سرمایه انسانی و توسعه منابع انسانی از موضوعات کلیدی عصر حاضر تلقی میشوند. در راه حفظ و نگهداری بلند مدت این سرمایه لازم است که مطالعات عمیق و تلاش های موثری صورت پذیرد. پس از مطالعات گسترده صورت گرفته، مدیران به این نتیجه دست یافتند که دستیابی به اهداف سازمانی زمانی امکان پذیر خواهد بود که نیروی انسانی دارای انگیزه بالایی باشند، عوامل بسیاری بر کاهش انگیزه کارکنان تاثیرگذارند که از جمله آن می توان به استرس شغلی و بی تفاوتی سازمانی اشاره نمود. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر استرس شغلی و بی تفاوتی سازمانی بر عملکرد کارکنان می پردازد. در این پژوهش، که یک پژوهش توصیفی_پیمایشی است؛ جامعه آماری شامل کارکنان کلیه شعب بانک سپه خراسان شمالی بوده که از میان آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده 104 نفر انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از روش کتابخانهای و از پرسشنامه در گردآوری داده ها استفاده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. همچنین ، برای سهولت توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها ، نرم افزار pls مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها و نتایج مبین آن است استرس شغلی بر عملکرد کارکنان تاثیر منفی و معناداری دارد، بی تفاوتی سازمانی بر عملکرد کارکنان تاثیر منفی و معناداری دارد، استرس شغلی بر بی تفاوتی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و بی تفاوتی سازمانی تاثیر، استرس شغلی بر عملکرد کارکنان را تعدیل می کند.
فهرست
عنوان شماره
7-1 شرح واژه ها و اصطلاحات پژوهش... 8
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق.. 10
2-1-2 عملکرد کارکنان و عوامل موثر بر آن. 13
3-1-2 تعریف ارزیابی عملکرد کارکنان. 14
4-1-2 سیرتکاملی ارزیابی عملکرد. 17
5-1-2 ضرورت ارزیابی عملکرد کارکنان. 18
6-1-2 اهداف اصلی ارزیابی عملکرد کارکنان. 19
7-1-2 تعریف شاخصهای ارزیابی عملکرد کارکنان. 20
8-1-2 فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان. 21
9-1-2 مزایای ارزیابی عملکرد کارکنان. 22
10-1-2 سطوح ارزیابی عملکرد. 23
11-1-2 دیدگاه های مختلف اندازه گیری عملکرد. 23
12-1-2 مدل های ارزیابی عملکرد. 24
1-12-1-2 روش درجه بندی ترتیبی.. 24
2-12-1-2 روش مقایسه فرد به فرد. 24
6-12-1-2 روش مدیریت برمبنای هدف MBO.. 26
8-12-1-2 روش ارزیابی 360 درجه. 27
13-1-2 روش های ارزیابی عملکرد کارکنان. 27
5-2-2 نقش پاداش در ایجاد انگیزه 33
7-2-2 تئوری دو عاملی هرزبرگ... 34
1-8-2-2 نظریه بریف ـ شولر و نسلی.. 35
9-2-2 عوامل بالقوه استرس شغلی.. 37
2-10-2-2 مدل استرس روانی لازاروس و همکاران. 40
9-10-2-2 مدل تاثیر متقابلInteraction model 43
1-3-2 مفهوم پدیده بی تفاوتی.. 45
3-3-2 مشخصه های بی تفاوتی از دیدگاه کورمن.. 48
4-3-2 نمادها ، مظاهر و نشانه های بی تفاوتی سازمانی.. 49
5-3-2 عوامل و دلایل بی تفاوتی سازمانی.. 50
6-3-2 راهکارهای برخورد با بی تفاوتی در کارکنان. 50
7-3-2 بوروکراسی سازمانی و بروز حالت بی تفاوتی در سازمان. 52
8-3-2 عکس العمل ها نسبت به بی تفاوتی سازمانی.. 53
9-3-2 مهارت های مدیریتی که لازمه مدیریت بی تفاوتی سازمان است.. 54
1-10-3-2 نظریه های مکتب سنتی انگیزش... 55
2-10-3-2 نظریه های مکتب معاصر انگیزش... 55
3-10-3-2 نظریه های کلان انگیزش... 56
2-4-1پیشینه پژوهش در داخل کشور 58
2-4-2پیشینه پژوهش درسایر کشورها 60
5-2 جمع بندی ادبیات تحقیق و ارائه الگوی مفهومی.. 66
5-3 روایی و پایایی پرسشنامه. 72
3-5-3 مقیاسهای مورد استفاده 74
6-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 74
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها 77
1-4 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه. 78
2-4 آمار توصیفی متغیرها و ابعاد تحقیق.. 82
1-3-4 ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش... 83
2-3-4 تحلیل مدل اندازه گیری.. 84
3-3-4 روش حداقل مربعات جزئی.. 88
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 98
5-5 پیشنهادها بر اساس ادبیات ، مشاهدات محقق و نتایج پژوهش... 102
6-5 توصیه هایی برای پژوهش های آتی.. 104
بررسی تاثیر استرس شغلی و بی تفاوتی سازمانی بر عملکرد کارکنان