مشخصات این فایل
عنوان: آثار زیستمحیطی خودروهای از رده خارج شده
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 18
این مقاله درمورد آثار زیستمحیطی خودروهای از رده خارج شده می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله آثار زیستمحیطی خودروهای از رده خارج شده
مصرف انرژی در فرآیند ساخت، تولید و بازیافت خودروها
پژوهشهای مربوطه نشاندهنده یک اختلاف فاحش در برآورد انرژی مورد نیاز برای تولید یک خودرو است. بررسی انرژی مورد نیاز خودروهای جدید در هلند بین سالهای 1990 تا 1994 نشاندهنده این مطلب است که 15 تا 20 درصد از انرژی مورد نیاز مربوط به تولید، نگهداری و از ردهخارج کردن خودرو است و باقیمانده آن یعنی بین 80 تا 85 درصد مربوط به مصرف سوخت توسط خودروها در هنگام رانندگی است.
چنانچه خودرو بازیافت شود، بخشی از این انرژی قابل بازیافت است. در کشور هلند 70 درصد خودروهای از رده خارج شده از لحاظ وزنی بازیافت میشوند.
محاسبات «مول» و «کرامر» بیانگر این مطلب است که 50 درصد انرژی خالص مورد نیاز برای مواد اولیه تولید خودروها از طریق بازیافت قابل....(ادامه دارد)
مواد اولیه سبکتر، مصرف انرژی کمتر
ارتباط بین سن یک خودرو و میزان مسافت طی شده در سال تا اینجا بطور ضمنی فرض شده بود که هیچ ارتباطی بین سن خودرو و مسافت طی شده در طول سال وجود ندارد به بیان دیگر چنین فرض شده بود: خودروی کسی که قدیمی میشود بلافاصله آن را با یک خودروی جدید عوض میکند و البته با همان رفتارهای قبلی به رانندگی با آن میپردازد. به هر حال آمار نشان میدهند که متوسط مسافت طی شده در طول سال با توجه به سن خودرو کاهش مییابد. جدول 3 نشان میدهد که متوسط مسافت سالانه طی شده توسط خودروهای با عمر بالای 10 سال کمتر از نصف مسافت طی شده توسط خودروهایی است که تنها چند سالی از عمر آنها میگذرد. این امر به این دلیل است که خودروهای جدیدتر از قابلیت اطمینان و ضریب امنیت بیشتری برخوردار هستند و علاوه بر این مزایا، از راحتی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و لذت بیشتر در حین رانندگی برخوردار هستند. بنابراین قابل پیشبینی است، افرادی که در آینده رانندگی بیشتری میکنند دنبال خرید ....(ادامه دارد)
سایر آلایندهها
متوسط دوره زمانی حیات آلایندههای NOx منتشر شده از خودروهای جدید «یورو 2» در هرکیلومتر، که به سیستم مبدلهای کاتالیزوری 3 زمانه در اگزوز خود مجهز هستند حداقل 80 درصد کمتر از میزان آلایندههای منتشر شده از همین خودروها بدون تجهیز به مبدلهای کاتالیزوری است. همچنین در مقام قیاس باید گفت، علاوه بر مقایسه بالا در زمینه آلایندههای دیگر از قبیل CO و Voc نیز به همین نتیجه میرسیم، بطوری که تولید این دو نوع آلاینده در خودروهای جدید مجهز به مبدل کاتالیزوری (مدل یورو2) بسیار کمتر از خودروهای فاقد این نوع مبدل است.
ما در مورد مدت زمانی که این آلایندهها در هوا باقی میمانند تحقیقی نکردهایم. اما به هر حال با توجه به میزان کاهش انتشار این نوع از آلایندهها از خودروهایی که مجهز به مبدل کاتالیزوری هستند و با توجه به نسبت آلایندههای تولید شده توسط خودروها به کل آلایندههای تولید شده در سطح یک کشور، پرواضح است که آلایندههای خارج شده از خودروهای قدیمی که از سوخت بنزین ....(ادامه دارد)
متوسط ارزش این خودروها
به هر حال اضافه کردن مبدلهای کاتالیزوری، بصرفهتر از اوراق کردن خودروها به نظر میرسد.
یک پیچیدگی که برای این نوع قوانین وجود دارد این است که وادار کردن مردم به از رده خارج کردن و اوراق نمودن خودروهایشان و سپس دریافت مبلغی به عنوان پاداش راه حل خوبی نیست. چون به هر حال افراد بابت اوراق ماشین خود مبلغی را دریافت میکنند. بنابراین دادن این امتیاز به خودروهایی که از تجهیزات جانبی مانند فیلترهای کاهش آلایندهها استفاده میکنند به این....(ادامه دارد)
فهرست مطالب مقاله آثار زیستمحیطی خودروهای از رده خارج شده
چکیده
مقدمه
مصرف انرژی در خودرو
مصرف انرژی در فرآیند ساخت، تولید و بازیافت خودروها
مقایسه انرژی مورد نیاز برای مصرف خودرو و تولید خودرو
مواد اولیه سبکتر، مصرف انرژی کمتر
سایر آلایندهها
متوسط ارزش این خودروها
استفاده از مواد خام
نتیجه
دانلود مقاله آثار زیستمحیطی خودروهای از رده خارج شده