
نوکلاسیسیسم یا نئوکلاسیسیسم Neoclassicism
نوکلاسیسیسم یا نئوکلاسیسیسم Neoclassicism
نوکلاسیسیسم یا نئوکلاسیسیسم Neoclassicism
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه :56
بخشی از متن مقاله
سنگهای آذرینIgneous Rocks
- بافت در سنگهای آذرین
بافت سنگهای آذرین به اندازه، شکل، چگونگی قرار گرفتن و رابطه فیزیکی کانیهای موجود در سنگ اشاره می کند. برخی سنگها از بلورهای بسیار دانه درشت ساخته شده اند ، بلورهای سازنده برخی دیگر بسیار ریز بوده و گروهی مخفی بلور و یا فاقد بلور می باشند. به طور کلی سنگهای آذرین دارای یکی از بافتهای درشت بلور، ریز بلورو یا شیشهای هستند.
بافت پورفیری: بافت پورفیری یکی از معمولیترین و فراوانترین بافتهای سنگهای آتشفشانی (ولکانیک) است. در این سنگها بلورهای درشت در یک زمینهی ریزدانه و یا شیشهای قرارگرفتهاند. این اختلاف اندازهی بین بلورها و زمینه سنگ ناشی از تغییر شرایط تبلور ماگما است. بلورهای درشت در اعماق زمین به آرامی شکل میگیرند و در اثر خروج ناگهانی مواد مذاب و سردشدن سریع آن در سطح زمین، زمینه ی ریزبلور یا شیشهای شکل میگیرد. این بافت معمولاً در سنگهای آتشفشانی، دایکها، سیلها، و یا تودههای نفوذی کوچک دیده میشود.
بافت درشت بلور یا فانریتیک: در اثر انجماد آرام مواد مذاب در اعماق زمین، بلورها فرصت کافی برای رشد پیدا می کنند و گاهی طولشان به چندین سانتی متر نیز می رسد. این نوع بافت فاقد بخش شیشهای و غیر متبلور بوده و کانیهای سازنده آن دارای شکل بلورشناسی مشخصی هستند. بافتهای درشت بلور انواع مختلفی چون بافت دانهای، بافت پگماتیتی ، بافت کروی و ... دارند.
بافت ریز بلور یا آفانیتیک: این نوع بافت مخصوص سنگهای آذرین بیرونی (آتشفشانی)، دایکها، سیلها و سطح خارجی تودههای نفوذی است. در این نوع بافت که در اثر انجماد سریع ماگما پدید آمده است گاهی بلورهای دانه ریز با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نمیباشند. از انواع بافت ریز بلور میتوان به بافت دانهای ریز بلور اشاره کرد که مشخصات بافت دانهای درشت بلور را در مقیاس کوچکتر دارا میباشد. در این نوع بافتها فضای بین بلورها را شیشه و یا خمیرهای با بلورهای بسیاردانه ریز پر نموده است.
بافت شیشهای Hyaline: در این نوع بافت تقریبا تمامی سنگ غیر متبلور و شیشهای است. این بافت بیانگر سرد شدن بسیار سریع ماگما است و در ماگماهای بازالتی بیشتر از ماگماهای اسیدی و خنثی دیده میشود.
- شکل و ساخت تودههای ماگمایی
مواد آتشفشانی بر اساس انجماد در اعماق و یا سطح زمین اشکال متنوعی پدید میآورند. تودههای آذرین بیرونی عمدتاً مخروط آتشفشانی، گدازه و مواد تخریبی یا آذرآواری را ایجاد میکنند. تودههای آذرین درونی نسبت به سنگهای اطراف خود ( سنگهای درونگیر) اشکال متفاوتی ایجاد مینمایند که بر حسب وضعیت نسبت به لایهبندی سنگهای رسوبی و یا شیستوزیته ( تورق ) سنگهای دگرگونی مجاور خود به دو دستهی تودههای نفوذی همشیب و دگرشیب یا متقاطع تقسیم میگردند.
- باتولیت Batholithe Bothos : به معنی عمیق و lithos به معنی سنگ می باشد. باتولیتها توده های آذرین نفوذی بسیار بزرگی هستند که وسعتی بالغ بر 100 کیلومتر مربع را اشغال می کنند. با افزایش عمق، وسعت باتولیتها افزایش می یابد و در زیر آنها مواد رسوبی دیده نمی شود. حجم ماگمای سازنده این توده ها به قدری زیاد است که انجماد کامل آن گاهی میلیونها سال به طول می انجامد. توده های کوچک باتولیت که وسعتی کمتر از 100 کیلومتر مربع داشته باشند، استوک خوانده می شوند که استوک سرچشمه که عامل اصلی کانی سازی مس است از مثالهای معروف آن است.
دایک dike: تودههای نفوذی لایهای شکل که طبقات دربرگیرندهی خود را قطع میکنند و نسبت به آنها به صورت زاویه دار قرار میگیرند(قطع لایه بندی). ضخامت دایک بین چند سانتیمتر تا چندین متر و طول آن ممکن است به دهها کیلومتر برسد. به دلیل مقاومتر بودن جنس این تودهها نسبت به سنگهای اطرافشان، پس از فرسایش به صورت دیوارهای دیده میشوند. مدت انجماد کامل ماگما در دایکهای سطحی به چند روز و در دایکهای عمیق به صدها سال میرسد.
