بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی
نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:100
قیمت: 2000 تومان
دانلود و خرید به صورت آنلاین
فهرست شکلها
عنوان .................................................................................................. صفحه
شکل (2-1) طبقهبندی انواع راهبردهای یادگیری................................................................................. 13
شکل (2-2) نمونهای از نقشه مفهومی.......................................................................................... 30
شکل (2-3) طرح شعاعی......................................................................................................... 31
شکل (2-4) طرح هرمی........................................................................................................... 32
شکل (2-5) طرح همپوشی........................................................................................................ 32
شکل (2-6) الگوی پیشنهادی تنظیم فعالیتها و راهبردهای یادگیری........................................................... 44
فهرست جداول
عنوان .................................................................................................. صفحه
جدول (2-1) تاکتیکهای راهبرد تکرار و مرور....................................................................................... 21
جدول (2-2) تاکتیکهای راهبرد بسط و گسترش معنایی........................................................................ 27
جدول (2-3) تاکتیکهای راهبرد سازماندهی................................................................................... 28
جدول (4-1) فراوانی و درصد دانشآموزان براساس جنسیت و محل سکونت................................................... 59
جدول (4-2) فراوانی و درصد دانشآموزان براساس رشته تحصیلی و کلاس .................................................. 60
جدول (4-3) میانگین و انحراف معیار راهبردهای شناختی و فراشناختی براساس محل سکونت.................................. 60
جدول (4-4) آزمون همبستگی پیرسون برای مقایسه راهبردهای فراشناختی با معدل........................................... 61
جدول (4-5) آزمون همبستگی پیرسون برای مقایسه راهبردهای شناختی با معدل.............................................. 62
جدول (4-6) آزمون t (تی) برای مقایسه معدل دانشآموزانی که بصورت توأم از راهبردهای یادگیری استفاده میکنند با معدل سایر دانشآموزان 63
جدول (4-7) آزمون t برای مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان دختر با دانشآموزان پسر.................. 64
جدول (4-8) آزمون t برای مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان شهری با دانشآموزان روستایی.......... 65
فهرست مطالب
عنوان .................................................................................................. صفحه
فصل اول
موضوع پژوهش
1ـ1 مقدمه............................................................................................................................... 2
1ـ2 بیان مسئله........................................................................................................................ 3
1ـ3 ضرورت و اهمیت پژوهش....................................................................................................... 4
1ـ4 اهداف پژوهش................................................................................................................... 5
1ـ5 فرضیات و سوال پژوهش........................................................................................................ 6
1ـ6 تعریف متغیرهای پژوهش......................................................................................................... 6
فصل دوم
پیشینه نظری و عملی پژوهش
2ـ1 مقدمه.......................................................................................................................... 10
2ـ2 تعریف راهبردهای یادگیری...................................................................................................... 13
2ـ3 راهبردهای شناختی............................................................................................................. 15
2ـ3ـ1 راهبردهای تکرار یا مرور..................................................................................................... 16
روش ها و راهکارهای راهبردهای تکرار........................................................................................... 17
2ـ3ـ2 راهبرد بسط و گسترش معنایی.............................................................................................. 21
روشها و تاکتیکهای گسترش معنایی............................................................................................. 22
2ـ3ـ3 راهبرد سازمان دهی........................................................................................................ 28
روشها و راهکارهای سازماندهی ............................................................................................... 28
2ـ4 راهبردهای فراشناختی.......................................................................................................... 33
2ـ5 دانش ویژه راهبرد.............................................................................................................. 40
2ـ6 دانش راهبرد اسنادی........................................................................................................... 40
2ـ7 تفاوتهای جنسی در استفاده از راهبرد..................................................................................... 41
2ـ8 راهبردهای یادگیری و رشد.................................................................................................... 41
عنوان .................................................................................................. صفحه
2ـ9 پیشینه عملی تحقیق............................................................................................................ 45
2ـ10 پژوهشهای خارجی ........................................................................................................ 45
2ـ11 پژوهشهای داخلی......................................................................................................... 48
فصل سوم
3ـ1 مقدمه.......................................................................................................................... 53
