عقل
فصل سوم :آثارو پیامدهای موسیقی از منظرروانشناسی ،پزشکی ،فیزیولوژی
آثار و پیامدهای موسیقی
آثار موسیقی از منظر روانشناسی
موسیقی عامل سستی اراده
موسیقی عامل رکود فکری
موسیقی عامل افسردگی
موسیقی ، عامل تضییع نیروی قضاوت
موسیقی در هم شکننده ی عواطف
موسیقی عامل سلب غیرت
موسیقی عامل اختلالات دماغی
ضعف و اعصاب
آثار موسیقی از منظر روانپزشکی
جنون و دیوانگی
موسیقی عامل مرض مانی (نوعی جنون )
موسیقی عامل مرض پارانویا (خیال بافی)
موسیقی عامل مرض سیکلوتیمی
آثار موسیقی از نظر فیزیولوژی
کوتاه شدن عمر
موسیقی عامل جنایات و تهیبح شهوت
موسیقی عامل خودکشی
موسیقی عامل تضییع حس باصره
موسیقی عامل تعصیف حس شنوایی
ضربان و سکته قلبی
بررسی نظر موسیقیدانان و دانشمندان در مورد موسیقی
فصل چهارم : آثار دنیوی و اخروی موسیقی از منظر احادیث وروایات
آثار دنیوی از منظر احادیث وروایات
موسیقی علنی در آخر الزمان
بی تفاوت شدن به ناموس
فرمان خدا به پیامبر
مرگ ناگهانی و قبول نشدن دعا
سبب فقر و تهی دستی
غنا و موسیقی سبب نفاق
برکت را می برد
محرومیت از رحمت خداوند
عامل بی حیایی
عبد شیطان
غناء وزنا
داخل نشدن فرشتگان
سلب غیرت
قساوت قلب
ایمن نبودن از نزول مصیبت
از گناهان کبیره
اتلاف وقت
غنا و موسیقی حکم قمار را دارند
موسیقی عامل گمراهی
عامل فساد اخلاقی
نوحه گری شیطان
ناسپاسی حق تعالی
سخن آلات موسیقی
آثار اخروی از منظر احادیث و روایات
از آنچه شنیده شده ، پرسیده می شود
با روی سیاه محشور می شود
نظر رحمت به او نمی فرماید
در روز قیامت در گوش او سرب می ریزند
در قیامت به صورت نابینا و گنگ و کر محشور می شود
اگر در آن حال بمیرد ، بدترین حالات را خواهد داشت
صدای دلربای درخت بهشتی را نخواهند شنید
در آخرت جایگاه بدی خواهد داشت
ملعون بودن خواننده
دشمن خدا
محروم از خوانندگان بهشت
فصل پنجم : توصیه هایی برای جوانان
اهمیت وقت
ضایع ساختن استعدادهای
توصیه های امام خمینی (رحمه الله علیه)
برخی تاثیرات موسیقی بر جوانان
عامل تنزل اقتصاد
پرسش و پاسخ در مورد موسیقی و غنا از مراجع تقلید
نظر به آیت الله مرعشی نحفی درباره غنا و موسیقی
آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
نکته قابل تاًمل
موسیقی غربی در ایران
نتایج تحقیق
پیشنهاد
فهرست منابع ومآخذ
شامل 92 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق نگرش به موسیقی و پیامدهای آن برای نسل امروز