فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی موو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق ارزشیابی عملکردی

اختصاصی از فی موو دانلود تحقیق ارزشیابی عملکردی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق ارزشیابی عملکردی


دانلود تحقیق ارزشیابی عملکردی

در این قسمت به چکیده و خلاصه تعریف بعضی از اصطلاحات رایج در ارزشیابی می پردازیم.

 

تعریف اندازه گیری: در اندازه گیری ویژگیها یا صفات اشیاء و افراد تعیین می گردند و مقدار آن ویژگیها یا صفات به صورت عدد و رقم گزارش می شوند.

اندازه گیری فرآیند یا شیوه ای دقیق و نظامدار است.

 

تعریف آزمون: آزمون وسیله ای برای انجام فرآیند اندازه گیری است. برای اندازه گیری ویژگیهای مختلف اشیاء و افراد از وسایل مختلفی استفاده می شود. مثلاً برای اندازه گیری ویژگیهای فیزیکی ، مثل طول و وزن افراد از متر یا ترازو استفاده می شود.

معمول ترین وسیله اندازه گیری یا صفات روانی آزمون است.

 

تعریف آزمون: بنا به تعریف فوق وقتی که برای اندازه گیری یکی از ویژگیهای روانی یا ترتیبی یک فرد یا گروهی از افراد از آزمون استفاده می شود به این فعالیت آزمودن گفته می شود.

 

تعریف سنجش: مفهوم گسترده ای نسبت به آزمون و اندازه گیری دارد. در حقیقت سنجش گرد آوری اطلاعات با فنون و روشهای مختلف است و یک تحلیل جامع و چند وجهی از رفتار و عملکرد هاست. سنجش در امور کیفی است ولی آزمون و اندازه گیری بیشتر به کمیت نکته دارند.

 

تعریف ارزشیابی: به طور ساده به تعیین ارزش برای هر چیزی یا داوری ارزشی کردن گفته می شود.

یک فرآیند نظامدار برای جمع آوری ، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می شود به این منظور تعیین شود آیا هدفهای مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق پیدا کردن هستند و به چه میزانی؟

 

آزمونهای عملکردی: در آزمونهای عملکردی که به آنها آزمونهای واقعی نیز گفته می شود فرآیند ها و فرآورده های یادگیری دانش آموزان و دانشجویان به طور مستقیم سنجش می شوند.

چون در آزمون های کتبی نمی توان بعضی از بازده های یادگیری را سنجش نمود می توان با آزمونهای عملکردی آنها را سنجید.

 

تعریف آزمون عملکردی: آزمونهای عملکردی با مهارت سر و کار دارند. مهارت در استفاده از فرآیند ها و شیوه های اجرایی و نیز مهارت در تولید فرآورده ها.

 

انواع آزمونهای عملکردی

آزمونهای عملکردی بسیار متنوع اند اما در این جا چهار نوع مهم آنها را می آوریم:

  • آزمون کتبی عملکردی
  • آزمون شناسایی
  • آزمون انجام عملکرد در موقعیتهای شبیه سازی شده
  • نمونه ی کار

1- آزمون کتبی عملکردی: برای سنجش مهارتها با فعالیتهای واسطه ی مورد استفاده دارد.

آزمون کتبی عملکردی عمدتاً بر کار بست علم و دانش و مهارت در موقعیتهای عملی یا شبیه سازی شده با موقعیتهای عملی تأکید می شود در این گونه آزمونهای عملکردی یا بازده های پایانی مورد سنجش قرار می گیرند یا مراحل میانی عیلکرد برای رسیدن به بازده ...

مثالی برای سؤالهای آزمون عملکردی یک مدار یک پل را طراحی کنید. تهیه نمودار ستونی نوشتن یک داستان کوتاه ساختن نقشه ی یک ( چارت) آزمایش عملی _ نوشتن چگونگی کار با وسایلی که در موقعیتهای واقعی گران قیمت یا خطرناکند و با آزمون کتبی عملکردی می توان مهارت و دقت عمل ایشان را سنجید. مثلاً مهارت تشخیص بیماری در رابطه با بیماران قرضی با بیماران قرضی در دانشجویان پز شکی این نوع اطلاعات را بصورت کتبی از فراگیر دریافت می کنیم.

شامل 18 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق ارزشیابی عملکردی

دانلود تحقیق طراحی و برنامه ریزی یادگیری

اختصاصی از فی موو دانلود تحقیق طراحی و برنامه ریزی یادگیری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق طراحی و برنامه ریزی یادگیری


دانلود تحقیق طراحی و برنامه ریزی یادگیری

بعد از خواندن این فصل شما قادر خواهید بود:

1- تدریس و یادگیری را شرح دهید.

2- مراحل طراحی یک جلسه آموزشی را فهرست کنید.

3- توسعه اهداف عملکردی را مورد بحث قرار دهید.

4- سه بخش اهداف یادگیری mager را فهرست نموده و با استفاده از آنها هدف هایی را بنویسید.

5- سه حیطه یادگیری را مقایسه نموده و هدف هایی را برای آنها بنویسید.

این نظریه انجمن رژیم شناسان آمریکا (ADA) است که تغذیه مناسب و فعالیت بدنی می تواند باعث سلامتی و کاهش خطر بیماریهای مزمن شود.

Journal of American Dietetic Association. 1998; 98:205

برای آماده کردن پزشکان آینده جهت ایفای نقش در آموزش تغذیه،‌ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بیماریها، انجمن رژیم شناسان آمریکا (ADA) به برنامه های آموزشی مشتمل بر شایستگی های آموزش تغذیه نیازمند است. برای رژیم شناسان و تکنسین های رژیم شناس این برنامه ها شامل دانش تئوری ها و تکنیک های آموزشی، روشهای تدریس و استفاده از ابزارهای ارتباطی گفتاری و نوشتاری برای ارائه و جلسات آموزشی برای یک گروه می باشد. از آنجا که بیش از 50 درصد مرگ و میر ناشی از بیماریهای مزمن می تواند به دلیل عوامل شیوه زندگی که قابل تغییر هستند ایجاد شود، متخصصان رژیم شناس می بایست شایستگی و صلاحیت طراحی و اجرای مداخلات را داشته باشند.

فصل پیشین اصول و تئوری های آموزشی را بررسی کرد.

پزشکان رژیم شناس از تئوری های آموزشی و مدل تغییر رفتار انسانی برای طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات آموزشی و برنامه هایی برای بررسی اثربخشی آنها استفاده می کنند. فصل دیگر دربارة رویکردهای مشاورة تغذیه برای تغییر رفتارهای خوردن بحث کرده است. در طول هر جلسه مشاوره ای متخصصان رژیم شناسی فرصتی دارند تا اطلاعاتی دربارة برخی جنبه های اهمیت غذا و تغذیه فراهم نموده و افراد را برای تصمیم گیری مطلع سازند.

تدریس، یادگیری و آموزش

تدریس، مسئولیت اصلی شغل متخصصان رژیم شناسی است که در عرصه های فعالیت بالینی، جامعه، آموزش، مشاوره و مدیریت تخصصی می شود. کارکنان مراقبت بهداشتی که از کمیسیون مشترک مجوزهای سازمان مراقبتهای بهداشتی، استوارنامه می گیرند بزرگترین دسته مراقبان بهداشتی در ایالات متحده هستند که برای فراهم آوردن آموزشهای اختصاصی بر پایه نیازهای بیمار، خانواده و سایر افراد و ثبت در پرونده پزشکی آنها مورد نیاز هستند. انتظار می رود پزشکان معلمان مؤثر و کارآیی باشند. Chombers گزارش کرده است که «یک رژیم شناس با سواد و خوش نیت که مهارتهای ارتباطی ضروری برای آموزش تغذیه مؤثر را ندارد، فاقد صلاحیت است»

ما کجا تدریس می کنیم؟ ما بصورت فرد به فرد ، یا بصورت گروهی و یا هر دو و بصورت رسمی و غیر رسمی تدریس می کنیم. محل ممکن است یک محیط مراقبت بهداشتی، بیماران بستری و سرپایی، تسهیلات مراقبت طولانی مدت، مراقبت در منزل، بهداشت عمومی یا برنامه های دولتی مثل WIC (زنان، کودکان و شیرخواران)، صنایع غذایی، آکادمی ها، محل کار، مدارس، کلوپ های سلامتی، سوپرمارکت ها، ‌اینترنت،‌رسانه، نمایشگاههای سلامتی و برنامه های جامعه نگر باشد.

ما به چه کسانی تدریس می کنیم؟ در کنار بیماران ، مراجعان و کارمندان، ما به والدین، مراقبان ، اعضای خانواده ، متخصصان مراقبت بهداشتی مثل پرستاران، پزشکان، دانشجویان، انترن ها و رزیدنت ها، مربیان و استادیارها، درمانگرها،‌ کارکنان وزارت بهداشت، قهرمانان، مصرف کننده ها، کارکنان خدمات غذایی، و جامعه تدریس می کنیم.

شامل 58 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق طراحی و برنامه ریزی یادگیری

تحقیق در موردمبادله گل و گیاه در جهان

اختصاصی از فی موو تحقیق در موردمبادله گل و گیاه در جهان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در موردمبادله گل و گیاه در جهان


تحقیق در موردمبادله گل و گیاه در جهان

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه:11

  

 فهرست مطالب

 

اشاره:

 

در فرآیند جهانی شدن اقتصاد و تجارت، افزایش سهم در تجارت از طریق رشد صادرات به بازارهای بینالمللی یکی از اهداف مهم اقتصادی کشورهای مختلف میباشد که پویایی رشد و توسعه اقتصاد ملی را به دنبال دارد. تلاش برای نفوذ در بازارهای قابل دسترس، مهمترین بخش فعالیت بنگاههای اقتصادی را تشکیل میدهد و کشورهایی که بتوانند بازارهای مصرف را به خوبی شناسایی و پایگاههای تولیدی - صادراتی خود را تقویت کنند، بهطور قطع میتوانند سهم روزافزونی در تجارت جهانی بهدست آورند.

 

یکی از بازارهای پرتحرک در تجارت بینالمللی، بازار گل و گیاه است که سالانه بیش از چند میلیارد دلار انواع گل و گیاه در آن مبادله میگردد. به دست آوردن سهم مناسب از این بازار میتواند در تحرک اقتصادی کشورهای صادرکننده نقش مهمی ایفا کند.

 

در این مقاله به بررسی وضعیت تجارت جهانی گل و گیاه و کشورهای عمده فعال در این تجارت (از بعد صادرات و واردات) میپردازیم.

 

کشورهای اروپایی از حدود یک قرن پیش تلاش جدی در خصوص تولید و تجارت گل و گیاه آغاز کردند.

 

  براساس آمارهای موجود، آمریکا، هلند، ژاپن و ایتالیا در سال 1993 حدود 63 درصد تولید جهانی گلهای گلدانی را به خود اختصاص دادند. در همین حال چهارده کشور جهان با عرضه 50 میلیارد شاخه گل به بازارهای مصرف، بخش عمده تولید و تجارت گلهای شاخه‌ای را در این سال به خود اختصاص دادند.

 

  برای دستیابی به بازارهای جدید،‌ نمایشگاه‌های گوناگون گل و گیاه هر ساله در جهان برگزار می‌شود که نه‌تنها توجه دست‌اندرکاران تولید و تجارت گل‌ها و گیاهان به خود را جلب می‌کند، بلکه استقبال عمومی مردم را به دنبال دارد.

 

  بر اساس اطلاعات دریافتی از شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای، شش کشور عمده صادرکننده گیاهان تزیینی عبارتند از: آمریکا، هند، چین، آفریقای جنوبی، هلند و فیلیپین. سهم هر یک از این کشورها در بازار جهانی در سال 1997 به ترتیب 68/25، 59/20، 55/8، 98/6، 74/3 و 5/3 درصد بود.

 

  در همین حال بازارهای عمده برای این کشورها، اتحادیه اروپا، آمریکا، مکزیک، کانادا، ژاپن، سوییس،‌ لهستان و فدراسیون روسیه بوده‌اند. (امریکا هم در زمینه صادرات و هم در بخش واردات گیاهان تزیینی، بازار مهمی است.)

 

  تقریبأ 71/36 درصد صادرات گیاهان تزیینی جهان در سال 1997 در بازار اتحادیه اروپا جذب شد و پس از آن آمریکا با 27/22 درصد، مکزیک با 20 درصد، کانادا با 75/4 درصد، ژاپن با 47/4 درصد،‌ سوییس با 86/2 درصد،‌ لهستان با 75/1 درصد و روسیه با 03/1 درصد قرار داشتند که بازارهای عمده خریدار گیاهان تزیینی بودند. البته در فهرست واردکننده این نوع گیاهان نام کشورهای هنگ‌کنگ، اسلواکی،‌ نروژ، عربستان سعودی، تایلند، مجارستان، مالزی، چین، برزیل، سریلانکا، کره جنوبی، استرالیا، اسراییل، آرژانتین و... نیز به چشم می‌خورند که در ردیف‌های بعدی قرار دارند و از بازارهای قابل گسترش و نفوذ تلقی می‌شوند.

 

  ارزش واردات گیاهان تزیینی اتحادیه اروپا در 1997 حدود 34 میلیون دلار بود که نسبت به رقم 3/33 میلیون دلار سال ماقبل رشد ناچیزی داشت، اما در مقایسه با ارزش واردات 7/21 میلیون دلاری سال 1993 به میزان 6/56 درصد رشد داشت. ارزش واردات گیاهان تزیینی مکزیک در فاصله سال‌های 96-1993 نزدیک به سه برابر شد و از حدود 7 میلیون دلار به 5/18 میلیون دلار رسید. ارزش واردات گیاهان تزیینی مکزیک در سال 1994 به میزان 6/10 میلیون دلار و در سال 1995 بیش از 18 میلیون دلار ثبت شد. (ارزش واردات گیاهان تزیینی مکزیک در سال 1997 اعلام نشده است.)

 

  در همین حال واردات گیاهان تزیینی کانادا از 9/2 میلیون دلار در سال 1993 به 4/4 میلیون دلار در سال 1997 و ارزش واردات ژاپن در این زمینه از 6/2 به 1/4 میلیون دلار در همین مدت افزایش یافت. سوییس نیز در سال 1997 گیاهان تزیینی به ارزش 6/2 میلیون دلار وارد کرد که از سطح واردات 2/3 میلیون دلاری سال قبل کمتر، لیکن از 5/2 میلیون دلار سال 1993 بیشتر بود.

 

  در بخش گل و غنچه گل بریده شده برای زینت به صورت تازه، بازار جهانی وسیعی در اختیار کشورهای صادرکننده گلهای شاخه‌ای می‌باشد. تنها در سال 1997 بیش از 8/1 میلیارد دلار گل شاخه‌ای در میان کشورهای جهان مبادله شد. کلمبیا، هلند، اکوادور، اسراییل، کنیا و تایلند شش کشور عمده صادرکننده گل شاخه‌ای در این سال بودند. سهم کلمبیا در بازار جهانی گلهای بریده شده به 44/33 درصد، هلند به 85/15 درصد، اکوادور به 82/9 درصد، اسراییل به 28/9، کنیا به 57/6 درصد و تایلند به 45/3 درصد رسید.

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در موردمبادله گل و گیاه در جهان

دانلود تحقیق خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان

اختصاصی از فی موو دانلود تحقیق خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان


دانلود تحقیق خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان

دریافت تربیت حقی است برای فرزندان، و طبعا جهت ما تکلیفی سنگین بهمراه دارد. آنها نیاز دارند که ساخته شوند و بعمل آیند، فردی مفید بحال خود و جامعه و پیرو مکتب اندیشیده‌ای باشند و بدیهی است که وصول بچنین مقصدی بدون یاری پدر مادر امکان‌پذیر نیست و آنها برآورده شدن این خواسته و رفع این نیاز را از پدر و مادر خود طلبکارند.

بعنوان اینکه ما پدر یا مادریم تربیت فرزندان مهمترین وظیفه ماست و ما در قبال آن نزد خدا و مردم و نیز از خود طفل و وجدانمان مسولیت داریم. انجام این مسولیت بوجهی نیکو مورد سازش عقل و سستی و سهل‌انگاری در آن عقوبت‌آور است. اینکه همه بخواهند پدر و مادر خوبی باشند جای سخنی نیست. ولی اشتباه در این است که برخی خوب بودن را تنها در این امر می‌بینند که نیازهای بدنی کودکان را برآورده سازند و برای جنبه‌های روانی و اخلاقی آنان ارج و بهائی قائل نیستند. از سوی دیگر این مساله مطرح است که خیلی از پدر و مادرها فکر نمی‌کنند برای تعلیم و تربیت فرزندانشان احتیاج به آموزش و آگاهی داشته باشند. گمان دارند در امر تربیتی آگاهی ضروری نیست و یا‌ آنچه ضروری است میدانند و از آن اطلاع دارند. در تربیت این مساله مطرح است که ما میخواهیم سرمایه‌های مادی و معنوی خود را به او منتقل کنیم، از موجودی که شدیدا وابسته به غرایز است  انسانی ایده‌آل با اندیشه‌های عالی فداکاری و ایثار و طالب شهادت بسازیم و این کار هنر و معرفت لازم دارد. بهنگامی که دستهای ما در این زمنیه خالی باشد چگونه از عهده انجام آن برخواهیم آمد.

 

تربیت چیست:

قبلا  ضروری است که بدانیم تربیت چیست و چه ضرورت و اهمیتی دارد؟ دارای چه ابعاد و مسائلی است؟ برای تربیت تعریف‌های متعددی شده است از جمله آنکه گفته‌اند: تربیت کوشش و تلاش آگاهانه انسان برای ایجاد تغییرات مطلوب است و بدیهی است که معنی مطلوب و طرز برداشت از آن  در جوامع مختلف فرق می‌کند، چه بسا که امری در جامعه‌ای مطلوب بحساب آید  و در جامعه دیگر نامطلوب. برخی را فنی میدانند که در سایه آن نشو و نمای قوای انسانی را در دوره‌های مختلف زندگی به تناسب سن و رشد یاد میدهند و در این انتقال جنبه‌های علمی و تجربی مورد استفاده قرار میگیرند.

ما از طریق تربیت سعی داریم به کودک را ه تمتع از زندگی را بیاوزیم، قوای جسمی و روحی او را برای وصول به کمال مطلوب مقدر بپرورانیم. تفکر و احساس و عمل اندیشیده را به نسل جدید منتقل سازیم. تمدن بشری را ارزیابی، متراکم و مترقی کرده و به نسل جدید سرایت دهیم، استعدادها و قوای پنهانی طفل را آشکار کرده و بسوی اهداف مورد نظر جهت دهیم.

ضرورت و اهمیت تربیت:

تربیت ضروری حیات انسان است. آنکس که تربیت نیافته نه تنها خود را تلف خواهد کرد بلکه از لحاظ اجتماعی زیان عظیمی از او متوجه مردم نیز خواهد شد. کودک چون گیاهی است که برای رشد خود احتیاج به امکانات گوناگون دارد، اگر غذا و هوا به او نرسد تباه خواهد شد. زورگویان، استعمارگران، جنایتکاران و جانیان همه زاده تربیت غلطند، بهمانگونه که پاکان، پرهیزکاران و خادمان حقیقی جامعه از تربیت صحیح به چین موقعیتی رسیده‌اند در تجمع اگر تمدن نباشد تربیت نیست.

شامل 34 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان

گزارش کارآموزی کنترل فیزیکی و شیمیایی دارو

اختصاصی از فی موو گزارش کارآموزی کنترل فیزیکی و شیمیایی دارو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

گزارش کارآموزی کنترل فیزیکی و شیمیایی دارو


گزارش کارآموزی کنترل فیزیکی و شیمیایی دارو

این محصول در قالب ورد و قابل ویرایش در 123 صفحه می باشد.

 

چکیده

بشر از دیرباز برای مقابله با معضل درد بدنبال یک درمان و وسیله تسکین خاطر بوده است . در طی قرون و اعصار شیوه های مختلف درمانی که برخی از آنها با سحر و جادو و خرافه همراه بوده اند دست به دست یکدیگر دادند تا بلکه گره از پای معضل درد باز کنند ولی این مهم جزء با سلاح علم و دانش و شناخت حل نگردید .

با مرور زمان و با گسترش علم و فن و تجهیز وسایل جدید تکنولوژی پیشرفته ،‌انسان به طب نوین و درکنار آن به مقوله ((دارو)) به شکل نوین توجه بیشتری نشان داد . پیشرفتهای جدید جامعه کنونی ما را قادر ساخته است که تا حد بالایی توانایی مقابله با درد و آسیبهای قابل جبران را با توجه به نوع و محل ضایعه و امکانات موجود داشته باشیم .

موجود زنده ای چون انسان ،‌ترکیب پیچیده ای از انواع ارگانیسم ها و مکانیسم های حیاتی عالی است و در واقع بنا به تعبیری شاهکار خلقت است .هر گونه عدم توازن و عدم تعادلی می تواند منجر به بروز بیماری و اختلال در سیستمهای بدنی و کارآئی کلی انسان گردد ، بنابراین نحوه بکاربردن دارو، میزان دقیق مصرف تعداد دفعاتی که می بایستی مصرف گردد و اینگونه امور معمولاً توسط اولیای امور (پزشکان و مسئولان امور دارویی) در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد ، به غیر از آن مسئله مهم دیگر نحوه ساخت و کیفیت دارو می باشد که مربوط به امور داروسازی و کارخانجات تولید مواد دارویی می شود .

بطور کلی هر دارویی به غیر از ماده موثر به یک سری مواد جانبی و کمکی احتیاج دارد که این مواد جانبی برای کمک به پرس کردن قرص ها ، زمان باز شدن قرص و کپسول در محیط داخلی بدن ، کمک به افزایش مقاومت قرص در برابر ضربه یا پایداری دارو و حتی برای کمک به افزایش اثرات درمانی دارو به ان افزورده می شوند .

بعنوان مثال در یک قرص موادی برای چسباندن ذرات ،چرب و روان کردن قرص ، اسانس ، روکش ، رنگ مجاز خواراکی ماده باز کننده و .... به کار می رود .

قبل از ساختن یک دارو ، معمولاً بر حسب دستور کار مواد اولیه لازم سفارش داده می شود . سپس آزمایشاتی بر روی نمونه رسیده انجام داده می شود تا مرغوبیت و استاندارد بودن مواد توسط متخصصین تایید شود انجام این آزمایشها توسط آزمایشگاههای کنترل کیفی صورت می گیرد هدف نگارنده از نگارش این سطور صرفاً ارائه یک گزارش و رفع تکلیف نیست بلکه اشنا ساختن دیگران با مجموعه فرآیندهایی است که بطور کلی دید خواننده را از یک نظر سطحی به نظر کارشناسی تغییر دهد .


تاریخچه

پس از موافقت مسئولین امور با طی دوران کارآموزی من در روز اول ورود به کارخانه به تاریخچه ان علاقمند شدم و این بی دلیل نبود چرا که شنیده بودم این کارخانه قدیمی ترین شرکت داروسازی در سطح کشور است (البته بنا به ادعای مسئولان و منبعی که در اختیارم قرار داده شده بود در هر صورت خواننده در رد و قبول این مطلب دارای اختیار است) به طوری که من اطلاع حاصل کردم این کارخانه اولین بار در حدود سال 1328 بصورت لابراتوار کوچکی در خیابان سرچشمه تهران توسط دکتر عبیدی بنام ((لابراتوار دکتر عبیدی)) تاسیس شد بدلیل کمبود جا و همجواری با منازل مسکونی که طبعاً مشکلاتی را ایجاد می کرد در سال 1336 به محل فعلی خود در خیابان دکتر علی شریعتی دو راهی قلهک منتقل گردید . البته امروزه پس از گسترش بی رویه این مکان جغرافیایی مسئولین امر احتمال انتقال کارخانه را بخارج از شهر تهران بطور جدی مورد بررسی قرار داده اند . سپس شرکت امریکایی ((داوکمیکال)) امتیاز و سهام آن را خریداری کردند . پس از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان صنایع ملی ایران اداره امور ان را در دست گرفت و نام ان را به ((بیوفارما)) تغییر داد . در سالهای اخیر شرکت بصورت سهامی عام اداره می شود و نام آن به ((شرکت داروسازی حکیم)) تغییر یافته است . البته بنا به نیازهای موجود و همگام با صنعت و تکنولوژی مدرن این شرکت نسبت به نوسازی و تجهیز دستگاهها و ماشین الات خود اقدام نموده است . آزمایشگاه کنترل کیفی شرکت داروسازی حکیم با مجهز بودن به دستگاههای مدرن و کادر کارآزموده نظارت دقیقی بر کلیه مراحل تولید صنعتی دارو دارد که اهم مراحل نظارت به شرح ذیل می باشد .

  • در آزمایشگاه فرمولاسیون ،‌بطور دائم فرمول محصولات مورد مطالعه و احتمالاً تجدید نظر (به مقدار جزئی ) قرار می گیرد .
  • با کمک دانشگاههای معتبر و مراکز ذیصلاح تستهای Bioavalability بر روی کلیه محصولات صورت می گیرد .
  • در آزمایشگاه کنترل کیفی علاوه بر انجام کلیه آزمایشات فیزیکی – شیمیایی و میکروبی زمان پایداری هر محصول پس از گذشت زمان خاصی بر طبق اصول علمی سنجیده شده و با تاریخ مصرف دارو مطابقت می شود . به گفته مسئولین کارخانه مراحل فوق لابراتوار داروسازی حکیم را قادر به رقابت با سایر شرکتهای مشابه حتی در سطح بین المللی ساخته است .

 

فهرست

مقدمه .................................. 1

چکیده................................... 2

تاریخچه................................. 4

بخش اول

تاریخچه شیمی دارویی..................... 7

تئوری شیمی دارویی....................... 7

تعریف شیمی دارویی....................... 8

طبقه بندی داروها ....................... 9

واکنش های اسیداسیون..................... 10

دهالوژناسیدن............................ 11

گیرنده دارو یا رسپتور................... 11

پیش دارو یا پرودراگ .................... 13

خلق دارو................................ 14

تعریف آنالوگ یک دارو.................... 16

متابولیسم داروها ....................... 16

شرط انجام متابولیسم .................... 18

نام گذاری داروها ....................... 19

تغییر ملکولی با ایجاد پیوند دوگانه ..... 20

آگونیست و آنتاکونیست.................... 21

ایزو استرها............................. 22

بید ایزو استرها ........................ 22

ایزو استرهای کلاسیک ..................... 22

ایزواسترهای غیر کلاسیک .................. 23

ضد دردها ............................... 23

ضد دردهای قوی .......................... 23

مورفین ................................. 24

مشتقات مورفین .......................... 25

ضددردهای گروه فنیل پریدین .............. 26

برخی از مشتقات مربوط به ضددردهای گروه فنیل پریدن    27

ضد دردهای گروه دی فنیل پروپیل آآمین ..... 27

ضددردهای ضعیف و متوسط الاثر ............. 28

مشتقات پارا آیندنفل..................... 29

مشتقات پیرازول ......................... 29

فنیل بوتازون ........................... 30

ضد دردهای خانواده آنترالینک اسید ....... 30

مشتقات آریل الکنوئینی اسیدها ........... 30

داروهای ضد سرخه ........................ 31

داروهای خلط آور ........................ 31

بیهوش کننده های عمومی .................. 32

بخش دوم

مشخصات و شرایط کار در یک لابراتوار داروسازی نمونه    35

بخش تهیه گرانول......................... 36

بخش قرص سازی............................ 37

بخش قرصهای بدون روکش ................... 37

بخش روکش دادن قرصهای پوشش دار .......... 39

بخش کپسول سازی ......................... 40

بخش داروهای نیمه مایع (پماد و کرم سازی). 41

بخش تهیه مایعات خوراکی ................. 46

کنترل هنگام تولید در صنعت داروسازی ..... 49

کنترل در انبار مواد اولیه یا در اتاق توزین 49

روش سنجش متوکلوپرآمید هیدروکراید ....... 51

محلول استاندارد ........................ 52

روش سنجش کپسول تتراسایکلین ............. 52

روش سنجش قرص ویتامین C جوشان ........... 53

روش سنجش پماد تتراسایکلین 3%............ 53

روش سنجش مپروبامات قرص یا گرانول........ 54

روش سنجش قرص استامینوفن ................ 54

روش سنجش دیکلوفناک سدیم ................ 55

روش سنجش دراژه ایبوپروفن 400............ 56

روش سنجش ویتامین A ..................... 56

روش سنجش کپسول رینامپین 300mg........... 57

روش ساختن بافر پتاسیم دی هیدروژن فسفات باPH=7.4  57

روش سنجش دراژه کلرامفنیکل 250mg ........ 57

روش سنجش ناخالصی های کلرامفنیکل 250mg... 58

روش سنجش کلیدنیوم سی 5mg................ 58

روش ساختن محلول تیمول بلو .............. 58

روش دی سولوشن کپسول رینامپین ........... 58

روش دی سولوشن قرص استامینوفن ........... 59

طرز تهیه بافر فسفات PH=5.8............... 60

روش دی سولوشن شیاف ایندمتاسین .......... 60

روش دی سولوشن قرص آلوپوریندل ........... 61

روش دی سولوشن دراژه کد دیاز پوکساید mg5. 62

روش دی سولوشن کپسول تتراسایکلین 250mg... 62

روش دی سولوشن دراژه دیکلوفناک .......... 63

روش دی سولوشن دراژه ایبوپروفن .......... 63

روش دی سولوشن قرص پروبامات ............. 65

طرز درست کردن محلولهای لازم ............. 65

بخش سوم

دستگاه حداسی............................ 67

دستگاه سنجش سختی ....................... 68

دستگاه فرسایش سنج....................... 69

دستگاه ph سنج .......................... 70

حمام آب گرم (بن ماری)................... 70

دستگاه دی سولوشن ....................... 71

ترازوی آزمایشگاه ....................... 71

دستگاه رطوبت سنج ....................... 72

بخش چهارم

شناسایی 1............................... 73

شناسایی 2............................... 73

شناسایی 3............................... 74

شناسایی 4............................... 75

شناسایی 5 .............................. 75

شناسایی 6 .............................. 76

شناسایی 7 .............................. 76

شناسایی 8 .............................. 76

شناسایی 9 .............................. 77

شناسایی 10 ............................. 77

شناسایی 11.............................. 78

شناسایی 12 ............................. 78

شناسایی 13 ............................. 78

شناسایی 14 ............................. 79

شناسایی 15 ............................. 79

شناسایی 16.............................. 80

شناسایی 17 ............................. 80

شناسایی18............................... 81

شناسایی19............................... 81

شناسایی20............................... 81

شناسایی21............................... 82

شناسایی22............................... 83

شناسایی23............................... 83

شناسایی24............................... 83

شناسایی25............................... 84

شناسایی26............................... 84

بخش پنجم

اثرات فارماکولوژی داروها ............... 86

ایندومتاسین ............................ 87

ایبوپروفن .............................. 87

رینامپین ............................... 88

ویتامین A............................... 89

مپروبامات .............................. 90

متوکلوپرامید ........................... 91

اسید اسکوربیک ویتامین C................. 92

کلیدنیوم C.............................. 93

تتراسایکلین ............................ 94

دیکلوفناک سدیم ......................... 95

کلوامفنیکل ............................. 97

استامینوفن ............................. 98

کلودیازپوک ید .......................... 100

خواص فیزیکی ............................ 101

پیوست

منابع


دانلود با لینک مستقیم


گزارش کارآموزی کنترل فیزیکی و شیمیایی دارو