فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله ی ترجمه شده ی مدیریت واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش

اختصاصی از فی موو مقاله ی ترجمه شده ی مدیریت واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله ی ترجمه شده ی مدیریت واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش


 مقاله ی ترجمه شده ی مدیریت واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش

 دانلود  مقاله ی ترجمه شده ی مدیریت واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش Investigation and Analysis of the factors affecting the implementation of knowledge management فایل ترجمه به صورت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 20

برای دریافت رایگان اصل مقاله اینجا  کلیک کنید

چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش است. بدین منظور از بین کارکنان بانک صادرات استان یزد به عنوان جامعه آماری پژوهش، نمونه ای از بین کارمندان، کارشناسان و مدیران بانک به تعداد 150 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید که با ارسال پرسشنامه استاندارد به بررسی نظرات آنها درشناسایی عوامل تأثیر گذار در پیاده سازی مدیریت دانش همچون فرهنگ سازمانی، توانایی نیروی انسانی ، ساختار سازمان و زیرساخت فناوری اطلاعات اقدام و پس ازجمع آوری 130 پرسشنامه، تجزیه وتحلیل داده ها براساس 8 فرضیه در نظرگرفته شده است. در واقع متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش درون پرسشنامه مستتر هستند. با استفاده از آزمون مقایسه میانگین یک نمونه ای (t-test)، 7 فرضیه شامل چهار عامل اشاره شده فوق و سه فرضیه دیگر در زمینه تأثیر و نقش متغیرهای دموگرافیک جنسیت، سابقه خدمتی و تحصیلات در باور پذیری کارکنان در پیاده سازی مدیریت دانش مورد تجزیه و تحلیل واقع که تنها دو عامل توانایی نیروی انسانی و زیرساخت فناوری اطلاعات در ایجاد چالش های پیاده سازی مدیریت دانش در بانک صادرات تأیید گردید. در ادامه نیز با توجه به شناسایی این دو عامل، نسبت به تدوین یک فرضیه جدید و استفاده از آزمون مقایسه ای میانگین دو نمونه غیرمستقل (Paired t-test) به منظور تعیین میزان شدت تاثیر گذاری هر یک از دو عامل فوق در ایجاد چالش اقدام، که تفاوت معناداری بین این دو عامل مشاهده نگردید.  واژگان کلیدی: مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، توانایی نیروی انسانی، ساختار سازمانی، زیر ساخت فناوری اطلاعات.   1- مقدمه مدیریت دانش نگرشی است که می تواند از سوی مدیریت سازمان ها با کمی انعطاف ، پیاده سازی شود و رقابت پذیری در آینده، پیشرو بودن در خدمات و محصولات جدید، فتح بازارهای جدید و خلق بازارهای نو و از دست ندادن سرمایه های دانشی را به ارمغان بیاورد. مبحث مدیریت دانش یکی از مباحث نو ظهور در مدیریت است که به شدت مورد اقبال و توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقع شده و مهمترین رکن مدیریت دانش، پیاده سازی  و اثر بخشی آن می باشد که شناخت مدیریت دانش به عنوان یک روح حاکم براعمال سازمانی برای پیاده سازی آن ضروری است. درآستانه هزاره سوم ، مدیریت دانش بعنوان یک عنصر مهم استراتژیک در سازمان های دولتی و خصوصی است و عاملی در جهت پیشبرد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان ها است که براساس سرمایه های انسانی، فکری و اطلاعاتی است.  مدیریت دانش امر جدیدی نیست.تمدن های بشری از نسلی به نسل دیگر اقدام به نگهداری و انتقال دانش برای درک گذشته و پیش بینی آینده می نمودند.در محیط های تجاری پیچیده امروز و پویای امروزی تشنگی برای دانش، روز به روز دامنه و عمق گسترده تری می یابد.دانشی که به شدت در حال تغییر و در بیرون از سازمان ها در حال انتشار است. فناوری اطلاعات و اینترنت چالش های جدیدی را در راه خلق، نگهداری و مدیریت دانش بوجود آورده است (عباسی ، 1386). 