فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره اخلاق در قرآن

اختصاصی از فی موو تحقیق درباره اخلاق در قرآن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره اخلاق در قرآن


تحقیق درباره اخلاق در قرآن

فرمت فایل:  Image result for word ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

حجم فایل:  (در قسمت پایین صفحه درج شده )

تعداد صفحات فایل: 4

کد محصول : 001Shop

فروشگاه کتاب : مرجع فایل 


 

 قسمتی از محتوای متن 

 

اخلاق در قرآن

 

مقدمه:

 

     اخلاق که با چگونگی رفتار و حا لت های اختیاری انسان سرو کار دارد، همواره جاذبه ویژه ای برای او داشته است و آدمی به دیده احترام در آن نگریسته است.

 

     نهاد اخلاقی زندگی انسان، اساس و پایه تشکیل اجتماع و ظهور تمدن های بشری است. حرمت اخلاق چنان است که حتی کسانی هم که خود به زیور اخلاق آراسته نیستند، آراستگان به فضایل اخلاقی را با دیده عزت می نگرند و شان آنها را والا می دانند.

 

     جذبه و دلربایی اخلاق، اگر از چشم انداز قرآنی به آن نگریسته شود، دو چندان خواهد شد. زیرا قرآن آخرین کلام الهی با بشر است و به اقتضای این ویژگی، کامل ترین سخن را درباره اخلاق بیان کرده است. فضایل اخلاقی از نگاه قرآن، صرفا وسیله ای برای سامان دهی به این رفتار آدمی، به غرض نظم و انتظام دادن به زندگی او نیست، بلکه از آن مهم تر، چونان مصالح ساختمانی برای پی ریزی بنای حیات ابدی او به حساب می آید.

 

     از نگاه قرآن می توان مباحث مختلف مربوط به اخلاق را سامان داد؛ اگرچه پرداختن به اخلاق قرآنی در طبقه بندی رایج اندیشه اخلاقی، به حوضه اخلاق توصیفی مربوط است، زیرا این شاخه است که به توصیف نظرگاه های اخلاقی قرآن کریم و مکتب اسلام می پردازد، اما بی تردید اخلاق قرآنی صرفا توصیف اخلاقیات نیست و چنانچه اشاره شد می تواند زمینه لازم برای اندیشه فلسفی درباره مبنای ارزش های اخلاقی و پیش فرض ها، مفاهیم و مبنای اخلاق را فراهم آورد.

 

اصل موضوعه در علم اخلاق

 

     تبیین نظریه اخلاقی قران محتاج بررسی و توضیح چند پیش فرض اخلاق است که خود قرآن هم به آنها اشاره کرده است:

 

1)انسان موجودی است که توانایی کسب کمال را دارد و می تواند خود را به زیور اخلاق بیاراید. او افزون بر اینکه توان چنین کاری را دارد، به این توانایی خود آگاهی دارد. به بیان دیگر او هم موجود مختار است و هم به اختیار خود عم و آگاهی دارد. اصل اختیار آدمی و قدرت انتخاب او مورد تایید قرآن کریم است و تفضیل بحث به حوزه انسان شناسی قرآنی مربوط می شود.

 

2) بر اساس بینش قرآنی، حتی میل و عطف توجه آدمی به خدا یا شیطان که اساس ایمان یا الحاد اوست به دست خود خداوند است:

 

((...و لکن لا حبب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم و کره الیکم الکفر و الفسوق و العصیان اولئک هم الراشدون)) ( حجرات/7 )

 

ترجمه:(... ولیکن خدا مقام ایمان را محبوب شما گردانید و در دلهایتان نیکو بیاراست و کفر و فسق و معصیت را زشت و منفور در نظرتان ساخت ( تا سعادتمند شوید ) و اینان به حقیقت اهل صواب و هدایتند.)

 

     این نگرش توحیدی قرآن نباید به معنای انکار اختیار انسان تلقی شود. چرا که فاعلیت الهی در طول فاعلیت انسان است، و این دو در عرض هم نیستند تا نافی یکدیگر باشند.

 

     نظام های اخلاقی عموما و قرآن کریم خصوصا، غایت نهایی آدمی را سعادت یا فلاح می دانند و تنها آن را مطلوب ذاتی انسان به حساب می آورند سعادت، به لحاظ مفهومی، به معنای التذاذ پایدار است و سعید کسی است که به صورت پایداری از لذت ها بهره مند باشد.

 

     بر حسب این تفسیر، مفاد جملات اخلاقی خبر از نوعی رابطه بین فعل مورد نظرو غایت نهایی می دهد. مثلا معنای(باید راست گفت)، بیان وجود رابطه ضرورت بالقیاس بین فعل راستگویی و سعادت آدمی است. به این صورت که سعادت جزازرهگذر راستگویی فراچنگ نمی آید. و یا معنای ( نباید دزدی کرد ) بیان رابطه امتناع بالقیاس بین دزدی و سعادت است، یعنی وجود دزدی با سعادت آدمی منافات دارد. معنای جملاتی نظیر( عدالت خوب است ) ( ترحم به دیگران وظیفه ماست ) همگی بر اساس نوع رابطه ای که با سعادت آدمی دارند، تحلیل می شود.

 

 

 

  متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود را دریافت می کنید و ۱ لینک هم برای ایمیل شما به صورت اتوماتیک ارسال خواهد شد.

 
/images/spilit.png

دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره اخلاق در قرآن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.