لاکولیت : در اثر تزریق مواد به درون لایههای رسوبی اشکالی شبیه به عدسی پدید میآید به گونهای که سطح محدب آن به سمت بالا و سطح مسطح آن به سمت پایین قرار میگیرد. این اشکال را که با سنگهای درونگیر خود هم شیب بوده و ممکن است قطرشان به چندین کیلومتر و ضخامتشان به یک کیلومتر برسد لاکولیت نامیده میشوند. لاکولیتها نسبت طول به ضخامت کمتر از 10 بوده و طبقات رویی آنها معمولاً گنبدی شکل هستند.
لوپولیت lopolith: تودههای نفوذی پیاله مانندی که به صورت همشیب با طبقات درونگیر خود ایجاد میشوند و سطح بالای آنها مقعر و سطح زیرینشان محدب است. گاهی قطر لوپولیتها به صد کیلومتر و ضخامت آنها به 1 کیلومتر نیز میرسد.
فاکولیت phacolite: فاکولیتها تودههای نفوذی هم شیبی هستند که لولای چین و فضای بین طبقات چین خورده را پر می کنند و در قله تاقدسیها و یا قعر ناودیسها دیده می شوند.
سیل :sill تودههای نفوذی با ضخامت کم و به صورت صفحهای هستند که به موازات طبقات رسوبی یا شیستوزیته ( تورق) سنگهای دگرگونی تزریق شدهاند. سیلها، بافت متراکم و بدون حفره داشته و از نظر اندازهی بلورهای سازنده دارای ساخت یکنواخت میباشند. سن این لایهها همواه از سنگهای درونگیرشان کمتر است و به کمک این مشخصه میتوان آنها را از گدازهها که تنها از لایههای زیرین خود جوانترند تشخیص داد. نسبت طول به ضخامت در سیلها بیشتر از 10 میباشد.
- مشخصات ماگما
ترکیب : ماگما از عناصرSi, Al , Ca, Na, K, Fe, Mg, H, O تشکیل شده است. مهمترین ترکیبات موجود در ماگما AL2o3,Sio2,H2o,Cao میباشند. سنگهای آذرین درونی نمیتواند معرف خوبی برای ترکیب شیمیایی ماگما باشند چون کانیهای مختلف بسته به نقطه انجماد خود در مراحل مختلف از ماگما جدا میشوند و سنگهای متفاوتی را تشکیل می دهند. به همین خاطرنماینده و نشانگر قسمت خاصی از ماگما میباشد ولی اگر گدازه به سرعت سرد شود در این حالت مراحل تفریق ماگما صورت نگرفته و این دسته سنگها به ترکیب واقعی ماگما نزدیکتر هستند. با بررسی این دسته گدازهها آنها را به سه دسته کلی که 45 تا 75 درصد وزنی آنها را سیلیس تشکیل میدهند تقسیم کردهاند.
1) ماگمای بازالتی (ماگمای بازیک ) 2) ماگمای آنذریتی (ماگمای حد واسط) 3)ماگمای ریولیتی (ماگمای اسیدی)
گازهای محلول در ماگما در حدود 5% ماگما را تشکیل میدهند. تعیین نوع و مقدار واقعی آنها بسیار مشکل است ولی میتوان مهمترین آنها را، بخار آب همراه با دیاکسیدکربن دانست که 90% گازهای خروجی آتشفشانها را تشکیل میدهد. از جمله این گازها در ماگما ازت، کلر، گوگرد و آرگون میباشند. از مطالعات به عمل آمده در مورد منشاء بخارات آب ماگما چنین برداشت میشود که تمام بخار آب خارج شده از آتشفشان به صورت محلول در ماگما نبوده بلکه مقداری از آن از تبخیر آبهای زیرزمینی در نتیجه حرارت ناشی از ماگما حاصل شده است.
دما : دما در ماگمای گرانیتی(اسیدی) و بازالتی(بازی) متفاوت است. دمای ماگما از 800 تا 1200 درجه متغیر میباشد. دمای ماگمای بازالتی از ماگمای گرانیتی بیشتر است.
گرانروی یا وزیسکوزیته : گرانروی ماگماهای مختلف متفاوت است هر چه گرانروی زیاد شود سیالیت آن کاهش مییابد. گرانروی بستگی با ترکیب شیمیایی، درصد سیلیس، دما، فشار، بخارات و گازهای مخلوط در ماگما و فاز جامد ماگما دارد. ماگمای بازالتی کمترین گرانروی و ماگمای گرانیتی بیشترین گرانروی را دارد. ماگمای بازی(بازالتی) همانند رودخانه در سطح زمین جریان می یابد.
