نوع فایل: word
قابل ویرایش 120 صفحه
مقدمه:
بدون شک نظام آموزش عالی بزرگترین و پیچیده ترین دستاورد بشر به شمار می رود(ناظم،1381). گادت(1994) در کتاب «انتظار تا عمل» در خصوص رسالت های مراکز آموزش عالی معتقد است که این مراکز رسالت ارزیابی و تحلیل منطقی وضع موجود جامعه، اشاعۀ آزادانۀ افکار، تبیین پدیده ها در گسترۀ جهانی، تولید دانش و اطلاعات، ارتباط با سایر نظام های خارج از دانشگاه و هدایت افکار جامعه را بر عهده دارد. لذا توجه به چگونگی ادارۀ این مراکز و جو سازمانی حاکم بر آن ها باید مدنظر قرار گیرد. از سوی دیگر، سیاست های اخیر دولت در زمینه آموزش عالی حکایت از توسعه (افزایش) مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی این مؤسسات دارد . از آنجا که این مؤسسات در پرورش نیروی انسانی متخصص آینده جامعه سهم عمده ای خواهند داشت پس توجه به جو سازمانی و چگونگی (رویکردهای) تصمیم گیری سازمانی در این مؤسسات ضروری به نظر می رسد . از سوی دیگر، به نظر محقق در اکثر تحقیقات انجام شده در مؤسسات آموزش عالی (دولتی و غیرانتفاعی) تمرکز بر روی اعضای هیات علمی (آموزشی)بوده و به کارکنان که نقش پشتیبانی کننده را در سازمان بر عهده دارند کمتر توجه شده است .
بدین ترتیب پژوهش حاضر به بررسی وضعیت جو سازمانی و رابطه آن با میزان تمایل کارکنان به مشارکت در تصمیم گیری های سازمانی می پردازد و به اقتضای پژوهش علمی این اقدام در سطح کارکنان مؤسسات آموزش عالی دولتی و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی شهر مشهد صورت می پذیرد. بر این اساس ، سوال اصلی تحقیق حاضر این است که جو سازمانی در هر یک از موسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی چگونه است و این جو چه رابطه ای با میزان تمایل کارکنان به مشارکت در تصمیم گیری های سازمانی دارد
فهرست مطالب:
1-1-) بیان مسأله
2-1) اهداف پژوهش
1-2-1) هدف اصلی پژوهش
2-2-1) اهداف فرعی
3-1) فرضیه ها وسؤالات پژوهش
1-3-1) فرضیه های پژوهش
2-3-1) سؤالات پژوهش
4-1) تعریف اصطلاحات
1-4-1) جو سازمانی
2-4-1) مشارکت
3-4-1) تصمیم گیری
4-4-1) مشارکت در تصمیم گیری
5-1) تعاریف عملیاتی
جوسازمانی
میزان تمایل به مشارکت در تصمیم گیری
2) مبانی نظری پژوهش
1-2) جو سازمانی
1-1-2) مفهوم جو سازمانی
2-1-2) تعاریف جو سازمانی
3-1-2) نظریه ها ومطالعات در زمینه جو سازمانی
1-3-1-2) جو سازمانی از نگاه تاجی یوری
2-3-1-2) جو سازمانی از منظر استرن و استینهوف
3-3-1-2) جو سازمانی از نگاه هاجتس
4-3-1-2) جو سازمانی از نگاه هریسون
جو قدرت محور
جو نقش محور
جو وظیفه محور
جو مردم محور
5-3-1-2) جو سازمانی از منظر هالپین و کرافت
1-5-3-1-2) انواع جو سازمانی طبق مدل هالپین و کرافت
جو آشنا
جو باز
جو خود مختار
جو کنترل شده
جدول (2-1).ویژگی های انواع جو سازمانی در مدرسه
