سال انتشار: ۱۳۹۴
محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی
عباس معمارزاده - دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، نویسنده مسئول
علیرضا علیزاده - کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
علیرضا علیزاده - کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله:
بعد از پیدایش فناوری های نوینی چون تلفن و رایانه و تلفیق کارایی این دو وسیله به منظور ایجاد پدیده هزاره سوم یعنی اینترنت، تنها 4سال کافی بود تا تعداد کاربران اینترنت به 50میلیون نفر برسد و این در حالی بود که زمان سپری شده برایرسیدن به همین مقدار استفاده کننده از وسایلی چون تلفن، رایانه شخصی و تلویزیون به ترتیب 16 ،74و 13سال بود اینترنت هر چند تحولی جدید به شمار می آید اما توانسته است با استفاده از فناوریهای دیگر، در تمام ابعاد بشر نفوذ کند به طوری که پدیده هایی مانند دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و دانشگاه الکترونیک حاصل از ورود اینترنت به حوزه هایی چون حاکمیت، تجارت، علم و فرهنگ بوده است. در پژوهش حاضر، تاثیر کلان اقتصادی توسعه تجارت الکترونیکی در ایران بر رشد تولید ناخالص داخلی، رشد بهره وریکل، رشد بهره وری نیرویکار، بیکاری، تورم، سرمایه گذاری، بودجه دولت، متغیرهای پولی(عرضه و تقاضا پول، نقدینگی، نرخ بهره)، صادرات، واردات و توسعه و رفاه اقتصادی بررسی می شود. بدین منظور ضمن آشنایی با تاریخچه و ویژگی های فناوری اطلاعات و ارتباطات، روند رشد جهانی و اطلاعات مربوط به چند کشور منتخب بررسی می شودکلیدواژهها:
فناوری اطلاعات، تجارت الکتونیک، اقتصاد کلان، دولت الکترونیکتاثیر تجارت الکترونیکی بر متغیرهای کلان اقتصادی