مصرف الکل، سیگار و سایر مواد غیرقانونی یکی از مهمترین چالشهای بهداشتی و آسیبهای روانی اجتماعی است که بسیاری از جوامع با آن مواجه هستند. نتایج بررسیها حاکی از روند به افزایش مصرف و گرایش به مصرف انواع روانگردان در میان دانش آموزان است. با توجه به این روند، نتایج مطالعات نشان میدهد که مدرسه بهترین مکان برای ارایه مداخلات پیشگیرانه و توانمندسازی روانی- اجتماعی دانش آموزان میباشد. طی سالهای اخیر برنامههای پیشگیری مدرسه محور متعددی طراحی و اجرا شدهاند و اثربخشی آن در پیشگیری از مصرف مواد به شیوه علمی مورد ارزشیابی قرار گرفته است. در این مقاله ابتدا وضعیت مصرف مواد در میان دانش آموزان مرور شده، سپس عوامل خطرساز و حفاظت کننده این پدیده و چند الگوی سبب شناسی معتبر مورد بررسی قرار گرفته، در ادامه چند نمونه از مداخلات مدرسه محور برای پیشگیری از مصرف مواد بررسی شده است و در پایان برنامه توانمندسازی روانی- اجتماعی دانش آموزان در معرض خطر به عنوان یک برنامه پیشگیری انتخابی معرفی شده است.
فهرست موضوعات:
مقدمه
نقش مدارس در پیشگیری از مصرف مواد
الگوهای پیشگیری از مصرف مواد در نوجوانان
مدل رشد اجتماعی
دیدگاه بوم شناختی
مدل تلفیقی مصرف مواد در نوجوانان
رویکرد توانمندسازی روانی- اجتماعی
انواع مداخلات مدرسه محور
مداخلات همگانی
مداخلات انتخابی
برنامههای خاص
اصول اساسی برنامههای پیشگیرانه مدرسه محور
برنامهی آموزش مهارتهای زندگی
اثربخشی برنامهی آموزش مهارتهای زندگی
برنامهی توانمندسازی روانی- اجتماعی دانشآموزان در معرض خطر
منابع
فرمت فایل: Word_doc
تعداد صفحات: 26 صفحه
دانلود مقاله پیشگیری اولیه از اعتیاد در محیط های دانش آموزان