دانلود مقاله تحقیقی بازار و بازار یابی از لحاظ علمی
نوع فایل : Word
تعداد صفحات : 44
فهرست محتوا
پیشگفتار
بازار از نظر علمی به معنی محـل تجمع عده ای از مصرف کنندگان است که دارای نیازهای مشترک بوده و از وسیله مبادله یا پول مشترکی در دادوستدهای خود استفاده می کنند. در این فرایند مصرف کنندگان مایل به رفع نیازهای خود هستند. بدین ترتیب اگر عنصر نیاز مشترک یا تمایل به رفع نیاز وجود نداشته باشد، عملاً بازاری شکل نخواهد گرفت.
برای تشکیل هربازار باید چهار عامل زیر وجود داشته باشد:
1 - مصرف کننده یا تقاضاکننده
2 - نیاز یا احتیاج
3 - قدرت خرید
4 - عرضه کننده یا تولیدکننده
بازار به مفهوم رایج خود محل تلاقی عرضه و تقاضا است و باتوجه به پایه های اصلی تقاضا یعنی وجود نیاز، وجود قدرت خرید و بالاخره تمایل به اختصاص قسمتی از درآمد یا پول فرد برای تملک کالا، متوجه می شویم که همان عناصر چهارگانه بازار در تعریف دوم نیز وجود دارد…
- در حاشیه مفاهیم و فرایند بازار
- فرآیند بازار
- عناصر بازار
- 1 - ساختار بازار:
- الف - درجه تمرکز فروشندگان:
- ب - تمرکز خریداران:
- ج - تفاوت کالا:
- د - شرایط ورود:
- 2 - رفتار بنگاهها در بازار
- 3 - عملکرد بازار
- عناصر سه گانه بازار از دیدگاه مکاتب مختلف
- مکتب شیکاگو - یو.سی.ال.ای
- مکتب رفتارگرایی
- بازار، نظام باز اجتماعی
- دلائل نظم بازار و علل برهم خوردن آن
- ساختار و فرایند یک بازار موفق
- آقای دکتر بلوریان تهرانــی و نقش دولت:
- قوانین و مقررات و نظم بازار
- تدبیر:
بازار و بازار یابی از لحاظ علمی