1-1- بیان مسئله بانکداری به شیوه نوین در ایران از اوایل سال 1300 هجری شمسی بدلیل ضرورتهای اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آنجائیکه نخستین بانکهای ایرانی تا حدودی با حمایت دولت و در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند کمتر به جلب رضایت آحاد مردم توجه داشتند .از اینرو به غیر از عده قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح می‌دادند بجای پس‌‌انداز وجوه مازاد خود در بانکها، به رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی پولهای نقد خویش را در خانه نگهدارند بطوریکه براساس آمار منتشره در سال 1330 (هجری شمسی)؛ «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود11 درصد آن در اختیار بانکها و 89 درصد مابقی آن در پستوهای منازل و صندوقچه‌های شخصی مردم و بعبارتی بصورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری می‌شده است. بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح این موضوع بر آن شدند بمنظور جذب حداکثر نقدینگی کشور و شکوفایی اقتصادی، برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تأسیس کنند که به این ترتیب بانک صادرات ایران بعنوان یک بانک خصوصی و بصورت سهامی عام در اواسط سال 1331 با سرمایه 20 میلیون ریال که 50 درصد آن نقداً پرداخت شده بود، تشکیل شد و در 22 آبان همان سال با سیزده نفر پرسنل شروع بکار کرد درحالیکه خوش‌بین ترین افراد نیز با وجود بانکهای قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی، اهداف اولیه بانک صادرات بودند. بانک صادرات ایران از بدو تأسیس؛ نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را بعنوان اصلی لاینفک در وجهه همت خود گمارد و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است» (customer is the king) توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشتی دهد. هدف از تأسیس این بانک که موسسین درابتدا مدعی آن بودند، عبارت بود از: •    دادن وام وسرمایه گذاری درفعالیتهای اقتصادی ازقبیل صنایع واستخراج معادن •    توسعه کشاورزی  •    جذب سرمایه های داخلی وپس اندازهای هرچند کوچک •    ایجاد شبکه وسیع بانکی درسراسر کشور •    ارائه تسهیلات بانکی بهتر به مردم  و در ادامه گسترش فعالیتهای خود درحوزه بانکداری  بین المللی  ورود وقدمهای موثری بردارد.دراین راستا اولین شعبه خارج از کشور بانک صادرات ایران در سال 1340 در هامبورگ آلمان تأسیس و به راه افتاد و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری به افتتاح رسیدند. هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت 4 بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه بر این واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بالغ بر 22 واحد است. بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را با در اختیار داشتن 3300 شعبه فعال در اختیار دارد، سرمایه کنونی این بانک بالغ بر 20163 میلیارد ریال است و این بانک که از سال 1379 ارایه خدمات الکترونیکی (Online) را آغاز کرده، هم اکنون در زمینه‌های تعداد شعب آن لاین، تعداد دستگاه‌های ATM وPos  و تعداد کارتهای صادره Debit پیشتاز و رکورددار نظام بانکی ایران است.گفتنی است پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران بانک صادرات در هفتم خرداد ماه 1358 با تصویب لایحه‌ای از سوی مجلس محترم شورای اسلامی، ملی شد و در زمره بانکهای تجاری دولتی کشور جای گرفت. امروزه بانک معتبر و مردمی صادرات ایران با بهره‌مندی از بیش از نیم قرن تجربه علاوه بر پایبندی کامل به اصول اولیه خود و اجرای دقیق بانکداری غیر ربوی اسلامی می‌کوشد ضمن همسویی با بانکداری بین‌المللی از طریق رعایت اصول مشتری مداری و ارایه خدمات مطلوب و نوین بانکی سرآمدی خود را در بازار پر رقابت بانکی داخلی حفظ و ارتقاء بخشد و افزون بر این رضایتمندی مردم