سنسور فشار
مقدمه:
این دستگاه برای نمایش و کنترل فشار سیستمهای مختلف یا تجهیزات در اندازه های کوچک با استفاده از اجزا فشار غیر رسانا می باشد و به صورت گسترده ای در دستگاه ماشین آلات نیمه رسانا ، تجهیزات پزشکی و سیستمهای اتوماتیک و غیره استفاده می شود.
در ادامه درباری سنسورهای فشار وکاربردانها بیشتر آشنا خاهیم شد.
سنسورهای فشار دارای انواع واندازها وکاربردهای گوناگونی می باشندکه در این تحقیق درباری بعضی ازاین کاربردها کمی بحث خواهیم کرد.
این دستگاه برای نمایش و کنترل فشار سیستمهای مختلف یا تجهیزات در اندازه های کوچک با استفاده از اجزا فشار غیر رسانا می باشد و به صورت گسترده ای در دستگاه ماشین آلات نیمه رسانا ، تجهیزات پزشکی و سیستمهای اتوماتیک و غیره استفاده می شود.
PSA SERIES
Features
>> High accuracy semi conductor pressure sensor.
>> High brightness red LED( Digit: 9.5mm).
>> Convertible pressure unit.
Negative pressure: kPa, kgf/cm©÷ , bar, psi, mmHg, mmH2O, inHg Positive pressure: kPa, kgf/cm©÷ , bar, psi
>> Various output mode Hysteresis moe, Automatic sensitivity setting mode, Individual, 2 output mode, Window comparative output mode
>> Chattering prevention function( Selectable response time 2.5, 5, 100, 500ms)
>> Analog output (1~5VDC)
>> Current protection circuit, Reverse power polarity protecting circuit.
عیوب مکانیکی مقدم بر عیوب برقی
سیستم الکترونیک کنترل موتور شامل مجموعهای از سنسورها و محرکها است که همگی به یک مغز الکترونیکی به اسم کامپیوتر موتور متصل هستند. سنسورها در یک سیستم استاندارد عبارتند از:
1. سنسور فشار مانیفولد یا مپ سنسور (توسط شلنگ لاستیکی یا مستقیما به مانیفولد هوا متصل است)
2. سنسور دور موتور که معمولا برروی فلایول وصل میشود (در موتورهای اروپایی)
3. سنسور میل بادامک که در انتهای میل بادامک وصل میشود (در موتورهای آسیای جنوب شرقی)
4. سنسور دریچه گاز (که متصل به محور دریچه گاز است و در سمت دیگر قرقره سیم گاز وصل میشود)
5. سنسور اکسیژن یا سنسور دود یا سنسور لامبدا (برروی مسیر مانیفولد اگزوز وصل میشود)
6. سنسور دمای هوا یا فشنگی دمای هوا (که برروی مانیفولد هوا وصل میشود)
7. سنسور دمای آب یا فشنگی دمای آب ( که برروی مسیر خروج آب از موتور و کنار ترموستات وصل میشود)
سنسورهای فوق که ممکن است اشکال مکانیکی پیداکنند عبارتند از:
1. سنسور دریچه گاز: فقط در صورت شتاب گیری خودرو وارد عمل میشود. یعنی موقع شتاب عملکرد موتور بد میشود یا اینکه وقتی پدال گاز را کم یا زیاد میکنیم موتور مثل گذشته رفتار خوبی ندارد. مثلا ریپ میزند یا کم میآورد و امثال آن. ولی وقتی با سرعت ثابت حرکت کنیم هیچ علامتی مشاهده نمیشود. در اینصورت این سنسور ممکن است معیوب شده باشد. مفهوم دیگر این سنسور همان پمپ شتاب در کاربراتور است. یعنی هیچ کس در اثر خرابی این سنسور معتل نمیماند و فقط حالت شتاب خودرو دچار اشکال میشود.
2. سنسور فشار هوا یا مپ سنسور: ممکن است درون آن آب نفوذ کرده باشد. دراینصورت موتور بد کار میکند یا به عبارتی سوخت آن زیاد یا کم شده است که توسط دستگاه تون آپ مشخص میشود. طبق دستور آورده شده در کتابهای راهنما این سنسور باید همواره رو به پایین نصب شود. یعنی سرشلنگی آن به طرف پایین باشد تا ذرات هوا به درون آن وارد نشود. ضمنا وجود سوراخ و پوسیدگی در شلنگ ارتباطی موجب بروز اشکال خواهد شد. اگر دستگاه دیاگ تولز داشته باشید متوجه خواهید شد که سنسور هنگام کارکردن موتور مقدار فشار را اشتباه نشان میدهد. دراین صورت موتور ریچ کار میکند. یعنی سوخت آن زیاد شده و ممکن است حتی دود کند. دراین مواقع راننده از قدرت موتور راضی است ولی آلودگی و مصرف سوخت آن غیر قابل تحمل میباشد. خوشبختانه در اثر خرابی این سنسور ممکن است موتور در بدترین شرایط کاری قرار گیرد .لی اگر پدال را کمی بیشتر فشار دهین موتور روشن شده و به هرحال به تعمیرگاه رسانده میشود.
