فرمت فایل:word
تعداد صفحات:10
نظریه رشدی شناختی پیاژه
مقدمه
بیشتر تئوریهای رشدی شناختی نظریه های مرحله ای هستند . تئوری پیاژه نیز شامل مراحلی است که اصول این مقاله را تشکیل می دهند . از نظر او عقل و هوش به عنوان جریانی از تعدیل و سازمان یافتن تصور می شود . تعدیل ایجاد موازنه ای است که در تأثیر متقابل بین کودک و محیط اتفاق می افتد تعدیل مستلزم دو جریان همسانی و سازگاری است . همسانی عبارت از پیوستگی محیط با الگوهای رفتاری موجود در فرد است و سازگاری تعبیر در ساخت عقلانی است که فرد باید برای تطابق با خواسته های محیط انجام دهد .
معیارهای لازم برای یک مرحله
1- هر مرحله مستلزم یک دوران شکل گیری (تکوین) و یک دوران کمال و حصول است .
2- دوره کمال هر مرحله خود شروعی برای مرحله بعدی تلقی می شود .
3- ترتیب و توالی مراحل ثابت است .
4- انتقال از یک مرحله به مرحله بعدی جریانی است مشابه یک حالت ترکیبی .
مراحل رشد عقلانی از نظر پیاژه
1- مرحله احساس های کورکورانه یا حسی حرکتی (از تولد ... تا دوسالگی)
2- مرحله فعالیتهای مقدماتی و ابتدایی (از دو ... تا هفت سالگی)
3- مرحله فعالیت (از هفت تا شانزده سالگی)
که البته هریک از مراحل دوم و سوم خود به دو زیر مرحله ، مطابق زیر تقسیم می شوند .
الف) افکار مقدماتی از دو الی چهارسالگی
2) فعالیتهای مقدماتی و ابتدایی
ب) افکار حسی مبتنی بر درک مستقیم (از چهار الی هفت سالگی)
الف) افکار واقعی (از هفت تا یازده سالگی)
3) مرحله فعالیت ...
ب) افکار مستدل و صریح (از یازده تا شانزده سالگی)
در زیر به شرح هر یک از این مراحل می پردازیم .
1- مرحله احساسهای کورکورانه یا حسی ـ حرکتی :
در این مرحله واکنش های کودک در مقابل محیط بوسیله طرحهای انعکاسی فطری انجام می شود و کودک فاقد قدرت تجسم اشیاء خارجی است .
2- مرحله فعالیت های مقدماتی
الف) افکار مقدماتی : برخلاف عقل حسی حرکتی در این دوران تعدیل با طرح و الگوهایی از تجسم اشیاء همراه است کودک در مفاهیمی ابتدایی زندگی می کند چون فاقد قدرت تمیز بین کلیات و جزئیات که یکی از مفاهیم افکار رشد یافته است ، می باشد .
ب) افکار حسی مبتنی بر درک مستقیم : این دوره یک مرحله انتقالی بین افکار مقدماتی و مرحله بالاتر یعنی فعالیتهای واقعی ذهنی است . کودک اگر چه به دوران ابتدایی منطق وارد میشود اما هنوز از تمرکز حواس بر روی چند چیز در یک زمان عاجز است یعنی پاسخ های کودک بر اساس قوانین درک مستقیم نیست بلکه نیاز به فکر فعال و واقعی دارد .
تحقیق در مورد نظریه رشدی شناختی پیاژه