را جلب و همچنین آبادانی میهن اسلامی را رقم زند. مدیریت دانش، نگرشی است که می تواند از سوی مدیریت سازمانها با کمی انعطاف پیاده سازی شود و رقابت پذیری در آینده، پیشرو بودن در محصول و خدمات جدید، فتح بازارهای جدید و خلق بازارهای نو و از دست ندادن سرمایه های دانشی را به ارمغان بیاورد. مبحث مدیریت دانش یکی از مباحث نو ظهور در مدیریت است که به شدت مورد اقبال و توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقع شده و مهمترین رکن مدیریت دانش، پیاده سازی و اثر بخشی آن می باشد، که شناخت مدیریت دانش به عنوان یک روح حاکم بر اعمال سازمانی برای پیاده سازی آن ضروری است.باتوجه به مجوز تأسیس بانکهای خصوصی در ایران وایجاد رقابت بین بانکهای دولتی وخصوصی می توان با شناخت مدیریت دانش و استفاده از سرمایه های انسانی، مادی و.... به اهداف استراتژیک بانکها وموسسات مالی واعتباری دست یافت. امروزه به‌خوبی مدیران به اهمیت دانش و مدیریت دانش در سازمانها واقف شده‌اند و بسیاری از آنان بدنبال پیا‌ده‌سازی سیستم مدیریت دانش در سازمان خود هستند.درعین حال آنان نگران این هستند که نتوانند سیستم مذکور را در سازمان خود پیاده کرده و در نتیجه مدیریت دانش در سازمان آنها با شکست مواجه شود(اخوان و جعفری،1384).   ازاینرو تحقیق حاضر به واکاوی و تحلیلی برعوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک صادرات که یک بانک خصوصی است، می پردازد. 1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق در راستای رشد وتوسعه پایدار کشورها، توجه به بالندگی سازمانها، ازجمله سیاستهای مورد توجه همه مدیران می باشد که بانکها نیزاز این امر مستثنا نمی باشند. دربانکداری نوین مولفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع پولی بانکهاوموسسات مالی تأثیر می گذارند که شناسایی و تعیین میزان تأثیر آنها با موفقیت بانکها مقوله ای مهم می باشد.امروزه شرایط وموقعیتهای بانکها و موسسات مالی واعتباری یکسان نیست وحتی ممکن است برای هریک از شعب نیز متفاوت باشد. امروزه بانکها در کشورهای پیشرفته بعنوان رهگشا ، مشاور حرفه ای ، متخصص در افزایش منابع مالی شرکتها و جمع آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود عمل می کنند و یکی از موتورهای محرک اقتصادی هر کشور محسوب می شوند. این امرسبب شده است تا فضای رقابتی تنگاتنگی بین آنان ایجاد شود. یکی از عوامل موثر درعملکرد بانک ها، مهارتهای نیروی انسانی است. زیرا بیشتر خدمات توسط نیروی انسانی ارائه می شود و تجهیز منابع در سطح جهانی مستلزم داشتن کارکنانی ماهر و آموزش دیده است. در بعد فنی، کارکنان باید توانایی استفاده از تکنولوژی جدید را داشته باشند و در شغل خود حرفه ای باشد.در بعد انسانی هم کارکنان باید بتوانند به بهترین نحو با مشتری در تعامل و ارتباط باشند و در بعد ادراکی نیز نیروی شاغل باید به شناسایی، تجزیه و تحلیل و حل مشکلات مشتریان بپردازد (عباسقلی پور، 1389).  مقوله دانش و مدیریت دانش رفته‌رفته جای خود را در سازمانها باز میکند. امروزه مدیران سازمانها می‌دانند ماشین‌آلات، تجهیزات و ساختمان را نمی‌توان اصلی ترین دارایی یک سازمان به حساب آورد. آنچه به عنوان دارایی مهم هر سازمان به شمار می‌رود، دانش سازمانی است و مدیریت صحیح برآن باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمان و درنهایت پیروز شدن بر رقبا خواهد شد. امروزه بسیاری از سازمانها دریافته‌اند برای کسب موفقیت در دنیای پرچالش رقابتی، به نگرشی یکپارچه و سیستماتیک به دانش درون سازمان خود نیاز دارند. به همین دلیل طی سالهای اخیر، تحقیقات خود را حول محورهایی از قبیل مدیریت بر جریان کسب، حفظ و استفاده از دانش متمرکز کرده‌اند(اخوان و جعفری،1384). امروزه دانش موجود درسازمانها از مهمترین داراییهای آن محسوب می شود. برخورداری ازچنین دانشی برای رسیدن به موفقیتهای شغلی بیشتر و ادامه حیات سازمان اهمیت قابل توجهی دارد (ربیعی و نوروزی، 1389). از اینرو لازم است بانک ها جهت دستیابی به اهداف خود با شناسایی مدیریت دانش و بهره گیری از آن بتوانند به اهداف خود ازجمله رضایت مشتریان دست یابند. بنابراین محقق درنظردارد به واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک صادرات بپردازد. 