3. سنسور دور موتور: اگر از نوع مغناطیسی باشد (فشنگی دور موتور) در اثر گرم شدن بیش از حد مغناطیس ضعیف شده و سنسور کارآیی خود را از دست میدهد. اگر سنسور بیش از حد به اگزوز نزدید است به این مورد شک کنید. مخصوصا در تابستان که روشن کردن کولر دمای زیر کاپوت خودرو را چندین برابر میکند. اولین اتفاقی که براثر خرابی این سنسور پیش میآید: ریپ زدن موتور، روشن نشدن هنگام استارت گرم (یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از خاموش کردن موتور گرم در تابستان بخواهیم آنرا روشن کنیم). اگر سنسور کاملا معیوب باشد موتور هرگز روشن نخواهد شد و باید بکسل شود.
4. سنسور اکسیژن: در اثر معیوب بودن این سنسور چراغ عیب پشت آمپر روشن شده و راننده احساس میکند موتور بد کار میکند.
همچنین محرکهایی در یک سیستم استاندارد وجود دارند عبارتند از:
1. انژکتورها (که برروی مانیفولد هوا و در نزدیکی سرسیلندر نصب میشود.)
2. کوئل خشک (که برروی موتور در قسمت سرسیلندر یا حتی بدنه خودرو نصب میشود.)
3. محرک تنظیم دور آرام (که متصل به دریچه گاز یا بروری مانیفولد هوا وصل میشود)
4. پمپ بنزین (درون باک بنزین یا در مسیر لوله انتقال بنزین نصب میشود)
این محرکها (بجز کوئل خشک) همگی رفتار الکترومکانیکی دارند. یعنی در آنها عمل مکانیکی با استفاده از تحریک و فرمان الکتریکی انجام میشود. حساسیت بیش از حد این قطعات و بویژه ظرافت بکار رفته در طراحی و ساخت آنها، موجب شده تا بیش از هرچیز دیگری در معرض آسیب باشند. در نتیجه بیش از هر قطعه دیگری نیازمند رسیدگی هستند.
گرفتگی روزنه انژکتور همانطوریکه قبلا نیز توضیح دادم، ایراد مرسومی است. اما راه حل رفع آن بسیار ساده است. (رجوع کنید به مطلب مورخ سوم خرداد ۸۳) به این سادگیها انژکتور را عوض نکنید، مگر آنکه سوخته باشد
*استفاده ازسنسورفشاردجرثقیل ها:
کمی اطلاعات دررابته با این ماشین:جرثقیل ها دستگاههای مفیدی هستند که نقش مهمی را در جابجایی قطعات بازی می کنندهمین وسیله ای که تا این اندازه می تواند مفید باشد اگر بدرستی مورد استفاده قرار تنگیرد می تواند فاجعه به بار آورد رعایت نکات ایمنی در همه حال ضروری است هم به هنگام بهره برداری از جرقیل و کار با آن که خطرات بیشتری در کمین افرارد است وهم به هنگام تعمیر و انجام بازرسی که همان خطرات به گونه ای دیگر می تواند گریبان تعمیر کاران و استاد کاران را بگیرد
عدم آشنایی کارگران و استاد کاران با نکات علمی و فنی جرثقیل باعث می شود که گاهی خطاهای فاحشی را به هنگام کار و تعمیر جرثقیل انجام می دهند و جالب این است که اصلا هم فکر نمی کنند کارشان اشتباه است ! مثلا نباید از سیم های فرسوده برای تعمیر سیم جرثقیل استفاده شود ولی این موضوع اصلا رعایت نمی شود . و یا روغنکاری سیمها که شاید آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی گیرد و همین امر باعث زنگ زدگی خوردگی و سائیدگی سیم شده می تواند باعث ختراتی مهیب شود. انتقال نیرو دراین ماشین ازطریق سنسورفشار وبوسیله فشار روغن انجام میگیرد
جابجایی قانون ساده کار : یعنی نیرو انتقال نقطه دیگربا سیال تحت فشار نقطه ازیک سیال.
قابل شدن فشرده incompressible fluid استفاده می کنند یعنی مایعی که حداکثر چگالی خود را دارد . روغن یکی از سیالات غیر قابل فشرده شدن است و برای استفاده در ماشین های هیدرولیک و از جمله کرین های هیدرولیک مناسب می باشد . در یک سیستم ساده هیدرولیک ، هنگامیکه پیستون فشاری را بر روی روغن اعمال می کند ، روغن تمامی این فشار وارده را به پیستون دیگری منتقل می کند و باعث حرکت دادن آن می شود
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 24 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله سنسور فشار