مشخصات این فایل
عنوان: نگاهی به مکاتب شرق شناسی در اروپا
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 27
این مقاله درمورد نگاهی به مکاتب شرق شناسی در اروپا می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله نگاهی به مکاتب شرق شناسی در اروپا می خوانید :
●مکتب اسپانیا
اسپانیا در بین کشورهای اروپایی بیشترین ارتباط را با شرق داشت و این به سبب نزدیکی جغرافیایی با سرزمینهای دارای فرهنگ شرقی بود و هم به جهت این که بزرگترین تمدنی که مسلمانان در خارج از سرزمینهای شرقی برپا کردند، در این کشور بود که مدت نزدیک به پنج ق رن با اقتدار و توانایی بالایی به حیات خود ادامه داد و تأثیرات پایدار خود را بر جوانب مختلف زندگی و فرهنگ اسپانیا حتی تا زمان حاضر باقی گذاشت به گونهای که تأثیر فرهنگ عربی - اسلامی در هر گوشهای از زندگانی اسپانیایی هویداست: در معماری و تزئیناتش، عادات و رسوم و در کتابخانههایی که سرشار از دستاوردهای اندیشه عربی - اسلامی در علوم مختلف میباشند و همواره اساس و مرجعی برای غربیان بودهاند که از طریق آن فرهنگ و تمدن امروزی خود را بنیان نهادند.
از مجموع این امور توجه و رویکرد اسپانیا به شرق امری طبیعی مینماید که تاریخ گذشته اسپانیا آن را حتمیالوقوع میساخت. تاریخی که عنصر علمی عظیمی را در پی داشت و نخستین انگیزهای به شمار میرود که اسپانیاییها را به توجه به علوم شرقی و تخصص یافتن در آنها واداشت. این توجه و رویکرد سابقهای دیرین دارد و از زمانی آغاز شد که غرب - و پیشاپیش آن اسپانیا - نسبت به علوم اسلامی و عربی احساس نیاز کرد. این رویکرد بعدها با رسیدن به اوج خود در قرن دوازدهم میلادی تحول یافت، در دورهای که به عصر عربشناسی اروپا معروف ا ست و در طی آن - اسپانیاییها به زبان عربی علاقهمند گردیده و به شگفتیهای ادبیات و فنون عربی شیفته شدند و زبان و ادبیات لاتینی و متعلقات آن را رها کردند. این توجهات در ادوار مختلف به حسب شرایط و - موقعیتها، ضعف و قوت مییافت و انگیزههای فراوانی آن را ب ه حرکت درمیآوردند که خصلتی همانند دیگر مکاتب شرقشناسی داشتند.
نخستین عامل محرک در شرقشناسی اسپانیایی انگیزههای علمی بودند. تمایل به فراگیری زبان عربی به منظور مطالعه و ترجمه کتب عربی علت اصلی پیوستن اسپانیاییها به زنجیره شرقشناسی بود و در کنار اینها انگیزههای دینی بودند که در وجود و ظهور راهبان مسیحی که به خ یل شرق شناسان در میآمدند و ارکان مهمی را در مکتب شرقشناسی اسپانیا تشکیل میدادند، جلوهگر میشد. شرقشناسی اسپانیا به علت تمرکز فعالیتهایش بر میراث علمی اسلامی و توجه و عنایت به حفظ و فهرستنویسی و تحقیق و نشر این آثار شبیه مکتب آلمان بود و شاید به جه ت در اختیار داشتن بخش بزرگی از این میراث علمی در کتابخانههای اسپانیا بر مکتب آلمان برتری و امتیاز داشت. از فعالیتهای مهم مکتب اسپانیا ترجمه و نشر بسیاری از کتابهای اسلامی و عربی بود. این امر در کنار بهرهمندی علمی اروپاییان در شناخت اومانیستی اندیشه ا سلامی تأثیر داشت. از مهمترین مترجمان این مکتب باید به امیلیوگارسیاگومث اشاره کرد. فلسفه و تصوف و ادبیات و تاریخ برترین حوزههایی بودند که شرق شناسان اسپانیا بر آن متمرکز شده بودند وتألیفات بسیاری در این زمینهها ارائه دادند. از فعالترین شرق شناسان در ا ین حوزهها - آسین پلاسیوس۴۵، ریموند۴۶ و پدر داریو۴۷ میباشند. همچنین فهرستنویسی نسخههای خطی عربی یکی از زمینههایی بود که شرق شناسان اسپانیا به آن توجه داشتند و سهم بزرگی را به خود اختصاص دادند. از فهرست نویسان برجسته اسپانیا گایگانوس، سالوادورگومث و الارکون میباشند. علاوه بر اینها کشور اسپانیا در انتشار جراید و مجلّات شرقشناسی مشارکت فعال داشت و مجموعه چشمگیر و قابل ملاحظهای از مجلات شرقشناسی در این کشور منتشر میشد. مهمترین آنها مجله اندلس، مجله افریقا و مجله گزیدههایی از مطالعات عربی و عب ری و... بودند.
