داشتن یک زندگی منطقی سالم ، هدفمند و انعطاف پذیر برای مواجه با مشکلات و فراز و نشیب های آن خواسته هرانسان خردمندی است اما چرا دستیابی به این هدف ارزشمند دست کم برای بسیاری از ما میسر نیست سئوالی است که با طرح موضوعی عمیق بنام « مهارت های زندگی» امکان پاسخگویی می یابد.
نزدیک به چهار دهه است که در ادبیات روانشناسی در سطح دنیا آموزش مهارت های زندگی آن هم از پایه و شاید حتی قبل از دبستان نشست مورد توجه قرار گرفته است و این دوره آموزشی در دوره گروه مهارت های آن شامل خودآگاهی همدلی ارتباط مؤثر بین فردی مؤثر ، کنترل خشم به مقابله با هیجان های منفی با آموزش حل مسئله ، تصمیم گیری ، تفکر خلاق و تفکر انتظاری مدیریت زمان از یک سو و مهارت های خواص شامل : گروهی از افراد نظیر آموزش پیش و پس از ازدواج ، مدیریت بهران ، پیشگیری از آسیب های روانی و ... از سوی دیگر تدریس بصورت کارگاهی اجرا می شود.
یکی از مسائل و معضلات اجتماعی که در جوامع بشری همواره وجود را بیشتر ودارد انواع مهم ، کجروی های اجتماعی است که با گذشت زمان و تغییر و تحولاتی که در تمام ابعاد زندگی اجتماعی بوجود آمده انواع جرم ها و کجروی ها نیز متحول و پیچیده شده و نه تنها از نظر کیفی تغییر یافته بلکه از نظر کمی هم گسترش یافته است در نتیجه امنیت روانی و اجتماعی جامعه را به خطر انداخته است و مهم امنیت آغاز سقوط جامعه از جهات مختلف می باشد چرا که امنیت معامل توسعه و پیشرفت و گسترش معنویت است و در سایه امنیت است که استعدادهای شکوفا می شود و رفاه مادی و معنوی جامعه تأمین می شود.
اهمیت و ضرورت پژوهش
رشد سریع تکنولوژی آسایش و آرامش قابل توجیهی را برای ما با ارمغان آورده است با این وصف ارزیابی ها نشان می دهد که با وجود توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها و آسیب ها و مشکلات روانی ـ اجتماعی هم رشد فرآینده ای داشت است. کشور ما هم به دلیل ویژگی خواص خود از جمله واقع شدن در شاهراه قاچاق مواد مخدر جمعیت جوان تجربه جنگ ، زلزله ، مهاجرت ، رشد سریع با تکنولوژی و تغییرات سریع فرهنگی با رشد روز افزون آسیب های مانند اعتیاد ، طلاق ، فحشا و بی بند و باری جنسی ، شیوع ایدز و خشونت مواجه است.
ارزیابی ها نشان میدهد که امکان مدارا با فشارهای موجود زندگی ، به طور محسوسی در مقایسه با دو دهه پیش کشور نیز در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته کاهش پیدا کرده است ، همین امر باعث شده است تا در سال های اخیر به مباحث سلامت و بهداشت روان توجه روز افزونی شود و برنامه های مربوط به پیشگیری و ارتقاء سلامت و بهداشت روان جزء سیاست های سهم مسئولین قرارگیرد.
ضرورت و اهمیت آموزش مهارت های زندگی
با توجه به تغییرات عمیقی که در شیوه زندگی جوامع امروزی رخ داده است اما متأسفانه هنوز بسیاری از افراد در مواجه با ناملایمات و مشکلات زندگی از روش های ناکارآمد و سنتی گذشته ، تربیتی خود استفاده می کنند. اگر در دوران زندگی تربیتی خود خشم و پرخاشگری از سوی بزرگ ها راهکاری هرچند موقعیتی برای خاموش ساختن رفتارهای غلط و نامناسب به کار گرفته شده است علیرغم اشراف کامل به غلط بودن این شیوه تربیتی هنوز برسر فرزندان خود فریاد میزنیم و با رفتارهای غیر انسانی که بیشتر برخاسته از طبیعت غریزی ماست سعی در خاموش سازی رفتارهای به اصطلاح غلط خود ، فرزندان و حتی اطرافیان داریم.
