فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر جنبه‌های مختلف رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

اختصاصی از فی موو مقاله بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر جنبه‌های مختلف رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر جنبه‌های مختلف رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان


مقاله بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر جنبه‌های مختلف رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 22
فهرست مطالب:

مقدمه:

بیان مسئله:

متغیرها

پیشینه و ادبیات موضوعی تحقیق:

فرضیه ها:

اهمیت وضرورت تحقیق

طرح تحقیق

ابزارتحقیق

پرسشنامه مربوط به تاثیر اموزش پیش دبستان

فهرست منابع

 

مقدمه:

هرساله هنگام بازگشایی مدارس ابتدایی وشروع سال تحصیلی که کودکان از کانون خانواده برای اولین بارجدامی شوند ووارد جامعه بزرگتر می گردند،به دلیل ناسازگاری با محیط جدید،منزوی شدن،عدم پذیرش مقررات جدید،عدم برقراری ارتباط صمیمی با دیگران ونظایر آن برای اولیا ومربیان مشکلاتی بوجود می آورند.

از آنجا که سال اول دبستان به عنوان شروع رسمی آموزش دارای اهمیت بسزایی است،لذا تحقیقی در مورد پی بردن به چگونگی اثرات آموزش قبل از دبستان در پیشرفت تحصیلی ورشد عاطفی واجتماعی دانش آموزان ابتدایی انجام می گیرد که اگر این دوره همگانی شود می تواند توانایی های لازم برای ادامه تحصیل در دوره های بالاتر رابرای کودکان میسر سازدوافت تحصیلی را کاهش دهدوکیفیت آموزش را افزایش دهد.

برنامه آموزش وپرورش که برای کودکان در سنین قبل از مدرسه در نظر گرفته می شود باید با هدف مشخص برنامه ریزی شود.آموزش وپرورش دوران اولیه کودکی برنامه ای است برای کودکان 3تا6ساله ،این برنامه محیط بازی محرکی را برای رشد هوشی،کلامی،اجتماعی،عاطفی وجسمی کودک فراهم می کندوتعادل با محیط،مشارکت فعال در فعالیت های گروهی وتوانایی حل مسائل خلاق را در کودک تقویت می کند.برنامه اموزش وپرورش برنامه ای است که بر طراحی از قبل وجدول بندی ونظم در برنامه ها تکیه دارد ونسبت به نیازهای کودکان انعطاف پذیر نبوده کنترل خود ودر نتیجه انضباط درونی را در کودکان بهبود می بخشد.میزان رشد در 6سال اول زندگی بسیار حساس وباسرعت بالایی انجام می گیرد به همین دلیل باید برنامه ای ایجاد کرد که باعث رشد کلی و همه جانبه کودک شود.[1]

کمتر پدر ومادری می توان یافت که نسبت به تربیت وپرورش فرزند خود بی تفاوت باشد واین آرزو را دردل نپروراند که فرزندش در آینده موفق وممتاز باشد به همین دلیل است که آموزش پیش دبستانی بسیار حائز اهمیت است.

در این زمان است که باید به کودک رفتارهای سازش یافته را آموزش دادومحیط غنی وسرشار از محرک برای او پدید آورد،تا هوش کودک شکوفا شود.این وظیفه به عهده والدین در خانواده ومربیان در مهدکودک ومعلمان در دبستان می باشد که طبق اصول صحیح واستفاده از روشهای مقبول به پرورش قوای ذهنی  وایجاد رفتار سازگارانه درکودک اقدام می نمایند0تحقیقات نشان می دهد که هر چه در سنین پایین تر بتوانیم برای کودک محیط غنی ومملو ازمحرک فراهم کنیم فرآیندهای ذهنی کودک رشد بیشتری خواهد کرد.

