ماشین های جریان مستقیم ، ماشین هایی هستند که از منابع تغذیه ی جریان مستقیم استفاده می کنند.البته در حال حاضر این ماشینها جای خود را به ماشینهای جریان متناوب داده اند،زیرا ماشینهایجریان مستقیم ، نسبت به ماشینهای جریان متناوب با همان توانایی ، حجیم تر و گرانتر هستند .با این حال هنوز این ماشین ها دارای اهمیت ویژهای هستند زیرا کنترل سرعت وگشتاور آنها ساده تر وکم هزینه تر است. همچنین بررسی رفتار این ماشینها و تحلیل حرکت و نحوهی عملکرد آنها تاثیر زیادی در شناخت سایر ماشینها دارد، پس به بررسی رفتار آنها میپردازیم.
ماشین های اولیه:
نحوه ی کار ماشین اولیه:
با زدن کلید، ولتاژ باتری به دو سر سنجاق ها می رسد و با عث
می شود که در دو سر کلاف آر میچر که به محور و سنجاق ها متصل است ، اختلاف پتانسیل و در نتیجه جریان ایجاد شود و با قرار گرفتن این هادی ها ی حامل جریان، در میدان مغناطیسی ایجاد شده
توسط آهنربا، به آنها نیرو وارد شود
که این دو نیرو گشتاور هایی در
جهات مخالف به وجود می آورند اما
یکی از این گشتاور ها بدلیل
نزدیک بودن به آهنربا قوی تر است
ما مراحل ساخت گام به گام موتور را توضیح می دهیم و طرح اولیه ارائه شده را بهبود می بخشیم .
وسایل مورد نیازبرای ساخت موتور:
1-کلید سه طرفه برای قطع و وصل جریان تحریک ورودی در مواقع ضروری
2- دو آهنربای نئودیمیم دائم) NdFeB (با ابعاد 50×20×5 میلی متر برای ایجاد فوران کاری(B≈0.5±0.1 T)
3-دو تیغه ی مسی با ابعاد23×7 میلی متر
4-جاروبک مسی
5-سیم پیچ آرمیچر با تعداد دور 3±30 دور
6-محور مسی
7-باتری شارژی 6 ولتی و 2/8 آمپری(از نوع سیلید)
8-سلول خورشیدی 3واتی 9 ولت و0/27آمپری(در توان ماکس)
9-طلق لاکی به عنوان بدنه ی ماشین
10-دیود و مقاومت به عنوان محافظ سلول خورشیدی
نحوه ی ساخت گام به گام موتور DC:
دو جعبه کبریت را به هم بسته تا قالب سیم پیچی را تشکیل یابد.
سیم لاکی را به دور جعبه ها به صورت نشان داده شده در شکل زیر می پیچیم.
پس از اتمام سیم پیچی آن را از قالب درآورده وبه کمک چند قطعه سیم کوچک آن را روی محور مبندیم.توجه کنید که تقارن کاملا حفظ شود، زیرا در صورت عدم تقارن حرکت موتور منظم نخواهد بود و امکان پارگی سیم ها وجود دارد.
برای تقویت استحکام سیم ها ،چند تکه سیم روکش دار تا حد امکان سبک، با طولی برابر با طول آرمیچر (که در شکل زیر آبی رنگ هستند) می بندیم.
یک ماسوره ی چرخ خیاطی را روی محور قرار میدهیم و تیغه های مسی را روی آن به کمک چسب سوار می کنیم.در شکل زیر این تیغه ها آمده است. تعداد این تیغه ها برابر با تعداد سرهای سیم پیچ آرمیچر است.
حال نوبت جاروبک هاست.در واقع جاروبک باید طوری طراحی شود که در مکان ثابتی قرار گیرند پس آن را به استاتور می بندیم. باید تیغه ها تماس لغزنده با جاروبک داشته باشند و تا حدامکان عرض تیغه ِِی مسی را بپوشانند.در زیر این جاروبک ها را با یک سیم رشته ای می سازیم. فیلم زیر را مشاهده کنید و به جاروبک ها و تیغه های مسی و نحوه ی تماس آنها دقت کنید.
شامل 29 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت طراحی وساخت موتورجریان مستقیم ساده