آموزش همه جانبه که از اهداف اساسی آموزش مهارت های زندگی است اساساً برچهار محور زیر استوار است :
- یادگیری و کسب اطلاعات روانشناسی : بدین معنا که ما دریابیم آموزش ، پدیده ای مادام العمرومستمر است و می بایست همیشه خود را برای آموختن راه کارهای مناسب رای سازگاری با ناملایمات زندگی می سازیم و آماده تغییر باشیم. زیرا در غیر این صورت ممکن است به آموخته های قبلی و غلط خود بچسبیم و آن ها در حلقه ای معیوب تکرار و تکرار کنیم به عبارت دیگر در خانواده های سالم همیشه تغییری که والدین می خواهند در فرزندان خود ایجاد کنند و خودشان ایجاد می کنند واین حاصل نمی شود مگر با آموزش از نوع علمی و تجربی آن.
- یادبگیریم که به کار ببندیم :
هدف از این عبارت آن است که ما نتوانیم آنچه را که آموخته ایم به کار ببندیم ، قضاوتی با مرزی که فاقد دانش است نخواهیم داشت به عبارت ساده تر هدف از آموزش ، کسب اطلاعات و به کاربستن آن اطلاعات در صحنه زندگی است تجربه نشان میدهد که این سه بند مهم شخصیت یعنی سطح آگاهی نگرش و رفتار رابطه قرار است.
- یادبگیریم تا بهتر زندگی کنیم :
این مقوله بیشتر به افزایش کیفیت زندگی و چگونگی بهره برداری از امکانات آن اشاره دارد. مهارت لازم برای داشتن زندگی بهتر گستره وسیعی از چگونگی صرف غذا و درک مواد سالم و ناسالم خوراکی گرفته تا برنامه های مفید برای اوقات فراغت و صرف وقت کافی در کنار اعضای خانواده را شامل می شود.
- 4. یادبگیریم در کنار یکدیگر و با هم زندگی کنیم :
این مفهوم اندکی وسیع تر از گفتار قبل به کیفیت ارتباطات در پهنه روابط اجتماعی سازگاری و انتخاب روش های سالم برای مواجه با مشکلات و اختلافات بین فردی است.
بیان مسئله :
از دیرباز امنیت یکی از نیازهای اولیه ، اساسی و سرنوشت ساز مهم در زندگی اجتماعی بوده است و بسیاری ازجنگ ها وصلح ها جهت بدست آوردن وحفظ امنیت رخ داده اند. جامعه امن،زمینه بهره وری از تمام نعمت ها را به وجود می آورد و استفاده از نعمت ها زمانی گواراست که در فضای آوردم و بی اضطراب باشد.
آیه 126 سوره بقره از زمان حضرت ابراهیم(ع) نقل می کند که او اولین سوال را که از خداوند متعال در خواست می کند امنیت است امنیت عالی توسعه و گسترش معنویت می باشد. در سایه امنیت استعدادها شکوفا می گردد و رفاه مادی و معنوی جامعه تأمین می گردد.
همواره در یک جامعه برای رسیدن به امنیت اجتماعی ، توجه به ابعاد مختلف آن ضرورت دارد به همین راستا بعد فردی و اجتماعی مفهوم امنیت اجتماعی نیز قابل توجه است. حضرت علی(ع) در این باره می فرمایند :
دو نعمت برای انسان مجهول است : سلامتی و امنیت.
امنیت نقش مهمی در توسعه ایفا می کند. مهمتر از امنیت موضوع احساس امنیت است. احساس امنیت به همان اندازه مهم است که امنیت در جامعه.
