لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه43
ادغام عمودی ترکیب دو فعالیت تجاری است که در دو سطح متفاوت از تولید قرار دارند. برای مثال یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی و یک فروشگاه زنجیره ای. ترکیب در این روش با فراهم نمودن چیزی برای چرخه تولید (که به مصرف کننده نهایی نزدیک تر است) به عنوان ادغام رو به جلو شناخته می شود.
ادغام عمودی می تواند با ادغام افقی که همانا ترکیب فعالیت های تجاری که در یک سطح تولید قرار دارند (مثل دو سوپر مارکت یا دو کارخانه تولید مواد غذایی) مقابله کند. ترکیب با چیزی که چرخه را تقویت می کند (اگر یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی با یک مجتمع کشت و صنعت ترکیب شود) به عنوان ادغام رو به عقب شناخته می شود. گاهی اوقات ادغام دو سازمان که در دو مسیر تجاری کاملا متفاوت قرار دارند بر ادغام اختلاطی شرکت ها ارجحیت دارد.
فعالیت های تجاری بسته به این که به مصرف کننده نهایی دور یا نزدیک هستند، بالادستی یا پایین دستی محسوب می شوند.
مزایای ادغام عمودی از ظرفیت بیشتری که برای کنترل دستیابی به ورودی ها (و کنترل هزینه ها، کیفیت و زمان های تحول این ورودی ها) به سازمان می دهد، ناشی می شود. هر چند در مسیر تغییر ساختار سازمانی اواخر قرن بیستم این منطق کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در اواخر دهه 1990 مشاوران شرکت مک کنزی و شرکا نوشتند: " از آنجایی که شرکت های باسابقه به منظور کنترل دسترسی به منابع فیزیکی کمیاب به صورت عمودی ادغام می شوند شرکت های مدرن به صورت درون سازمانی و برون سازمانی در حال گسترش، سهیم شدن در پیمان های متعدد سرمایه گذاری مشترک هستند."
برخی از بهترین مثال ها از ادغام عمودی در شرکت های نفتی وجود داشته است. در دهه های 1970 و 1980 بسیاری از شرکت هایی که پیشتاز اکتشاف و استخراج نفت خام بودند تصمیم گرفتند پالایشگاه های پایین دستی و شبکه توزیع را به دست آورند. شرکت هایی نظیر شل (Shell ) وبریتیش پترولیوم (Petrileum British ) اقدام به کنترل تمام مراحل پیچیده آوردن یک قطره نفت از محل استخراج (دریای شمال یا آلاسکا) به باک سوخت خودروها نمودند. ایده ادغام عمودی از شعار یک گام جلوتر شرکت کامپیوتری دل Dell یکی از موفق ترین شرکت های دهه 1990 گرفته شده است.
تحقیق درباره بررسی ادغام و ترکیب شرکت ها