فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 30 صفحه
بیمه های باربری
مدیریت بیمه های باربری شرکت سهامی بیمه به منظور جبران خسارات ناشی از حمل و نقل اقدام به صدور انواع بیمه نامه های باربری طبق شرایط انستیتو بیمه گزاران کالا نموده و در این راه گامهای موثری برداشته است. نظر به گستردگی مجموعه شرایط این مدیریت با بکارگیری کادر مجرب و فعال در سمت مشاور امور بیمهای همراهی لازم را با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی نموده و در این راستا مناسب ترین نوع پوشش را پیشنهاد مینماید.
حال به منظور آشنائی بیشتر؛ مختصری از بیمه نامههای باربری به شرح ذیل ارائه میشود:
1- تاریخچه مختصری از بیمه باربری
2- تعریف بیمه و بیمه حمل و نقل کالا
4- انواع طبقه بندی در بیمه های باربری
محققان و تاریخ نویسان متحدالنظرند که بیمه دریایی که در اواسط قرون وسطی پا به عرصه نهاده است از قدیمیترین رشتههای بیمه میباشد. در واقع میتوان گفت اولین باری که بازرگانان و صاحبان کالا، اموال و مال التجاره های خود را از طریق دریا حمل کرده و با خطرات گوناگون مانند، غرق شدن کشتی، طوفان، و راهزنیهای دریایی مواجه گردیدند، به فکر راه حلی برای حفظ سرمایهها و دستاوردهای خود افتادند و به همین دلیل قوانین و مقررات خاص و گوناگون که همه آنها مربوط به حمل و نقل دریایی بود به مرور تکامل یافت و توسط ملتها مورد استفاده قرار گرفت که از آن جمله می توان به قوانین ( زیان همگانی General Average ) و یا (وام دریاییBottomry bond ) اشاره نمود.
1-1) وام دریایی
شیوه عملکرد وام دریایی بدین صورت بوده است که اگر کشتی و کالا در اثر وقایع و خطرات دریا به کلی از بین میرفت، وام گیرنده از بازپرداخت وام معاف بوده است (مثل این میماند که خسارت دریافت نموده است ). در قرن سیزدهم در ایتالیا وام دریایی بشدت رواج داشت و بررسیهای انجام شده بیانگر این واقعیت است که قرنها قبل از تاریخ مذکور این نحوه عملکرد مورد استفاده قرار میگرفته است، چرا که ایتالیا از نقطه نظر تجارت از قرن پنجم میلادی تا آغاز جنگهای صلیبی فعالیت چشم گیر و مستمر داشته است. نگاهی به شرایط و نحوه انجام قرارداد بیانگر این حقیقت است که عملیات مذکور شباهت زیادی به عملیات بیمهای امروز دارد.
2-1) مبدأ پیدایش زیان همگانی
زیان همگانی در بین اقوام باستانی هند، بابل، یونان، در سده ششم قبل از میلاد مسیح رایج بود است، دریانوردان ساکن دریای مدیترانه مانند یونانیها، مصریها از چند قرن قبل از میلاد مسیح به این اصل معتقد بودند که آنچه برای نجات کشتی به دریا ریخته میشود با مشارکت همه جبران گردد .
پیدایش عملیات بیمه گری به شکل و شیوه فنی ، علمی و تخصصی امروزه بر اساس دریافت حق بیمه بطور قطع مربوط به تجار شهر (( لومباردی )) فلورانس در سال 1250 میلادی می باشد و بطور یقین قدیمی ترین اثر مدون و بجا مانده از مدارک بیمه ای مربوط به شهر جنوا می باشد.
کم کم با پیشرفت بیمه و بوجود آمدن مشکلات بیمهگران به این فکر افتادند فعالیتهای خود را متمرکز کرده و بصورت گروهی کار کنند، که در ابتدا با تأسیس انجمن هائی که دارای اساسنامه و مقررات خاصی بود شکل گرفت، معروف ترین گردهمائی که لازم است به آن اشاره شود گردهمائی بودکه مرتب درشهرلندن در قهوهخانه شخصی بنام ( ادوارد لویدز ) تشکیل میشد، بعدها در سال 1696 نشریههایی نیز تحت عنوان اخبار لویدزمنتشر شد، دراین نشریهها اخبارمربوط به تجارت وحوادث آورده می شد ، چندی نگذشت که آن قهوه خانه محل اجتماعات و ملاقات بیمه گران دریایی و بهترین مکان برای رد و بدل کردن اطلاعات بیمهای و انجام معاملات بیمه اتکائی گردید، البته بعداً تمامی کشتیها برای ثبت مشخصات به آنجا رجوع میکردند.
تحقیق درباره بررسی و ارزیابی بیمه های باربری و مفاهیم آنها