احساس (feeling seure) پدید روانشناسی ـ اجتماعی است که دارای ابعاد گوناگون می باشد. این احساس ناشی از تجربه های مستقیم و غیرمستقیم امر نو از شرایط و اوضاع محیط پیرامونی است و افراد مختلف به صحت های گوناگون آن را تجربه می کنند.
در یک جامعه ممکن است فرد به دو دلیل احساس ناامنی کند :
- به دلیل عدم تربیت صحیح در خانواده (ناامنی روانی).
- به دلیل موقعیت و وضعیت خاص حاکم بر یک جامعه.
جایگاه امنیت اجتماعی در فرهنگ اسلامی :
امنیت اجتماعی از نیازهای آغازین فکری و ضروری بشر است. بشر از آغاز تا پایان و در تمامی مراحل و حلقه های تاریخ خویش نیازمند به امنیت است.
امنیت بر مانند دیگر نیازهای اساسی بشر در سایه امنیت تحقق می یابند به عبارت بهتر امنیت سرآمد همه نیازهای اساسی بشر است.
فرضیه های تحقیق
الف) آموزش مهارت های کنترل خشم و در امنیت اجتماعی و روانی تأثیر دارد.
ب) آموزش مقابله با استرس در امنیت اجتماعی و روانی تأثیر دارد.
ج) آموزش مهارت تفکر نقادانه در امنیت اجتماعی و روانی تأثیر دارد.
د) آموزش مهارت ارتباطی در امنیت اجتماعی و روانی تأثیر دارد.
سئوالات تحقیق
- آیا آموزش مهارت کنترل خشم در امنیت اجتماعی و روانی تأثیر دارد ؟
- آیا آموزش مهارت های ارتباطی در امنیت اجتماعی و روانی تأثیر دارد ؟
- آیا آموزش مهارت مقابله با استرس در امنیت اجتماعی و روانی افراد تأثیر دارد ؟
- آیا آموزش مهارت تفکر نقادانه در امنیت اجتماعی و روانی افراد تأثیر دارد ؟
اهداف تحقیق
الف) هدف کلی :
این پژوهش را بررسی تأثیر دوره های آموزش مهارت های زندگی در امنیت اجتماعی و روانی « فراگیران» می باشد.
ب) اهداف جزئی :
آموزش مهارت کنترل خشم در امنیت اجتماعی و روانی افراد مؤثر است.
آموزش مهارت های ارتباطی درامنیت اجتماعی و روانی افراد مؤثر است.
آموزش مهارت مقابله با استرس در امنیت اجتماعی و روانی افراد مؤثر است.
آموزش مهارت تفکر نقادانه در امنیت اجتماعی و روانی افراد مؤثر است.
واژگان کلیدی امنیت ، امنیت روانی ، امنیت اجتماعی ، آموزش ، مهارت های زندگی
فهرست مطالب:
مقدمه. 1
اهمیت و ضرورت پژوهش.... 2
ضرورت و اهمیت آموزش مهارت های زندگی.. 3
بیان مسئله : 6
جایگاه امنیت اجتماعی در فرهنگ اسلامی : 7
فرضیه های تحقیق.. 8
سئوالات تحقیق.. 8
اهداف تحقیق.. 9
واژگان کلیدی... 9
امنیت چیست ؟. 12
امنیت اجتماعی روانی.. 13
چه عواملی برهم زننده امنیت است ؟. 13
عاملان تربیت... 14
خانواده. 14
مادر 14
مدرسه. 15
آموزش مهارت های زندگی چه تأثیری در تأمین امنیت روانی و اجتماعی دارد ؟. 15
مهارت های زندگی چیست ؟. 16
دروس مربوط به مهارت های زندگی.. 16
ده مهارت اساسی زندگی.. 17
حل مسئله و تصمیم گیری... 18
نتیجه گیری : 20
محدودیت ها : 20
پیشنهادات : 21
منابع و مآخذ : 22
شامل 23 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق بررسی تأثیر مهارت های زندگی در امنیت اجتماعی و روانی