- انواع سنگهای آذرین
آندزیت
سنگ آذرین بیرونی هست که از ماگمای آندزیتی ( حدواسط ) تولید میشود. ماگماهای آندزیتی معمولاً از آتشفشان های استراتوولکان به صورت گدازه با دمای بین 900 تا 1100 درجهی سانتیگراد خارج میشوند و میتوانند منطقهای در حدود چندین کیلومتر را بپوشانند. این ماگماها میتوانند فورانهای انفجاری بسیار قوی همراه با مقدار زیادی مواد پیروکلاستیک تولید نمایند. آندزیتها سنگهای دانهریز و تقریباً روشن میباشند که کانیها اصلی سازندهی آنها ( پلاژیوکلاز، پیروکسن، آمفیبول و بیوتیت ) در زمینهای خاکستری رنگ تا سیاه قرار گرفته است. آندزیتها به دلیل مقاومت زیاد در مقابل عوامل جوی در ساختمانسازی به عنوان سنگنما بکار برده میشوند.
بازالت (سنگ سیاه )
یک سنگ سخت و سیاه و دانه ریز ولکانیکی با کمتر از 52% سیلیس(SiO2) است. بافت سنگهای بازالت میتواند حفرهدار و یا متراکم باشد. این ماگماها به دلیل کم بودن میزانSiO2، ویسکوزیته کمی دارند. به همین دلیل گدازههای بازالتی بر روی زمین میتوانند سطحی تا حدودKM 20را بپوشاند.
بازالتها که معادل بیرونی گابرو به شمار میروند فراوانترین سنگ آذرین بیرونی در پوسته اقیانوسها هستند در صورتی که ماگمای بازالتی در زیر آب فوران نمایند اشکال ویژهای را که به گدازههای بالشتی(Pillow lava) معروفند ایجاد میکند. وجود این اشکال در توالیهای سنگی قدیمی در شناسایی محیطهای دریایی و آبی قدیمی به زمینشناسان کمک فراوانی میکند. فراوانترین کانیهای سازندهی این سنگ عبارتند از، الیوین، پیروکسن و پلاژیوکلاز. رنگ بازالت بر اساس میزان و نوع کانیهای موجود در سنگ بخصوص الیوین میتواند از خاکستری روشن تا خاکستری تیره و سیاه تغییر نماید. دمای گدازههای بازالتی معمولاً بین 1100 تا 1250 درجهی سانتیگراد میباشد. در صورتی که گدازههای بازالتی به سرعت سرد شوند یک نوع شیشه بازالتی سیاهرنگ میسازد که تاکیلیتtachylite نامیده میشوند.
دیوریت
دیوریت یک سنگ حد واسط دانه درشت و ندرتاً نهان بلوراست که رنگ آن معمولاً متمایل به سبز میباشد. کانیهای اصلی سازندهی این سنگ عبارتند از کوارتز، پلاژیوکلاز، فلدسپات، آمفیبول و بیوتیت. دیوریت از کلمهای یونانی به همین شکل به معنی تشخیص دادن گرفته شده است. این سنگ در تزئین ساختمانها و بناها کاربرد فراوان دارد.
گابرو
گابروها سنگهای آذرین درونی سخت، تیره، دانه درشت و بازیکی هستند که درشتی بلور آنها بیانگر سردشدن آرام مواد مذاب در درون زمین است گاهی میتوان آثار جریان مواد مذاب را در این سنگ مشاهده نمود. گابرو فراوانترین و معمولی ترین سنگهای پلوتونیک(آذرین درونی) در پوستهی اقیانوسها و بعد از گرانیتها، فراوانترین سنگهای پلوتونیک در نواحی قارهای محسوب میشوند. پیروکسن و پلاژیوکلاز دو کانی اصلی سازندهی این نوع سنگ به شمار میروند. نام آن از کلمهای ایتالیایی به همین شکل گرفته شده است.
گرانیت ( سنگ خارا ):
فراوانترین و معمولیترین سنگ پلوتونیک در نواحی قارهای که سازندهی بزرگترین باتولیتهای جهان محسوب میشوند. با توجه به گرانیتی بودن پوستهی قارهها میتوان نتیجه گرفت که اغلب این سنگهای اسیدی از ذوب پوسته تشکیل شدهاند. گرانیتها سنگهایی به رنگ روشن با کوارتز فراوان ( حداقل 25% ) و دانه درشتند. طول بلور کانیهای سازندهی این سنگها ممکن است به چندین سانتیمتر نیز برسد وجود این بلورهای درشت تجزیه سنگ را تسهیل کرده و در اثر تجزیه فلدسپات، آنها به کائولن تبدیل میشود تبدیل میشود. کانیهای اصلی سازندهی آنها عبارتند از کواتز، فلدسپات، آمفیبول و بیوتیت. کانیهای آپاتیت، زیرکن، تورمالین، توپازو ....... به صورت کانیهای فرعی در گرانیتها یافت میگردند. سختی و مقاومت گرانیت سبب شده که از آن به طور گسترده در تزئین ساختمانها و سنگفرش پیادهروها و .... به عنوان سنگ نما استفاده گردد. نام گرانیت از کلمه گرانوم Granum به معنی دانه گرفته شده است.