نکته قابل توجه در مکتب اسپانیا حضور روحانیون مسیحی است که تأثیر زیادی در فعالسازی شرقشناسی اسپانیایی داشت. اینان یا به سبب عوامل و انگیزههای شخصی به این حوزههای مطالعاتی وارد میشدند یا به ترغیب محققان دیگر. از معروفترین آنها یوحنا اشقوبی، پدروالکا یی و ریموند و مارتینی هستند که از قدیمیترین شرق شناسان اسپانیایی میباشند. در بین شرق شناسان اسپانیایی به خصوص در عصر جدید نام زنان محقق و دانشمندی نیز به چشم میخورد کسانی چون رافائلامارکز متخصص در تاریخ شمال افریقا، ماریاواثکز متخصص در زبان عربی و جوا کیناایوانز متخصص در شعر عربی. شرق شناسان اسپانیایی مراکز خاصّی را برای مطالعات و تحقیقات پدید آوردند. آموزشگاه فرهنگ عربی که آسین پلاسیوس آن را اداره میکرد یکی از مهمترین مراکزی بود که شرقشناسی در آن پا گرفت به سبب این که انبوهی از آثار و میراث اسلامی را در خود جای داده بود.
شرقشناسی اسپانیا در قرن نوزدهم و پس از آن شاهد فعالیت گستردهای بود و علت آن رویکرد وسیع محققان اسپانیایی به حوزه مطالعات اسلامی و شرقی میباشد که به نوبه خود، وفور مخطوطات عربی - اسلامی موجود در کتابخانه اسکوریال و دیگر کتابخانههای اسپانیا آنان را به این سمت میکشید. با این که قرن بیستم شاهد کاهش آشکاری در فعالیت شرقشناسی به لحاظ کمّی بود، ولی موارد نادری را در شرقشناسی اسپانیایی در این دوره مییابیم که برخی شرق شناسان برجسته، آنها را رهبری میکردند. پیشاپیش آنان دانشمند بزرگ، آسین پلاسیوس قرار دا شت که نزدیک به ۲۵۰ کتاب واثر تحقیقی از خود به جای گذاشت. از همین قبیل گونزالث بالنا است که حدود ۳۲۰ کتاب و مقاله در این زمینه داشت. این آثار انبوه محققان اسپانیایی یادآور گستردگی تحقیقات و دستاوردهای علمی مکتب آلمان در نخستین مراحل شرقشناسی است. یک نکته مهم در شرقشناسی اسپانیایی این است که این مکتب از حضور فعالی در امور سیاسی و استعماری، آن چنان که دیگر مکاتب اروپایی داشتند، برخوردار نبود.
مترجم:حسن حسینزاده شانهچی
منبع:فصلنامه تاریخ اسلام ، شماره ۲۰
بخشی از فهرست مطالب مقاله نگاهی به مکاتب شرق شناسی در اروپا
●مقدمه
●مکتب بریتانیا
●مکتب آلمان
●مکتب ایتالیا
●مکتب فرانسه
●مکتب روسیه
●مکتب اسپانیا
پی نوشتها:
دانلود مقاله نگاهی به مکاتب شرق شناسی در اروپا