· آشنایی با اھمیت معاصر حقوق بشر
حقوق بشر´تضمین ھایی اخلاقی پایھ ای انگاشتھ می شوند کھ مردم در ھمھ ی کشور ھا و فرھنگ ھا، بھ صرف انسان بودن شان باید از آنھا
برخوردار باشند´. اینکھ این تضمین ھا "حقوق" خوانده شده اند بدان معناست کھ بھ ھمھ افراد جویای آن تعلق می گیرند، دارای اولیت بالایی
ھستند، و اجابت آنھا اجباری است و نھ مستحب. اغلب حقوق بشر را جھانشمول می انگارند، بھ این معنا کھ ھمھ افراد از آن برخوردارند، و
باید برخوردارباشند. این حقوق مستقل دانستھ می شوند، بھ این معنا کھ وجود دارند و فارغ از اینکھ توسط نظام قانونی یا رسمی یک کشور بھ
رسمیت شناختھ شوند یا بھ اجرا درآیند یا نھ، بھ عنوان معیارھای توجیھ و نقد دردسترس اند ),نیکل، .( 1992: 561-2آموزه اخلاقی حقوق
بشر معطوف بھ تشخیص پیش شرط ھای پایھ ای است کھ ھر انسانی برای حداقل بھزیستی نیاز دارد. حقوق بشر ھم معطوف بھ پیش شرط
ھای منفی و ھم پیش شرط ھای مثبت کمینھ ای است کھ لازمھ زندگی خوب اند، مانند حقوق منع شکنجھ و حقوق برخورداری از سلامت. این
آرمان طی پنجاه سال اخیر دراعلامیھ ھا و بیانیھ ھای حقوقی مختلفی متبلور شده است، کھ نخستین آنھا اعلامیھ جھانی حقوق بشر) (1948بوده
و پس از آن مھم تر از ھمھ در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر) ، (1953و میثاق جھانی حقوق مدنی و اقتصادی) (1966ثبت شده است. این
سھ سند با ھم شالوده آموزه ای اخلاقی را تشکیل می دھند کھ بھ عقیده ی بسیاری، با ارائھ یک منشور حقوق بین المللی قادر بھ برقراری نظم
ژئوپلیتیک معاصر است. با این حال مقصود از آموزه حقوق بشر ارائھ ی یک آموزه اخلاقی جامع نیست. توسل بھ حقوق بشر بھ خودی خود
بھ رویکرد اخلاقی جامعی منجر نمی شود. برای مثال، حقوق بشر معیاری برای پاسخ بھ این پرسش کھ آیا دروغ گفتن ذاتا غیراخلاقی است؟،
یا اینکھ فرد تا چھ حد باید نسبت بھ دوستانش وفادار باشد؟، بھ دست نمی دھد. مقصود اصلی حقوق بشر معین نمودن مبنایی برای تعیین شکل
و محتوای ھنجارھای اخلاقی بنیادی حیطھ ی عمومی است. بھ قول جیمزنیکل، مقصود حقوق بشر صیانت از آن شرایط ضروری است کھ بھ
حداقل زندگی خوب برای افراد منجر می شوند. معمولا مراجع عام قدرت، چھ ملی و چھ بین المللی، بھ عنوان بھترین ضامن ھای برآوردن
این شرایط شناختھ می شوند، ولذا در نظر بسیاری، آموزه حقوق بشر منشأ تعیین ضمانت ھای اخلاقی پایھ ای شده است کھ ھمگی ما حق داریم
ازھمدیگر، و نیز از آن موسسات ملی و بین المللی کھ مستقیما قادر بھ تاثیر گذاری بر مھمترین علائق ما ھستند، انتظار داشتھ باشیم. آرمان
حقوق بشر فراھم نمودن نظم ژءوپلیتیک بھ اصطلاح پسا- ایدئولوژیکی است کھ چارچوب مشترکِ بنیادیِ اقتصادی-سیاسیِ مورد نیاز ھمھ
ی انسان ھا برای نیل بھ حداقل بھزیستی را تعیین می کند. با اینکھ دولت–ملت ھا در کارآمدی عملی ترویج و حمایت قانونی از آموزه ی
حقوق بشر نقش مھمی دارند، اما اعتبار غایی حقوق بشر مشروط بھ التزام دولت ھا بھ آن انگاشتھ نمی شود. توجیھ اخلاقی حقوق بشر مقدم بر
ملاحظات ملی محسوب می شود. یک ھدف اصلی آموزه حقوق بشر فراھم نمودن معیارھای مشروعی است کھ ھمھ دولت-ملت ھا بدان ھا
ملزم باشند. توسل بھ ارزشھای ملی نباید بھانھ ای ملت-دولت ھا بدھد کھ تعھدات بنیادی خود را برای صیانت از حقوق بشر کنار نھند. بھ این
ترتیب، آموزه حقوق بشر درحالت ایده آل معطوف بھ ارائھ ی ابزار نیرومندی بھ افراد است تا با آن بھ ارزیابی مشروعیت صورت ھای
معاصر اقتدار سیاسی و اقتصادی بپردازند کھ مدعی اعمال قدرت بر آنھا ھستند. اھمیت آموزه حقوق بشر بھ عنوان یک معیار اخلاقی و
سیاسی معاصر، فزاینده است. از نظر بسیاری از حامیان سرسخت آن، آموزه حقوق بشر معطوف بھ ارائھ ی یک مبنای مشروعیت اخلاقی
برای برقراری نظم ژئوپولیتیک معاصر است.
· ریشھ ھای تاریخی و توسعھ نظری وعملی حقوق بشر
منشاء آموزه حقوق بشر یک ادعای بنیادی فلسفی است: یک نظم اخلاقی مشخص وجود دارد، نظمی کھ مشروعیت آن مقدم بر شرایط
اجتماعی سیاسی محتمل الوقوع است و برای ھمھ ی انسان ھا درھمھ ی زمان ھا برقرار است. بر اساس این دیدگاه، درستی باورھا و مفاھیم
اخلاقی را می توان درحالت بنیادی و جھانشمول بھ طور عینی)ابژکتیو( بررسی نمود. منشاء و تکامل نظریھ حقوق بشر پیوندی ناگسستنی با
بسط نظریھ ی جھانشمول گرایی)یونیورسالیسم( اخلاقی دارد. در تاریخ توسعھ ی فلسفی حقوق بشر، آموزه ھای فلسفی مشخصی برجستھ اند
کھ گرچھ خود بیان کامل حقوق بشر نبوده اند، اما پیش فرض ھای فلسفی لازم برای آموزه ی معاصر را فراھم آورده اند. از جملھ ی این پیش
فرض ھا این دیدگاه است کھ اخلاقیات و عدالت از حوزه ای پیشا-اجتماعی سرچشمھ گرفتھ اند، کھ تشخیص آن حوزه، مبنای تمایز میان اصول
و باورھای اخلاقی ´صادق ´ از ´قراردادی´ را فراھم می آورد. پیش فرض ھای اساسی دفاع از حقوق بشر ھمچنین شامل تصوری از فرد
بھ عنوان واجد حقوق ´طبیعی´ معین، و دیدگاه مشخصی از ارزش اخلاقی برابر و ذاتی تمام افراد عاقل است. بھ نوبت بھ بحث در باب
ھریک از این موارد می پردازم.
شامل 17 صفحه Word
دانلود تحقیق مفهوم حقوق بشر