
جامعهشناسی، و انسانشناسی بر روی شماری از موضوعات آن صورت میگیرد که بسیاری از آنها را در این مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در این فصل توجه خود را معطوف به کاربرد اصلی زبان ، یعنی ارتباط ، خواهیم کرد. خواهیم دید ارتباط چه مشکلاتی برای کاربرد شناسی ایجاد میکند و دارای کدام ساخت است . در نهایت به برخی موضوعات ویژه در کاربردشناسی خواهیم پرداخت.
طرح مسئله
شاید رایجترین ویژگی تعامل انسان که به سختی آن را قابل ملاحظه میدانیم، این است که ما صحبت میکنیم. بعضی اوقات با اشخاص خاص، بعضی اوقات با هر کس که گوش میدهد، و در زمانی که کسی را برای گوش کردن نمیبابیم، با خودمان صحبت میکنیم. اگرچه زبان انسان، نقشهای بسیار متنوعی را ایفاء میکند- از بیدار کردن کسی در صبح زود با گفتن تا نامگذاری یک کشتی با گفتن ولی در اینجا به آن کاربردهای زبان خواهیم پرداخت که برای ارتباط انسان، ابزاری است. برای مثال، متکلمین ماهرزبان انگلیسی حقایقی از قبیل زیر را میدانند:
الف- برای سلام به کارمیرود.
ب- برای خداحافظی به کار میرود.
ج – گروه به طور صحیح میتواند توسط متکلم در یک موقعیت خاص برای اشاره به میز خاصی بکار برود.
د – گروه به طور صحیح میتواند توسط متکلم در یک موقعیت خاص برای اشاره به میز خاصی بکار برود.
ه - برای درخواست نمک به کار میرود.
و - برای پرسیدن سن شخصی به کار میرود.
ز - برای بیان اینکه باران میبارد، مورد استفاده قرار میگیرد.
ح - برای قول دادن مورد استفاده قرار میگیرد.
طرح مسئله
(الگوی پیام ارتباط زبانی)
مشکلات موجود در الگوی پیام
9-2- رویکردی استنتاجی به پدیدة ارتباط
فرض ها
فرض ارتباطی (CP)
فرض تحت اللفضلی بودن (LP)
فرض های محاوره ای (Con Ps)
استراتژی مستقیم
(گام اول)
(گام دوم)
(گام سوم)
(گام چهارم)
(گام پنجم)
(گام ششم)
اغراق:
طنز، طعنه:
صنایع ادبی:
مجاز:
استعاره:
(گام 5)
(گام 6)
(گام هفتم)
(گام هشتم)
صحت گشایی
1- عادی و روزمره
2- غیررسمی
3- رسمی
پایان صحبت
جملات اجرایی
معنای متکلم
گفته
دلالت
انواع پیش فرض:
ارجاع متکلم
ارجاع تحت اللفضلی مفرد
ارجاع مفرد غیرتحت اللفضلی
ارجاع مفرد غیرمستقیم
شامل 48 صفحه فایل word
دانلود مقاله نقش زبان در ایجاد ارتباط