6-3-1-2) مطالعات رنسیس لیکرت
جدول شماره(2-2) : سیمای ویژگی های سازمانی
4-1-2) رویکردهای جوّ سازمانی
1-4-1-2) رویکرد ساختاری
2-4-1-2) رویکرد ادراکی
3-4-1-2) رویکرد تعاملی
4-4-1-2) رویکرد فرهنگی
5-1-2) ابعاد جو سازمانی
جدول شماره (2-3) ابعاد جو سازمانی
6-1-2) شاخصهای جوّ سالم سازمانی
7-1-2) بررسی ارتباط بین جو سازمانی با شاخص های سازمانی
1-7-1-2) ساختار سازمان و جو سازمانی
2-7-1-2) شاخصهای روابط انسانی و جو سازمانی
3-7-1-2) مدیران و جو سازمانی
4-7-1-2) انگیزش و جو سازمانی
5-7-1-2) رهبری و جو سازمانی
6-7-1-2) بهداشت روانی و جو سازمانی
7-7-1-2) عملکرد و جو سازمانی
8-1-2) جو سازمانی چگونه عمل می کند ؟
10-1-2) مراحل بهبود جو سازمانی
ب) تشخیص و سنجش مسائل
الف) درک / ابداع
1-4). بررسی توصیفی و استنباطی یافته های پژوهش
2-4) توصیف یافته ها
جدول(1-4). نمایش توصیفی نمرات رفتار حمایتی مدیر در کل افراد مورد پژوهش(دولتی و غیرانتفاعی)
نمودار (1-4). نمایش نمرات در مقیاس رفتار حمایتی مدیر
جدول(2-4). نمایش توصیفی نمرات رفتار غیردستوری مدیر در کل افراد مورد پژوهش(دولتی و غیرانتفاعی)
نمودار (2-4). نمایش نمرات در مقیاس رفتار غیردستوری مدیر
نمودار (3-4). نمایش نمرات در مقیاس رفتار غیرممانعتی مدیر
نمودار (4-4). نمایش نمرات در مقیاس رفتار حرفه ای کارکنان
جدول (8-4). تی- تست برای متغیر جو سازمانی
2-3-4) فرضیه دوم پژوهش
جدول(9-4). رابطه بین جو سازمانی با میزان تمایل به مشارکت
4-4) سؤالات پژوهش
1-4-4) سؤال پژوهش شماره 1
2-4-4) سؤال پژوهش شماره 2
جدول(11-4). رابطه بین جو سازمانی باز و میزان تمایل به مشارکت در تصمیم گیری
3-4-4) سؤال پژوهش شماره 3
جدول(12-4). رابطه بین مؤلفه های جو سازمانی با میزان تمایل به مشارکت در تصمیم گیری در مؤسسات آموزش عالی دولتی
4-4-4) سؤال پژوهش شماره 4
جدول(13-4). رابطه بین مؤلفه های جو سازمانی با میزان تمایل به مشارکت در تصمیم گیری در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی
5-4-4) سؤال پژوهش شماره 5
جدول(14-4). همبستگی میان جوسازمانی و میزان تمایل کارکنان به تصمیم گیری در دو نظام آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی
5). بحث و نتیجه گیری
1-5) فرضیه های پژوهش
1-1-5) فرضیه اول پژوهش
بحث و تفسیر
2-1-5) فرضیه دوم پژوهش
بحث و تفسیر
2-5) سؤالات پژوهش
1-2-5) سؤال پژوهش شماره 1
بحث و تفسیر
2-2-5) سؤال پژوهش شماره 2
بحث و تفسیر
3-2-5) سؤال پژوهش شماره 3
بحث و تفسیر
4-2-5) سؤال پژوهش شماره 4
بحث و تفسیر
5-2-5) سؤال پژوهش شماره 5
بحث و تفسیر
3-5) بحث و تفسیر پایانی
1ـ4ـ5) پیشنهادات برگرفته از یافتهای پژوهش.
4ـ5) پیشنهادات
2ـ4ـ5) پیشنهادات برای محققین دیگر.
5ـ5) محدودیتهای پژوهش
پروژه جو سازمانی در مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی. doc