کیمبرلیت Kimberlite
یک نوع سنگ آذرین تیره رنگ، فاقد فلدسپات و دارای کانیهای کربناته و فلوگوپیت است. این سنگها به صورت برشهای انفجاری پرکنندهی دودکشها و یا در برخی از دایکها و سیلها یافت میگردند. کیمبرلیت در سطح زمین به آسانی تجزیه شده و به صورت سنگی سست و به رنگ خاکستری مایل به آبی دیده میشود. در برخی نقاط جهان مانند آفریقای جنوبی کیمبرلیتها منابع اقتصادی الماس به شمار میرود.
ریولیت
یک سنگ آتشفشانی اسیدی به رنگ روشن با بیش از 68 درصدSiO2 است که معادل بیرونی (آتشفشانی) سنگهای گرانیتی محسوب میشود و مانند آنها در مناطق قارهای یافت میگردد. کانیهای اصلی سازنده این سنگ عبارتند از کوارتز، فلدسپات و بیوتیت که قبل از فوران ماگما متبلور شدهاند. کوارتز و فلدسپات اغلب در زمینهای شیشه قرار دارند و حکایت از انجماد سریع مواد پس از فوران دارد. ریولیت در فورانهایی با دمای بین 700 تا 850 درجه سانتیگراد دیده میشود. بافت معمول در این سنگها پرفیری آفانیتیک است. بلورهای پرفیر کوارتز و فلدسپات می باشد.
- انجماد و تبلور ماگما
از مهمترین ویژگیهای ماگما نحوه تبلور ماگما است که باعث میشود کانیهای مختلف در مراحل متفاوت از آن جدا شده و سنگهای متنوعی را بسازند. میدانیم به تدریج که ماگما سرد میشود، ابتدا کانیهایی که نقطه انجمادشان بالا است از آن جدا میشوند و در مراحل بعد، کانیهایی با نقطه ذوب پایین متبلور میشوند. بنابراین در ضمن انجماد ماگما از آن جدا شدهاند، از این نظر که در شرایط جدید، به حال تعادل نیستند، لذا با مایع باقیمانده، فعل و انفعالات جدیدی انجام میدهند و کانیهای جدیدی را به وجود میآورند. چگونگی ترتیب تبلور این کانیها در جدول (باون) آمده است. که این سری عکس سری هوازدگی گلدیس میباشد. چون میدانیم که این کانیها که در ابتدا متبلور میشوند در دمای بالا تشکیل شدهاند بنابراین وقتی در سطح زمین قرار میگیرند اختلاف زیاد شرایط موجود در سطح زمین با شرایط تشکیل آنها، باعث ناپایداری و هوازدگی آنها میشود ولی کانیهایی که در آخر تشکیل شدهاند در شرایط زمین مقاومتر هستند.
تفریق ماگمایی :
تحولاتی که سبب میشود از یک ماگمای واحد سنگهای متنوع به وجود آید، تفریق ماگمایی خوانده میشود.
مراحل مختلف انجماد :
1) مراحل مختلف انجماد در سنگهای آذرین درونی :
میدانیم سنگهای آذرین درونی از انجماد ماگما در اعماق زمین به وجود میآیند. به علت قرار گرفتن طبقات رسوبی و دگرگونی پوسته زمین بر روی مخزن ماگما چون یک درپوش از سریع سرد شدن ماگما و انجماد آن جلوگیری می کند. همچنین با نگهداشتن مواد فرار درون ماگما در مراحل آخر تبلور باعث ورود آنها در ترکیب و ساختمان کانیها می گردد. با توجه به این شرایط چهار مرحله در انجماد ماگماها و تشکیل سنگهای آذرین درونی قابل تشخیص می باشد.
الف) مرحله ارتوماگماتیک :
در این مرحله کلیه کانیهای سیلیکاته اعم از الیوین تا کوارتز متبلور میشوند. در آخر این مرحله ماگمای باقیمانده از سیلیس، فلزات قلیایی و مواد فرار غنی میباشد که بین بلورهای سیلیکاته را پر میکند.
ب) مرحله پگماتیتیک :
در این مرحله ماگمای باقیمانده که فضای بین بلورهای تشکیل شده را پر کرده است کمکم جمع شده و به سمت بالا به مناطقی که فشار کمتر است حرکت میکند. در آخر این مایع در شکافهای توده آذرین و مخزن ماگمایی بصورت رگههایی چون کوارتز، آلبیت، توپاز، تورمالین متبلور میشود. که این رگهها بنام رگههای پگماتیت معروف هستند.
ج) مرحله پنوماتولیتیک :
در این مرحله تنها از ماگما گازها و بخارات پر حرارت باقیمانده است که آخرین درزها و حفرههای سنگ آذرین را پر کرده است. که این گازها نقش تخریب و تجزیه سیلیکاتها را بر عهده دارند...
متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.