1-3- اهداف و چارچوب نظری هدف اصلی تحقیق حاضر واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش است تا از طریق آن بتوان مدیران و کارکنان را همگام با هدفهای سازمان کرده و مدیریت دانش در سازمان باور شود وکارکنان و مدیران به اثر بخشی آن اعتقاد پیداکنند و تنها در این صورت است که برای رفع موانع اقدام خواهند کرد. اهداف ویژه تحقیق شامل موارد ذیل می گردد: •    شناخت عوامل انسانی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک صادرات ایران  •    شناخت عوامل فرهنگی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک صادرات ایران  •    شناخت عوامل سازمانی مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک صادرات ایران •    شناخت عوامل فنی و تکنولوژی در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک صادرات ایران  بهادری فرد (1391) در پژوهشی تحت عنوان« رویکردی بر مدیریت دانش ، راهکارها و موانع پیش رو» به بررسی عوامل مؤثر در موانع مدیریت دانش درحوزه عوامل انسانی ، سازمانی ، فرهنگی ، سیاسی و عوامل فنی وتکنولوژی پرداخته و نتیجه می گیرد که در واقع امروزه مدیریت دانش پلی است برای خیز به سوی اقتصاد مبتنی بردانش . سازمانهای امروزی بر مبنای دانش رقابت می کنندوبا کاربرد دانش منافع بیشتری کسب می کنند . و در نهایت مدیریت دانش به مدیران دانش نیازمند است .مدیرانی که با دستیابی به دانش آن را بکار گرفته ودر فرایندهای سازمانی وارد می سازند بگونه ای که منجر به بهبود عملکرد سازمان گردد. محمدی و علیپور حافظی (1391) در تحقیقی با عنوان« ممیزی دانش: ابزاری برای پیاده سازی موفقیت آمیز مدیریت دانش درسازمانها » به بررسی مفاهیم مرتبط با ممیزی دانش پردخته وبیان می کند که ممیزی دانش شامل چهارجزء مهم تحلیل نیازهای دانشی، تحلیل موجودی دانش، تحلیل جریانات دانش وترسیم نقشه دانش است که شناسایی چهاز جزء برای پیاده سازی موفقیت آمیز راهبرد مدیریت دانش ضروری است. ربیعی و نوروزی (1389)در تحقیقی با عنوان « ارائه مدل والگوریتمی در راستای بهبود فرایند پیاده سازی مدیریت دانش(مطالعه موردی : بانک اقتصاد نوین)»به بررسی چالشهای موجود بر سرراه پیاده سازی فرایند مدیریت دانش براساس مدل هیسیگ در 4 محور ساختارسازمانی ، فناوری اطلاعات ، منابع انسانی و فرهنگ انسانی پرداختند. نتایج تحقیق بیانگر این هستند که این بانک در 2 محور ساختارسازمانی وفرهنگی سازمانی از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نبوده وبا اولویت بندی محور ها با استفاده از آزمون فرید من منابع انسانی، فناوری اطلاعات، ساختارسازمانی وفرهنگ سازمانی به ترتیب در درجه اهمیت بالایی جهت بهبود فرایند مدیریت دانش قرار دارند.  کوشکی جهرمی و بودلایی (1389) تحقیق خود را با عنوان« بررسی رابطه بین عوامل سازمانی مدیریت دانش با کارآفرینی سازمان» با هدف تعیین رابطه بین عوامل سازمانی مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی درشرکت ایران خودرو انجام داده است تا بدینوسیله سازمان مذکور با استقرار عوامل سازمانی مدیریت دانش و از مجرای کارآفرینی سازمانی، مزیت رقابتی خودرا ارتقاء بخشد.    یافته های پژوهش حاضرموید رابطه مثبت ومعنادار بین دومتغیر عوامل سازمانی مدیریت دانش وکارآفرینی سازمانی در ایران خود رو می باشد.بعبارت دیگر، مدیریت دانش درسازمان می تواند بستر ظهور کارآفرینی سازمانی تلقی گردد.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله ی ترجمه شده ی مدیریت واکاوی و تحلیلی بر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.