لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه :11
بخشی از متن مقاله
مقدمه :
با ورود به هزاره سوم میلادی ، دانش تجربی نو و پیشرفتهای فن آوری این امکان را فراهم ساخته است که از یکسو باز نمایی ذهنی انسان از کره زمین به ((دهکده جهانی ))و بزرگراههای اطلاعاتی بهبود یابد ، و از سوی دیگر ، با وجود پیشرفتهای حاصل چاره جویی درباره مسائل حاد اجتماعی – اقتصادی – فرهنگی و در مجموع بهزیستی و با هم زیستی ساکنان (( دهکده جهانی )) همچنان نایافتنی بنماید.
کلید ورود به این بازار جهانی را رقابت پذیری دانسته اند که نبود آن انزوا یا وابستگی فرد ، سازمان یا کشور را در پی دارد. در این بازار جهانی ،نه تنها کشورها بلکه کلیه نهادها و افراد باید قابلیت رقابت پذیری و سازگاری خود را افزایش دهند.
پنداره ((زگهواره تا گور دانش بجوی)) یا به عبارت دیگر یادگیری مداوم مصداق عملی یافته است یادگیری به معنای بهبود بخشیدن به تصویرگریهای ذهنی ، به سالهای مدرسه محدود نمی شود .
یادگیری حیات انسان را در بر می گیرد و می تواند بر این چهار بعد استوار باشد :
یادگیری برای دانستن ، یادگیری برای انجام دادن ، یادگیری برای بودن ، یادگیری برای باهم زیستن
در دهه پایانی قرن بیستم ، درک نقش خطیر نظام آموزشی – متشکل از آموزش قبل از دبستان ،ابتدایی ، متوسطه وعالی و یا به عبارت دیگر آموزشهای رسمی و غیر رسمی –
در مسابقه برای رقابت پذیری و سازگاری در مجامع تخصصی و بین المللی توجه را به محتوای آموزش و برنامه های درسی معطوف کرده است .
برنامه ریزی آموزشی در آموزش و پرورش :
فرارسیدن مهر ماه آغاز تحرکی دوباره در عرصه جامعه فرهنگی ایران اسلامی است مدارس و دانشگاهها فعالیت خود را شروع می کنند طیف گسترده ای راهی کلاسهای درس می شوند .
خانواده ها برنامه ریزی تازه ای را آغاز می کنند سیمای شهر ها و روستاها دگرگون می شودصدا و سیما ،مطبوعات ،شبکه حمل و نقل و...همه و همه در معرض تحول قرار می گیرند و اجتماع حیات تازه ای را آغاز می کند . وزارت آموزش و پرورش با طراحی و برنامه ریزی متنوع در دور افتاده ترین روستاها و بزرگترین شهرها برنامه های آموزشی و فرهنگی تدوین شده را به مرحله اجرا در می آورد .
گستردگی جغرافیایی ایران ،تنوع فرهنگها و اقلیمها و نژادها،تنوع اقتصادی و فرهنگی و... برنامه ریزیهای آموزش و پرورش را در ایران دشوار تر می کند.
این کثرتها به طراحی برنامه های متنوع می انجامد برنامه ریزی آموزشی باید به صورتی باشد که به شکوفایی فرهنگی و اقتصادی منجر شود . طراحی برنامه های اساسی در آموزش وپرورش بخش بسیار عمده ای در سیاستهای کلان فرهنگی را در بر می گیرد.
فهرستی از چند تعریف مهم :
برنامه ریزی چیست؟
آموزش و پرورش چیست؟
برنامه آموزشی در آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی
برنامه آموزشی در آموزش و پرورش و روابط اجتماعی و فرهنگی
آیا برنامه ریزی آ .پ مفید است یا بیهوده؟
برنامه ریزی چیست؟
- یعنی نقشه کشیدن برای دستیابی به خواستها
- برنامه ریزی راهی است برای هدایت حساب شده فعالیت انسان به سوی منظوری مشخص
- برنامه ریزی ، فراگردی است دورنگر برای جهت دادن منطقی به فعالیتهای جمعی
- برنامه ریزی ،یعنی نقشه کشیدن برای آینده و پیش بینی راه دستیابی به آن یعنی آینده نگری
برنامه ریزی از نظر چگونگی عمل به سه دسته تقسیم می شود :
- برنامه ریزی متمرکز – الزامی- در کشورهای سوسیالیستی است
- برنامه ریزی ارشادی – ترغیبی- در کشورهای غیر سوسیالیستی متداول است
- برنامه ریزی مشکل گشایی- موردی - جامعیت ندارد در کشورهای جهان سوم است
متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.
دانلود فایل
دانلود مقاله کامل درباره جایگاه برنامه ریزی درسی در سیستم آموزش و پرورش