دانلود فایل
دانلود فایل فلش Samsung Galaxy Grand (GT-I9128I)
دانلود فایل فلش Samsung Galaxy Grand GT-I9128I
دانلود فایل فلش Samsung Galaxy Grand
دانلود فایل فلش Samsung Galaxy
دانلود فایل فلش Samsung
دانلود فایل فلش Galaxy Grand GT-I9128I
دانلود فایل فلش Grand GT-I9128I
دانلود فایل فلش GT-I9128I
دانلود فایل فلش Samsung Galaxy GT-I9128I
دانلود فایل فلش Samsung GT-I9128I
اندروید: 4.2.2
ورژن: I9128IZMUANB2-20140306154237
گوشی را به Downloading ببرید. برای این کار ابتدا گوشی را خاموش کنید. سپس کلید کاهش صدا (-Volume) + کلید Home + Power را همزمان بگیرید.
بعد از مشاهده تصویر فوق کلید افزایش صدا (+Volume) را بزنید تا به صفحه Downloading بروید.
نرم افزار Odin.exe را اجرا کنید.
کابل USB را متصل کنید و منتظر باشید خانه اول ID:COM آبی شود.
هیچ چیزی را تغییر ندهید : یعنی بخش Option گزینه Auto Reboot و F. Reset Time تیک دار و Re-Partion و سایر گزینه ها تیک نداشته باشد.
حال روی کلید AP کلیک کنید و تک فایل رام خود با پسوند tar .md5. را انتخاب کنید.(باید رام را قبلا از Zip خارج کنید) مدتی صبر کنید فایل بارگذاری شود.
برنامه دارای سه بخش Log (گزارشات) ، Option (تنظیمات) و Pit (فایل PIT) می باشد : اگر رام شما چند فایله است بخش Option فقط گزینه Auto Reboot و F. Reset Time تیک دار باشند.
حال اگر فایل با پسوند PIT. دارید گزینه Re-Partion را نیز تیک بزنید. اگر ندارید احتیاجی نیست.
فایل PIT حافظه داخلی گوشی را مجدد قسمت بندی (پارتیشن بندی) می کند و این فایل فقط زمانی نیاز می شود که رام قبلی و جدید شما دارای اختصاص بندی حافظه متفاوتی باشند. به طور مثال در G900HXXUBOD5 عبارت سبز متفاوتی داشته باشند.(XXS نیز مانند XXU می باشد و U و S حرف سوم متفاوت باشد عیبی ندارد و باز هم یکسان هستند) به طور معمول نیازی به این فایل نیست و آن را تیک نزنید و توصیه نمی شود کاربران عادی از آن استفاده کنند.
بخشFiles [Download]i شامل گزینه های زیر می باشد. باید با دقت زیاد هر کدام را با کلیک روی دکمه آن، انتخاب کنید.
BL : فایل بوت لودر که معمولا با BL شروع می شود.
AP : فایل PDA ، فایلی که در آن عبارت Code یا PDA درج شده فایل AP است. (حجیم ترین فایل)
Cell Phone : CP ، فایلی که در آن عبارت Modem درج شده و یا با CP شروع می شود.
CSC : فایلی که در آن عبارت csc یا multi-csc درج شده است و یا با CSC یا Home_CSC شروع می شود.
تذکر مهم 1 : اگر رام شما 5 فایل بود و دو CSC داشت دقت کنید اگر فایل HOME_CSC را به نرم افزار بدهید اطلاعات گوشی شما حذف نمی شود و اگر فایل CSC را بدهید اطلاعات حافظه داخلی شما حذف می شود.
تذکر مهم 2 : رام های 4 فایل تبلت های فاقد شیار سیم کارت مثل SM-T580 ، فایل CP ندارند ، لذا گزینه CP را خالی بگذارید.
تذکر مهم 3 : به هیچ عنوان در گوشی های آنلاک اپراتوری فایل CP را به نرم افزار ODIN ندهید و آن را خالی بگذارید. (اگر مدل دستگاه در بخش About تنظیمات و حالت دانلودینگ یکسان نبود با استفاده از Odin آپدیت نکنید!)
حال روی دکمه START بزنید. تا تصویر زیر بعد از مدتی مشاهده شود.
8 صبر کنید تا پردازش 100 درصد شود. و عبارت PASS دیده شود.
بعد از اتمام Optimazing App در گوشی، دستگاه روشن خواهد شد و کابل را جدا کنید.
اکنون کار تقریبا تمام است و گوشی شما آماده استفاده با نسخه جدید می باشد.
دانلود پاورپوینت روانشناسی با عنوان بهداشت روانی خانواده
بهداشت روانی یعنی :
سازگاری فرد با محیط خود و استفاده مناسب از توانایی هاو
قابلیت ها در زندگی .
سلامت : به ابعاد جسمی ،روانی ،اجتماعی و معنوی تقسیم می شود.اگر در یک بعد با مشکل مواجه شود سایر ابعاد تحت تاثیر قرار می گیرند .