3ـ2 نوع و روش انجام پژوهش.................................................................................................... 53
3ـ3 جامعه آماری.................................................................................................................. 54
3ـ4 حجم نمونه .................................................................................................................... 55
3ـ5 روش نمونهگیری............................................................................................................... 55
3ـ6 ابزار اندازهگیری پژوهش........................................................................................................ 55
3ـ6ـ1 پایایی.......................................................................................................................... 56
3ـ6ـ2 اعتبار.......................................................................................................................... 56
3ـ7 روش تجزیه و تحلیل دادهها .................................................................................................. 57
فصل چهار
تجزیه و تحلیل دادههای پژوهشی
4ـ1 مقدمه.......................................................................................................................... 59
4ـ2 ویژگی های جمعیت شناختی نمونه .......................................................................................... 59
4ـ3 آزمون فرضیهها و سوال تحقیق.............................................................................................. 61
مقدمه................................................................................................................................ 61
آزمون فرضیه اول .................................................................................................................. 61
آزمون فرضیه دوم.................................................................................................................. 62
آزمون فرضیه سوم ................................................................................................................. 62
آزمون فرضیه چهارم ............................................................................................................... 63
آزمون سوال تحقیق................................................................................................................... 64
عنوان .................................................................................................. صفحه
فصل پنجم
تفسیر نتایج آزمون فرضیهها و سوال تحقیق
5ـ1 مقدمه.......................................................................................................................... 67
5ـ2 فرضیه اول..................................................................................................................... 67
5ـ3 فرضیه دوم.................................................................................................................... 69
5ـ4 فرضیه سوم.................................................................................................................... 71
5ـ5 فرضیه چهارم ................................................................................................................. 72
5ـ6 سوال تحقیق..................................................................................................................... 72
5ـ7 نتیجه کلی...................................................................................................................... 73
5ـ8 محدودیت های محقق.......................................................................................................... 73
5ـ9 پیشهادات ...................................................................................................................... 73
فهرست منابع فارسی................................................................................................................. 75
فهرست منابع انگلیسی............................................................................................................... 77
ضمیمه............................................................................................................................... 79
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با موفقیت تحصیلی در دانشآموزان شهری و روستایی میپردازد. در این تحقیق نقش جنسیت و محل سکونت (شهر و روستا) که در تحقیقات پیشین نتیجه قطعی در مورد نقش آنها بدست نیامده است مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نوع همبستگی است و از جمله تحقیقات کاربردی محسوب می شود. جامعه مورد نظر که دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان (شهر و روستاهای) گیلانغرب می باشد برابر 1500 نفر است که نهایتا نمونه ای 278 نفری از آن بصورت تصادفی انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفت. تعداد نمونه براساس جدول مرگان مشخص شده است . در این پژوهش از روشهای آماری همبستگی پیرسون و آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتیجه ای که از این تحقیق بدست آمده است نشانگر آن است که هم راهبردهای شناختی و هم راهبردهای فراشناختی در موفقیت تحصیلی مؤثر می باشند و جنسیت و محل سکونت نیز در استفاده از این راهبردها مؤثر می باشد، بطوری که دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر و دانش آموزان شهری بیش از دانش آموزان روستایی از هر دو نوع راهبرد استفاده می کنند.
تشکر و قدردانی
با سپاس به درگاه ایزد منان که این فرصت تحصیلی فراهم شد و با شکرگزاری به درگاه او که توانایی توفیق در این عرصه را به این بنده عطا فرمود.
با این وصف که قدردانی از محبتهای بیدریغ و زحمات بیبدیل جناب آقای دکتر مسعود شریفی، نسبت به بنده در سراسر دورة تحصیلی کارشناسی ارشد توصیف ناپذیرتر از آن است که در سطور بگنجد، وظیفه خود میدانم از راهنماییها و تلاشهای صمیمانه ایشان نهایت تشکر و قدردانی خود را ابراز دارم. برای ایشان آرزوی سربلندی و توفیق روزافزون مینمایم.
از آقای محمود حیدری، استاد مشاور بخاطر زحمات و مشورتهای ارزنده ایشان نیز کمال تشکر را دارم.
همچنین از تمامی دوستانی که در طول انجام این پژوهش بنده را یاری کردهاند بویژه آقای صفدر شیرازی، دوست و همکلاسی خوبم متشکرم.
بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی