نوع فایل:word 2007 قابل ویرایش
تعداد صفحه:31
حجم فایل:53 کیلوبایت
چکیده:
هر جامعهاى داراى فرهنگى خاص است. بین رشد و شکوفایى فرهنگ و زبان وابستگى متقابل وجود دارد. زبان، نظامى اجتماعى است که نسلهاى گذشته و حال آن را ساخته و پرداخته و به ما منتقل کردهاند.
زبان از سه دستگاه صوتى یا فونولوژى (1) ، دستورى یا گرامر و واژگان تشکیل شده است. آنچه زبانى را از زبان دیگر متمایز مىسازد، ساختمان صوتى و دستورى آن است. واژگان زبان منعکس کننده دگرگونیهایى است که در طول زمان در پدیدههاى مادى و معنوى فرهنگ جامعه بروز مىکند.
زبان یک جامعه مورد هجوم زبان دیگرى قرار نمىگیرد، بلکه واژههاى فرضى خارجى در واژگان زبان بومى آشکار مىشود و نفوذ معمولا از سطح بالاترى انجام مىگیرد که بدان نفوذ یا انتشار فرهنگى گفته مىشود.
با ایجاد وسایل ارتباط جمعى، تفکر آزاد انسانى مورد تهدید واقع شده است و جامعه شناسان وسایل ارتباط جمعى نتیجه گرفتهاند که نوعى همسان گرایى رفتارى در جریان بوجود آمدن است.
کلید واژهها: فرهنگ، زبان، خط، واژگان، همسانگرایى
در میان موجودات فقط انسان داراى فرهنگ است. فرهنگ امرى اجتماعى و متکى بر روابط اجتماعى است و ارتباطات سمبولیک یا زبان براى موجودیت فرهنگ ضرورى است. هر جامعه داراى فرهنگى خاص است و از نظر جامعهشناسى هر کس داراى فرهنگ است. (2)
بین رشد و شکوفایى فرهنگ و زبان، وابستگى متقابل و همبستگى کامل وجود دارد; لذا هرجا که زبان متوقف مانده، رشد فرهنگى نیز توقف یافته است. وابستگى رشد فرهنگى به رشد زبان داراى دو جنبه درونى و بیرونى است. در جنبه درونى هوش، اندیشه، حافظه، میدان تداعى معانى و مفاهیم ذهنى وابستگى کامل به زبان دارد و در جنبه بیرونى تفاهم میان همزبانان، رابطه بین نسلهاى گذشته، حال و آینده به خاطر میراث فرهنگى و برقرارى ارتباط جوامع بازتابهاى متفاوت به کمک ترجمه به زبان بستگى دارد. (3)
مقدمه
زبان در طول بیش از دو هزار سال همواره موضوعی جذاب برای بررسی های مختلف بوده است.اگرچه این بررسی ها اغلب متکی به برخورد های ذهنی بوده و موضوعهایی مانند«ماهیت معنا»،«پیدایش زبان»و«کاربردصحیح» را در بر می گرفته است ، درعین حال ،محققانی نیز بوده اند که از همان دیرباز، با برخوردی عینی به بررسی دقیق و سازمان یافته موضوعاتی از قبیل دستوری،واژگان وتلفظ پرداخته اند.دراواخرقرن هجدهم،بسیاری از محققان به بررسی های زبانی توجه کردند و خیلی سریع نیاز به یک زمینه علمی جدید برای تحقیقات زبانی احساس شد. تلاشهای اولیه ای که در این دوره صورت گرفته ،با عنوان فقه الله شناخته شده و شبیه تا تکامل تاریخی زبان سروکار داشته است.
زبان شناسان درباره ی زبان هایی که اقوام مختلف به آنها سخن می گویند یا به آنها سخن می گویند یا به آنها می نویسند بحث می کنند و تاریخ این زبان ها را از روی قدیم ترین سند هایی که بدست آمده است مورد تحقیق قرار می دهند . اما هر چند در سیر این تاریخ به عقب بروند باز،با زبان های کامل سروکار می یابند که خود آنها سابقه ای ممتد دارند و ما به آن سابقه دسترسی نداریم. این گمان که به وسیله ی مقایسه ی زبان های موجود بتوان زبان نخستین را کشف کرد خیال واهی است. شاید کسانی که صرف و نحوتطبیقی را به وجود آورند چنین خیالی در سر می پختند. اما اکنون مدت هاست که دیگر این اندیشه متروک مانده است.
کلی ترین تعریف زبان این است که مجموعهای از ولالت ها یعنی نشانه ها ستبین تحقیق در اصل ومنشأ زبان موقوف برآن می شود که ببینیم بشر طبعاً چه نوع نشانه هاییدر اختیار داشته و چگونه توانسته است آنها را به کار برد.مراد از دلالت یا نشانه در اینجا هر نوع علامتی است که در روابط میان افراد و بشر به کار بیاید؛ و چون علامت ها انواع مختلف دارد انواع زبان نیز مختلف است...
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
تعریف فرهنگ معنی ترکیبی واژه ی فرهنگ
ساختمان فرهنگی
ایدئولوژی
تفاوت فرهنگ با تمدن
فرهنگی شدن
انتقال فرهنگی
فرهنگ و علم فرهنگ
ویژگی های مهم فرهنگ
کارکرد های مهم فرهنگ
ابعاد فرهنگ
شاخصه های فرهنگ
زبان و فرهنگ
همبستگى زبان و اجتماع
زبان به عنوان انعکاس فرهنگ
منابع
زبان شناسی و زبان فارسی دکتر پرویز فاتل خانلری
نگاهی به زبان(یک برسی زبانشناختی)جورج یول ترجمه نسرین حیدری
سرزمین و مردم ایران تألیف عبدالحسین سعیدیان
پروژه فرهنگ