بهداشت روانی خانواده :کمک به همه افراد خانواده در جهت رشد و تکامل و بهره گیری از استعدادها و توانایی های هر فرد برای رسیدن به موفقیت ،شادابی ،سازگاری و سازند گی بیشتر
فرمت فایل word: (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات : 51 صفحه
معنا و مفهوم قوام و مقوم
با پنج ملاک مهم انتخاب همسر در فصل قبل آشنا شدید ، در ادمه بحث باز هم به ملاکهای دیگری اشاره می کنیم ، البته ممکن است برخی از این ملاکها ، مشابه ملاکهای قبل باشد اما در اینجا از زاویه دید و منظر دیگری و با دلایل متقن تر و مستقل تری به این مسئله می پردازیم .
تفاوتهای جسمی و روحی بین زن و مرد باعث پدید آمدن مباحث فراوان و سابقه دار در طول تاریخ بشر شده است و نظرگاههای مختلفی درباره هر یک از دو جنس ابراز شده است و مکتبهای متفاوتی پدید آمده است ، گروهی برآنند که جنس مرد را بر جنس زن برتری دهند و برخی در پی آنند که دو جنس را مساوی هم معرفی کنند و بعضی هم تلاش می کنند که اثبات نمایند زنان برتر از مردان هستند ، اما بنظر می رسد که ریشه و پایه این مباحث از اساس دارای اشکالات فراوانی می باشد و مقایسه بین این دو ، اصولاً از لحاظ فلسفی و منطقی دارای نواقصی جدی است ، اما موضوع بحث ما پرداختن به این مسائل نیست ، آنچه که ما به آن می پردازیم پیرامون انتخاب همسر است ، اما ناگزیریم درباره یکی از آیات قرآنی که عنوان این فصل است و یکی از مباحث گسترده تفسیری است و همیشه هم محل اختلاف و نزاع بوده و برداشتهای متعددی هم از آن شده ، وارد شویم .
به دلیل اینکه آیه مورد نظر به موضوع ما ارتباط زیادی دارد ، ابتدا بحثی لغوی و معنایی درباره مهمترین کلمه این آیه که ((قوام))باشد را می آوریم سپس به مسائل مورد نیاز مبحث خودمان می پردازیم . در تفسیر المیزان امده است : ((کلمه(( قیم )) به معنای آن کسی است که مسئول قیام به امر شخص دیگر است و کلمه (( قوام )) و نیز(( قیام ))مبالغه در همین قیام است و مراد از جمله (( بما فضل الله بعضهم علی بعض )) آن زیادتهایی است که خدای تعالی به مردان داده ، به حسب طاقتی که بر اعمال دشوار و امثال آن دارند چون زندگی زنان یک زندگی احساسی و عاطفی است که اساس و سرمایه اش رقت و لطافت است ))1
انسان به هر کاری قیام کند ، یعنی به هر کاری بپردازد و آن کارش استقامت به خرج دهد بطوریکه آن کار بواسطه او پابگیردقوام و قیم همان کار است ، آن کار می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد ، هم علم ، هم نماز ، هم زندگی ، هم ظلم ، هم عدالت ، هم … بنابراین هر فردی بواسطه کارهای مستمری که انجام می دهد قائم کننده و قوام همان کار بخصوص است ، با این تعبیر همه قیم اند یا همه جزء قوامین هستند و تنها مصادیق قیمومیت تفاوت دارد ، یکی مثل رضاشاه قوام حکومت پهلوی می شود، و یکی هم مثل امام خمینی ( ره )قوام حکومت جمهوری اسلامی ، یکی بواسطه تلاشهایش درجهت گسترش فرهنگ نماز، قوام نماز می شود و یکی هم بخاطر فعالیتهایش در جهت پخش فیلم های مبتذل ، قوام فحشا می شود، اشرار قوام ناامنی هستندو نیروهای امنیتی قوام امنیت، یکی قوام عدالت و احسان می شود و دیگری قوام ظلم و جنایت ، یکی قوام گسترش علم می شود و دیگری قوام گسترش فقر . در آیات دیگر قرآن از جمله (( کونوا قوامین بالقسط شهداء الله)) ( نساء / 135 ) و (( کونوا قوامین لله شهداء بالقسط )) ( مائده / 8 ) حضرت حق از آدمیان خواسته ، تنها قوام عدالت باشند و یا قوامیتشان برای خدا باشد و در جهت او باشد . بنابراین همه افراد بشر قیم و قوام همان کارهای مستمر و دائمی که انجام می دهند یا اموری مقطعی که به ثمر می رسانند ، می باشند ، نکته ای که در بحث قوامیت لازم به ذکر است اینکه در این بحث ، نمی توان از ارزشها صحبت کرد و نمی توان بین قوام و مقوم مقایسه بعمل آورد و گفت که کدامین افضل و ارزشمندتر است ، گرچه می توان گفت در یک یا چند خصوصیت ، قوام آن خصوصیت را بیشتر از مقوم دارد اما نمی توان استنتاج کرد که قوام مهمتر از مقوم است ، مثلاً اگر برای یک درخت تازه نهال شده یا درختی که محصول زیادی می دهد و در هر دو حالت تنه آن استقامت زیادی ندارد چوبی محکم یا میله فلزی بعنوان محافظ در کنار تنه درخت نصب کنند که تحت عنوان قیم از آن یاد می شود نمی توان استنتاج کرد بدلیل استقامتی که قیم ( که فی المثل چوبی خشک یا میله ای فلزی است ) بیشتر از تنه درخت دارد ، پس از خود درخت بهتر است .