بنابراین شکی نیست که کودک قبل ازورود به دبستان باید آمادگی های لازم را از نظر جسمی وذهنی دارا باشد،درباره این نکته که چه کسی باید این آمادگی را در کودکان بوجود آورد نظرات مختلفی ارائه شده است،گروهی معتقدند که جامعه با تاسیس کودکستان باید امر آماده سازی کودکان را جهت ورود به دبستان به عهده گیرد زیرا این گروه معتقدند که کودکستان بهتر از خانواده می تواند زمینه های پیشرفت تحصیلی را برای کودک فراهم آورند.[2]

گروهی معتقدند که جامعه باید امر آماده سازی کودکان را به خانواده ها بسپارد[3] وجود نظرات متفاوت درباره تاثیرات کودکستان این را ایجاب کرد تا درباره تاثیر پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی ورشد عاطفی ورشد اجتماعی دانش آموزان در دوره های بعدی تحقیقی صورت گیرد

بیان مسئله:

غالبـاً پدران ومادران ومربیان ومعلمان چنین می اندیشند که کودکان امروز با کودکان دو نسل پیش تفاوت بسیار دارند،بچه های امروزی معمولاً از نظر جسمی سالم تر،چابک ترو کنجکاو ترومستقل ترند.آنان کلمات وجملات فراوان تری بکار می برند ومطالب پیچیده تری می فهمندوبه زبان می آورند،اما این سوال مطرح است که آیا این همه تفاوت ها مربوط  به طبیعت کودکان است یا ناشی از تحول در روش زندگی خانواده ها وکار آموزشگاه ونقش جامعه است؟البته نمی توان انکار کرد که بهبود وضع بهداشت وتغذیه وامکانات پزشکی در سلامت جمعی روانی کودکان تأثیر بزرگی بر جای گذاشته است همچنین وسایل ارتباط جمعی و کتابهای مختلف کودکان وتوجه بیشتر والدین ومربیان نسبت به رشد وپرورش آنان ازعوامل دیگری است که دراین تفاوت ها نقش مهمی داشته است.[4]

تحقیقات امروزی نمایانگر آن است که هوش،استعداد،خلق وخو،شخصیت،مهارتها وقدرتها در سال های اولیه زندگی شکل می گیرد ورشد بعدی آنها در حقیقت بیشتر در جهت کمی است تا کیفی،همچنین اکثر تحقیقات به باور رسیده اند که برخلاف پندارهای گذشته ،هوش کاملاً ذاتی و ارثی نبوده بلکه شدیداً متأثر از شرایط محیطی است.[5]

بنابراین هرقدرمحیط زندگی کودکان سالم تروغنی تروآگاهانه تر باشدهوش کودک بیشترورفتاراو متعادل تر خواهد شد. کودک برای اینکه بتواند با افراد جامعه خود سازگار شود باید بسیاری از چیزها را بیاموزدوبا نکته ها ورمزهایی آشنا شود واین امر زمانی امکان پذیر خواهد بود که بتوانیم یک رشته فعالیت های اجتماعی برای رشد کودکان فراهم کنیم تا با فراهم کردن این فرصتها بتواند با افراد مختلف تماس حاصل کند.برای اینکه کودکان بتوانند در زمینه تحصیلی واجتماعی به رشد لازم برسند باید از طرح برنامه های خاص بهره گیری کنیم،بنابراین کودک به محیطی وسیعی نیاز دارد که در آن ضمن ارائه تجربیات خود در زمینه های مختلف به تجارب تازه بپردازد.[6]

ساده ترین هدف وبرنامه،آموزش وپرورش پیش ازدبستان این است که کودکان را با تجارب آموزشی آشنا کند وآموزشهایی که امکان آنها در خانه نمی باشد به کودکان ارائه دهد.به عبارت دیگر هدف مهم وفعلی اغلب آموزشگاههای پیش دبستانی عبارت است از:

((فراهم کردن شرایط لازم وتجارب آموزنده برای تسهیل جنبه های مختلف رشد کودکان کمتراز 6سال ورفع نیازهای اساسی آنها در این مرحله از رشد.))

گرچه هدف آموزش پیش دبستان صرفاً آماده کردن کودک برای ورود به دبستان نمی باشد اما به طور ضمن این فرض پذیرفته شده است که اجرای برنامه های آموزش پیش دبستانی در آماده کردن کودکان جهت مراحل بعدی تحصیل ورشد همه جنبه های عاطفی،اجتماعی شناختی آنان مؤثر واقع می شود بنابراین با توجه به آنچه گذشت انجام تحقیقاتی در زمینه نقش دوران پیش دبستانی سرلوحه کار برنامه ریزان آموزش وپرورش ابتدایی قرار گیرد.

تحقیق حاضر در همین راستا انجام می پذیرد تا ضمن تبیین، تأثیر آموزش های پیش دبستانی در جنبه های مختلف رشد نونهالان را برای انجام تحقیقات بعدی مهیا سازد.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید

دانلود با لینک مستقیم


مقاله بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر جنبه‌های مختلف رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.