بحث قوام و مقوم مثل بحث علت و معلول نیست که همچنانکه علت در مرحله بالاتر از معلول قرار می گیرد قوام نیز بالاتر از مقوم خویش قرار گیرد .
خلاصه اینکه وقتی بین دو چیز از بعضی جهات تفاوتی بوجود آید و در همان تفاوتها درجه ضعف و قوت وجود داشته باشد و این دو به انضمام هم توانستند نتیجه ای را حاصل کنند ، آنکه در همان جهت بخصوص درجه قوت بیشتری دارد و نقطه اتکاء دیگری باشد قوام محسوب می شود و دیگری مقوم ، مثل قیم برای درخت یا مدیر برای یک سازمان ، یا دیوار و ستون برای سقف و یا لاستیک برای ماشین .
بین مرد و زن نیز همان رابطه قوام و مقومی نیز برقرار است بدلیل تفاوتهایی که هر یک دارند که به اتفاق هم در یک زندگی تلاش و فعالیت می کنند و آن تفاوتها در توانایی بیشتر مرد در فعالیت و تلاش است که هزینه زندگی را تأمین می نماید و از طرف دیگر وظایف افزونتری است که زن بر عهده می کشد همچون حمل و پرورش فرزند ، امور منزل ، و … که همچون درختی که بار می دهد نیاز به قیمی برای استحکام بیشتر دارد . در اینجا نیز بحث ارزشی به میان نمی آید و نه می توان گفت که مرد بهتر از زن است و نه می توان گفت زن بهتر از مرد است ، درست است که بالفرض زوربازوی مرد فی المثل بیشتر است اما نمی توان از این خصیصه استنتاج کرد که پس مرد بهتر از زن است چرا که اگر اینطور باشد پس گاو و الاغ هم بهتر از انسان هستند چرا که آنها زور بیشتری از انسان دارند .
بنابراین احتیاج به قوام همیشه ناشی از مطلق ضعف نیست بلکه بواسطه داشتن وظایف سنگین نیز هست ، زنان به چند دلیل از جمله حمل و پرورش فرزند ، بالا بودن احساسات و عواطف ، وظایف سنگین مادری ، خانه داری ، ظرافت بدنی و … نیاز به قوام دارند آنهم نه بخاطر ضعف خودشان بلکه به خاطر خصلتها و صفات افزونتری که دارند ، پس از یک نگاه وظایف و مسئولیتهای زنان بیشتر است از اینرو لازم است که یک نفر متکفل بعضی از کارهای آنان شوند همچنانکه اینان خود متکفل کارهای دیگر هستند و اگر مردان متکفل زنان می شوند ، زنان نیز متکفل فرزندان ، خانه و … می شوند .
نکته دیگر اینکه بیشتر ترجمه های فارسی از کلمه قوام نتوانسته معنا و مفهوم قوام را تمام و کمال برساند ، کلماتی همچون (( سرپرست )) ، (( کاراندیش )) ، (( ریاست )) و … توان رسانایی بار معنایی قوام را تماماً ندارند و معادل فارسی دقیقی هم به ذهن یا نظر نگارنده نرسیده است اما با توجه به توضیحاتی که داده شد و با توجه به نسبتهایی که بین قوام و مقوم هست از جمله اینکه قوام نقطه اتکاء مقوم مسئول آن و موظف به رفع نیازهای آن و … می باشد و مقوم نیز ضمن پذیرش این خصوصیات موظف به انجام وظایف انحصاری و خاص خودش می باشد ، چنانچه خوانندگان ، خود کلمات و مفاهیم قوام و مقوم و تطبیق آن بر مرد و زن را ملاک فهم و استنتاجات خویش قرار دهند ، بهتر می توانند مطالب را درک کنند و آنها را حلاجی کنند ، البته در بخشهای بعدی ، با مثالها و توضیحات بیشتر ، کالبد شکافی بیشتر در مورد معنا و مفهوم قوام و مقوم صورت خواهد گرفت .
این آیه یکی از آیات جامع قرآن است و برداشتهای فراوانی از آن می توان کرد هم نکته های ظریف و دستورالعمل های کاربردی درباره روابط زن و شوهر در آن نهفته است و هم مطالب نغزی در مورد جایگاه زن و مرد در اجتماع – جدای از فضای خانواده – در خود دارد و هم ملاکهای مهمی را در انتخاب همسر به ما معرفی می کند که در اینجا به جهت طولانی نشدن مباحث ، تنها به 2 خصوصیت از قوام و 2 خصوصیت از مقوم که اهمیت زیادی دارند اشاره می کنیم و سپس در ادامه از تناسب بین قوام و مقوم و چگونگی شناخت این تناسب مطالبی را خواهیم آورد .
بخش دوم / خصوصیات قوام : اندیشه و رفتار قوام ( نوع نگاه و رفتار مرد نسبت به زن )
(( لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضّوا من حولک )) ( آل عمران / 159 )
اگر تندخوی و سخت دل بودی مردم از گرد تو پراکنده می شدند .
در زندگی معمولاً مرد سرپرستی و مدیریت زندگی را بر عهده می گیرد از اینرو مرد قوام زن و زندگی می شود ، این فی نفسه کمالی برای مرد نیست چون بحث از اعطای تکلیف و ایجاب وظیفه است اینکه چگونه بتواند این وظیفه را انجام دهد و اسم و مسمی قوامیت تحقق پیدا کند مهم است نه صرف عنوان قوامیت مرد .
(( پدرش هم مردی دیکتاتور و تندخو بود و همیشه می گفت باید با زن با خشونت و جدیت برخورد کرد تا توقع بیجا نداشته باشد ، من نمی دانم آیا خواستن کفش و لباس و خوراک و مسکن جداگانه ، توقع بیجای یک زن به حساب می آید ، شک و بدبینی عیب دیگر شوهرم بود او به بیشتر انسانها بدبین بود و کلاً به همه چیز با بدگمانی نگاه می کرد و معتقد بود بسیاری از افراد چشم ناپاک و زبان بدگو و افکار تاریکی دارند ، بخاطر همین طرز تفکر و روحیه اش بود که اجازه نمی داد با هیچ کس رفت و آمد کنم و یا به تنهایی به جایی بروم ، بارها بخاطر همین رفتار و گفتارش تنم لرزید و اعصابم متشنج شد ، بخاطر یک موضوع کوچک و بی ارزش عصبانی می شد و داد و فریاد می کرد ، زندگی روز به روز برایم سخت تر و عذاب آورتر می شد ، هنوز بعد از سالها نمی توانم زشتی ها و نفرتهایی که از رفتار و گفتار او در دلم باقی مانده است فراموش کنم … اختلاف و کشمکش ها روز به روز بیشتر می شد ، دیگر از زندگی با کسی که فروغ محبت را در چشم هایش نمی دیدم ناامید و مأیوس شده بودم ، اعصابم ضعیف شده بود و شب ها خواب به چشمانم راهی نداشت ))2
همه مردان نگرش یکسان و دیدگاه واحدی درباره زن ندارند ، به همین دلیل نوع مدیریتی که آنها برای زندگی اعمال می کنند متفاوت است ، نحوه مدیریت و نوع قوامیتشان ارتباط مستقیمی با نوع اندیشه ها و طرز تفکراتشان دارد .
برخی از آنها دیدگاه بسیار منفی نسبت به زنها دارند ، آنها را موجوداتی خبیث و مشابه شیاطین می دانند ، معتقدند نباید به آنها روی خوش نشان داد و بایستی همیشه از قوه قهریه بر علیه آنها استفاده کرد ، بقول خودشان زن حتی اگر خوب هم باشد هر از چندگاهی نیاز به یک کتک مفصل دارد .
برخی هم بسیارشکاک و بدبین هستند،فکرمی کنندکه زنان افکارپلیدی درسرمی پرورانند یا اینکه معتقدند سایرمردان اینطوری هستند از اینرو همچون یک زندانبان که مواظب زندانی خودش هست اینان نیز چهار چشمی مواظب زنان خود هستند ، همیشه زن را در خانه زندانی می کنند ، روزی چند بارتلفن می زنند تا ببینند زندانیش فرار نکرده ، بسیار مواظب صحبت کردن زنشان با دیگران هستند و …
برخی هم به عنوان شریک زندگی به زن نگاه می کنند اما شریکی که فقط درکارکردن شراکت دارد و در سهم بردن حقی ندارد ، زن را بیشتر به عنوان یک کنیز تصور می کنند ، نه او را شایسته دخالت در امورات زندگی می دانند و نه او را طرف مشورت خود قرار می دهند ، می گویند زن برای کار کردن و زائیدن است ، خود را خدای خانه می دانند ، اینها نسخه های کوچکتر دیکتاتورها هستند .
برخی هم تا وقتی شادند ، که شادند اما به محض بروز اولین اختلاف در زندگی زناشویی و یا سرزدن خطایی از طرف زنشان ، اهل مذاکره و مصالحه نیستند ، همیشه از سیاست (( مشت آهنین )) برای رفع اختلافات یا جلوگیری از اشتباهات استفاده می کنند . برخی هم دیدگاه اقتصادی و باصطلاح بازاری دارند ، بده و بستان در کارشان است ، رفتار آنها تابعی از عملکرد رفتار زنشان است و در کارهایشان حساب سود و زیان را خیلی دارند .
برخی هم اهل عدالت و مساوات هستند ، زن را به معنای واقعی همسر و شریک زندگی قبول دارند ، همانقدر که خود را محق دخالت در زندگی می دانند ، درباره همسرشان نیز همین نظر را دارند ، هر کاری بخواهند انجام بدهند مصالح همسرشان را نیز در نظر می گیرند ، به نیازهای او توجه دارند و در صدد رفع آن هستند